Nov 25 | 8 Minuters läsning

Experterna förutspår: 7 digitala trender inom marknadsföring under 2019

2018 kan summeras som möjligheternas år för digitala marknadsförare: Marketing automation har tagit steget från utopi till verklighet, allt fler får upp ögonen för möjligheterna med data. Och låt oss inte glömma GDPR som bidragit till att organisationer och företag inser behovet och värdet av att hantera kundernas personuppgifter med respekt.

Men snart läggs 2018 till handlingarna och det är dags att rikta blickarna mot 2019. Här kommer våra traditionsenliga framtidsspaningar från våra digitala experter!

 

Först ut är Niklas Jakobsson som tidigare i år delade med sig av sina insikter och erfarenheter inom marketing operations i detta inlägg. Nu har vi bett Niklas att dela med sig av sina tankar kring tre kommande trender inom marketing automation och lead management.  

Drunkna inte i dina egna flöden

Marketing automation har (med all rätt) tagit ett ordentligt fäste över digital marknadsföring. Men även om det kan kännas lockande att sätta upp de mest avancerade och sofistikerade flödena, så gäller det att inte lura sig själv.

Det är dags att ta några steg tillbaka. Även om möjligheterna med marketing automation är obegränsade, så måste du lära dig att gå innan du kan springa.

I praktiken handlar det om att gräva där du står och bygga en stabil grund med exempelvis välkomstflöden för nya kunder. På så sätt kan din organisation fokusera på att ge kunderna rätt bemötande från början samtidigt som ni successivt utvecklas. Det första intrycket är viktigt, så kompromissa aldrig med relevans och träffsäkerhet till förmån för snabb utveckling.

Behåll fokus innan du hoppar på nästa buzzword

Att marketing automation slår igenom på bred front innebär att allt fler B2B-organisationer kan effektivisera arbetsprocesserna mellan marknad och sälj.

Men inför 2019 kommer nyfikna B2B-marknadsförare att leta efter nya möjligheter att flytta fram sina positioner inom data-driven marknadsföring. När marketing automation betraktas som ett slutfört projekt ställer många in siktet på att implementera omnikanal i syfte att riva ner ännu fler silos och leverera ännu bättre kundupplevelser över alla kanaler.

Jag är den förste som erkänner att en ambitiös strategi för omnikanal känns nytt och spännande. Däremot ska nyfikenhet inte stå ivägen för faktiska resultat och verkliga framsteg. Innan du sjösätter ett projekt som går under benämningen omnikanal, bör du stå på en solid grund.

Varför? Du kan inte förvänta dig att omnikanal kommer innebära relevanta kundupplevelser om din organisation inte har lärt sig att utnyttja data för att leverera ett mervärde för kunden. Marketing automation är en perfekt övning som lär organisationen att bli datadriven.

Glöm inte bort säljkåren i din jakt på relevans

Det är få som tvivlar på att relevans är kärnan inom framgångsrik digital marknadsföring. Men när vi strävar efter allt mer precision och personlig relevans i våra budskap är det lätt att glömma bort internkommunikationens betydelse när det gäller kundens intryck.

Alla företag inom B2B drömmer om att ha en konstant tillströmning av nya heta leads. Och alla vill etablera en bättre och mer strömlinjeformad relation mellan marknad och sälj. Men för att uppnå detta måste vi åter citera vårt mantra kring marketing automation: leverera rätt information, till rätt person, vid rätt tillfälle. Eller i detta specifika fall: rätt säljare.

Detta innebär att du måste ha en tydlig process för att hantera leads, och en ännu tydligare process för att kommunicera internt. Tänk på vilka tekniska verktyg som finns tillgängliga för dig, informera om kommande kampanjer och marknadsaktiviteter och maximera genomslaget genom att tilldela dina leads till rätt säljare. I slutändan handlar lead management om att vara relevant.

 

Näst på tur är vår e-handelsexpert Sofie Bjerkefeldt. Hon har tidigare skrivit om 10 vanliga utmaningar som minskar din e-handels konverteringsgrad. Nu är hon tillbaka för att ge oss tre spaningar inför 2019.

Låt 2019 bli transparensens och förtroendets år

Kundernas skepsis gentemot företag ligger just nu på rekordnivåer. Som en direkt följd av detta har förtroende hamnat högt upp på agendan inom digital marknadsföring. Förtroende är inget du får, det är något du förtjänar genom att vara konsekvent, transparent och personligt relevant.

I svallvågorna av GDPR kan vi inte längre förlita oss på samma strida ström av kunder som trillar in genom våra marknad- och säljkanaler. Vi måste istället fokusera på att bygga genuina och starka relationer som på sikt ger värdefull kunddata. Med kundernas tillit är det lättare att bygga personligt relevanta och autentiska budskap.

Glöm inte att en mänsklig relation formas genom ett mellanmänskligt utbyte. På samma sätt som du räknar med att dina vänner är ärliga gentemot dig, förväntar sig dina kunder att du är transparenta gentemot dem. Så även om den digitala världen blir allt mer automatiserad, gäller det att använda verktygen för att förstärka det mänskliga och personliga i kommunikationen gentemot andra.

Vill du göra förtroende till din konkurrensfördel? Här kommer våra fem tips!

Data måste få ett syfte och komma till användning

Allt handlar om kunden. Att skapa relevans, rekommendera rätt produkter och använda automatiserade flöden för att vinna tillbaka till synes förlorade kunder. Men med detta sagt; det finns ingen magisk formel för nöjda kunder.

Den ena kundens behov skiljer sig ofta från den andras. Men att kunders behov i viss mån är unika ska inte ses som ett hinder, nyansskillnader mellan olika kunder bör istället omfamnas som en möjlighet.

Det finns en outnyttjad möjlighet: uppskattningar tyder på att 90% av all tillgänglig data har skapats under det senaste året, men däremot används bara 1%. Givetvis är inte all data relevant, men betydligt mer än 1% går att använda.

För att använda en större mängd data måste marknadsförare kunna identifiera sina kunder, oavsett vilken enhet eller kanal de använder. Detta är en omöjlighet om det inte går att ansluta och aggregera flera datakällor. En holistisk förståelse för kunden kan bara skapas med smart teknologi såsom en CDP,  först då är det praktiskt möjligt att sammanföra och agera på alla tillgängliga datakällor.

Leder strävan efter det enkla till mer röststyrning?

Siri, Echo Dot, Alexa; att vi människor strävar efter saker ska vara enkelt är ingen hemlighet. Zoe Chance, talare på DME2018 och professor på Yale University, sätter fingret på vår vilja att förenkla:

“Ease is more powerful than emotions – and almost everything else – as a driver of customer behaviour.”

Enkelheten är vår tids nya mantra och kunderna eftersträvar lösningar som kan göra deras vardag lite mer effektiv oc smärtfri. Men vad betyder detta för marknadsförare?

Från min ståndpunkt är det ganska tydligt att röststyrning (voice search) måste tas i beaktning när det gäller strategi för SEO. Frågan är bara: hur?  

           Tänk på hur du skriver jämfört med hur du pratar. Om du pratar “Googelska”, skulle du
           använda ett fåtal nyckelord för att optimera dina sökresultat. En sökning efter den bästa
           sushirestuarangen i Malmö skulle exempelvis vara “bäst sushi malmö”.

           Okej, försök att säga detta högt… Det känns lite konstigt va?

           Här kommer min poäng. Om du formulerar samma mening med vanligt talspråk skulle
           du förmodligen säga ungefär “Vilken är den bästa sushirestuarangen i Malmö?”

Framväxten av röstsökning kräver en omarbetad SEO-strategi. I stället för att fokusera på olika nyckelord måste vi ställa om fokus till nyckelfrågor.

Med detta sagt så kommer endast sökning med rösten få ett brett genomslag när det faktiskt blir enklare och snabbare att prata jämfört med att skriva. Kunder som använder röststyrning förväntar sig faktiska svar, inte sökträffar. Och eftersom det skrivna språket skiljer sig från det talade, kan vi förvänta oss en del språkförbristningar framöver...

Men även om röststyrning fortfarande väntar på sitt stora genombrott inom marknadsföring, är det en kanal som du måste börja ta hänsyn till.

 

Sahar Torabi är APSIS alldeles egen Legal Counsel med stort “L”. Hon har tidigare guidat er genom intrikata detaljer kring GDPR och dess myter här på bloggen och på våra Instagram stories. Nu är vår juridiska stjärna tillbaka för att ge er hennes tips för att ha koll på juridiken under 2019.

Privacy Shield kan lägga en våt filt över din hantering av personuppgifter

Under 2018 har det blåst juridiska stormvindar för digitala marknadsförare. Vi har parerat GDPR-stormen och seglar nu i lugnare vatten med ett tydligare fokus på förtroende i sikte. Men det finns fortfarande några orosmoln på himlen…

I oktober skrev jag en djuplodande artikel om omprövningen av ramverket för EU-U.S. Privacy Shield. Så varför är denna omprövning av intresse för gemene person inom digital marknadsföring? För att USA kan få svårt att uppnå GDPR-kravet på så kallad “adequate level of protection”. Detta, i sin tur, kan potentiellt sätta stopp för allt utbyte av personuppgifter till och från USA.

Omprövningen skedde mellan den 18-20 oktober. Och resultatet? Ett gemensamt pressutlåtande från EU-kommissionären Věra Jourová och USA:s handelsminister Wilbur Ross:

"U.S. and EU officials will continue to work closely together to ensure the framework functions as intended, including on commercial and national-security related matters. Before the end of the year, the Commission will publish a report containing its findings on the functioning of the Privacy Shield."

Även om det sista ordet inte är sagt, är mitt råd till dig att försöka förutse det oförutsägbara och därmed arbeta proaktivt med din strategi och policy för personuppgifter. Det så kallade Safe Harbour Agreement fallerade med buller och bång 2015, och historien kan mycket väl upprepa sig för EU-U.S. Privacy Shield. I realitet kan avtalet mycket väl läggas på is...

Vill du ha en djupgående inblick i Privacy Shield? Läs mitt blogginlägg här!

Summa summarum…

Det är ingen hemlighet att de snabba tekniska framstegen leder till att klockan tickar lite snabbare för oss inom digital marknadsföring. Och den (något virtuella) sanningen är att ett vanligt år motsvarar sju år inom digital marknadsföring.

Vi måste förhålla oss till att strategier, interna processer och beteendemönster är satt i ständig förändring. Därför gäller det att hålla ett fast finger på pulsen för att möta nya trender och hantera utvecklingen på rätt sätt. Men det är precis vad som gör fältet för digital marknadsföring så spännande och tilltalande. Eller hur?