6 tips för att öka slagkraften i dina produktrekommendationer

Av APSIS

2018-03-20

Har du någonsin fått ett e-postmeddelande med produktrekommendationer som varken har förankring i dina intressen eller i din köphistorik? Du är inte ensam. Det är nämligen allt för vanligt att företag fokuserar mer på vad de vill sälja snarare än vad en kund faktiskt vill köpa. Lösningen för att öka graden av upplevd relevans? Personaliserade produktrekommendationer.

Product recommendations on a laptop

Därför fungerar personaliserade produktrekommendationer

Det hemliga receptet? Att skräddarsy dina produktrekommendationer utifrån kundens köp och beteende online. På så sätt kan dina rekommendationer byggas på insikter, snarare än  antaganden om kunden eller målgruppen. Resultatet blir inte bara ökad konvertering, utan även en ökat genomsnittligt ordervärde.

Produktrekommendationer kan ta sig uttryck i list- eller pixelbaserade displayannonser, retargeting via e-post eller annonser på din hemsida. Oavsett vilken du använder eller väljer att implementera är följetongen ganska enkel: ju högre personlig relevans, desto större sannolikhet att personen klickar och avslutar köpet.

Redo att avancera din produktrekommendationer för att stärka kundrelationen och dina resultat? Här är sex tips:

1. Ingen kunddata? Arbeta dig upp mot personalisering!

Formulan är enkel: ju mer kunddata du har, desto högre personalisering. Men hur kan du använda produktrekommendationer för att öka sannolikheten att en besökare blir en kund? Visa populära produkter baserat på aggregerad kunddata! Även om du inte kan personalisera den enskilda kundupplevelsen är det en bra bit på vägen.

2. Vinn tillbaka kunder med personaliserade rekommendationer

Produktrekommendationer kan vara en kraftfull strategi för att engagera inaktiva kunder eller för att vinna tillbaka kunder som övergett sin varukorg. En bra rekommendation kan nämligen agera som en påminnelse som ger en sista liten knuff mot köpavslut.

Det bästa sättet för att öka slagkraften och effektiviteten är att använda kundens köphistorik eller beteende för att personalisera dina produktrekommendationer. Faktum är att personalisering i en del fall kan vara en avgörande faktor på ett emotionellt plan. Varför? För att ett budskap som säger “Vi saknar dig!” känns inte särskilt genuint om dina produktrekommendationer är opersonliga.

Sceptical guy with tablet

3. Personaliserad merförsäljning

Har du någonsin lagt ett paket tuggummi på kassans transportband av ren slentrian? Det har även dina kunder. Faktum är att samma psykologiska princip även gäller online.

Men betyder detta att du kan visa vilket produktsortiment som helst vid utcheckningen? Dessvärre inte. Nyckeln till framgång ligger snarare i att djupdyka ned i din kunddata och sammanlänka detta med rätt produkter med rätt prisläge i rätt kontext. Om en kund har köpt läppstift är det inte orimligt att anta att samma kund skulle vara intresserad av läppcerat. Och om du har nog med kunddata kan du även passa på att rekommendera ett cerat från kundens historiska varumärkespreferens!

4. Rekommendera kompletterande produkter

Samma princip för merförsäljning av lågkostnadsprodukter vid utcheckningen gäller även för rekommendationer som kompletterar ett urval av produkter. Denna typ av merförsäljning kan ta sig uttryck genom att rekommendera ett skärp som kompletterar en look eller att köpa köpa med en HDMI-kabel till en ny TV.

Genom att sammanföra aggregerad kunddata i form av populära produkter med datan som finns i den enskilda kundprofilen kan du öka graden av upplevd relevans och träffa rätt i dina rekommendationer. Detta kan i sin tur leda till att kunden köper en eller två produkter mer!

5. Led inte kunden mot "tillfälligt slut"

Huvudingrediensen i framgångsreceptet för personaliserade produktrekommendationer är att engagera individen med hjälp av personlig relevans. Om en kund vanligtvis köper produkter i storlek 42 bör du alltså endast rekommendera varor som finns i just den storleken.

Kunden kan förvisso bevaka produkten, men uppfyller detta verkligen kundens krav på en sömlös köpupplevelse? Tyvärr skapar det snarare ett avbrott i kundresan och en törn i kundupplevelsen.

Lösningen? Se till att integrera dina system så data från ditt PIM-system kan kopplas till kundprofilerna som finns i ditt CRM-system. På så vis kan du säkra relevant merförsäljning av produkter som kunden faktiskt kan klicka hem direkt.

6. Våga vidga kundens vyer

Personaliserade produktrekommendationer är en svårslagen metod för att öka engagemang, stärka relationer och öka försäljning. Det finns däremot en potentiell fallgrop: att du begränsar kunden genom en loop av produktrekommendationer.

Om du endast fokuserar på vad kunden har visat intresse för kan du hindra dem från att testa nya produkter och vidga sina vyer. Betyder detta att du inte bör minska din grad av personalisering?

Inte alls! Vi menar snarare att du kanske bör slänga in en eller två populära produkter bland dina personaliserade produktrekommendationer för att introducera nya produkter eller produktkategorier.

girl with laptop


Personaliserade produktrekommendationer är ett kraftfullt verktyg som kan generera kraftfulla resultat. Detta beror inte bara på att strategin kan öka det genomsnittliga ordervärdet och vinna tillbaka inaktiva kunder, utan även för att det skapar en personlig, relevant och svåröverträffad upplevelse för den enskilda besökaren eller kunden.

Vill du lära dig mer? Ladda ned din kopia av vår handbok: Den datadrivna framtiden inom e-postmarknadsföring!