10 vanliga utmaningar som minskar din e-handels konverteringsgrad

Av Sofie Bjerkefeldt

2018-01-23

I den konkurrenskraftiga digitala världen är den enskilde användarens upplevelse av din e-handel och A och O för framgång. Men vilka faktorer får e-handlare att snubbla på målsnöret? Jag belyser 10 vanliga utmaningar och presenterar ideér som kan hjälpa dig attrahera, engagera och konvertera dina besökare till betalande kunder.
 
Young girl with phone

Dålig mobilanpassning

Under 2018 är mobilanpassning en hygienfaktor snarare än ett plus i kanten. Mellan 2016 och 2017 växte shopping via mobilen i Norden från 16% till 26% och tog över tronen som den enhet som globalt genererade mest trafik under fjolårets Black Friday.

Men vad ligger bakom den markanta ökningen? Kundens ökade mobilvana i samklang med att enheten är en rik källa till information som möjliggör shopping i sängen, under lunchen eller på språng. Detta betyder i sin tur att det ställs högre krav på en felfri och sömlös upplevelse på mobilen och mellan dina inköpskanaler.

Funderar du på att förbättra din mobilanpassning? Här är 5 konsumentinsikter för mobil e-handel under 2018!

Långa laddningstider

En bov kan vara långsamma laddningstider. Detta beror på att en snabb och smidig åtkomst till nätet är en betydande del av kundens vardag. Handen på hjärtat: Hur många gånger har du känt frustration stråla genom hela kroppen när wifi-ikonen lyser med ett varningstecken?

Samma princip gäller för hemsidor med långa laddningstider. Faktum är att Kissmetrics berättar att 47% av kunder förväntar sig att en hemsida ska ladda inom två sekunder. Vad betyder då detta för din konvertering och dina resultat? Den bistra sanningen är att för varje sekund som går minskar din konvertering, i snitt, med 7%.

Hourglass

Utdaterat innehåll

Innehåll är ett utmärkt verktyg för att generera trafik, leverera mervärde och förstärka förtroende. Men om ditt innehåll däremot är uppenbart utdaterat förlorar du inte bara din ranking i sökmotorer, utan signalerar även brist på engagemang och kundfokus.

Se därför till att kontinuerligt producera och uppdatera din sida med fräscht innehåll med ett tydligt fokus på kundens behov och önskemål.

Att ett övergivet besök eller varukorg ses som en förlorad kund

Sanningen är att 2% av dina besökare konverterar vid första besöket. Men detta betyder inte att det är ett dött lopp. Tvärtom! Besökare som har klickat runt på din sida och kanske till och med placerat sina produkter i en varukorg bör betraktas som dina hetaste prospekt.

Hur kan du vända om skutan? Det finns ett stort antal strategier som ökar chansen att du vinner tillbaka dina förlorade kunder. Men det viktigaste är att inte bara släppa dina kunder, utan att ge dem utmärkt service som får dem att vilja återvända för att slutföra sin order.

Generaliserade och irrelevanta produktrekommendationer

Produktrekommendationer är ett perfekt verktyg för att vinna tillbaka en tillsynes förlorad kund. Men en kund som aldrig har besökt kategori x vill troligen inte heller ha produktrekommendationer om produkt/kategori x.


Nyckeln till att lyckas attrahera, engagera och få kunden att konvertera ligger i att skräddarsy personaliserade rekommendationer utifrån beteendemönster. Detta kan ta sig i uttryck i form av pixel- eller listbaserade displayannonser, retargeting via e-post eller personaliserade rekommendationer på din hemsida.

Avsaknad av en vägledande CTA

En call to action (CTA) ger besökaren en knuff mot nästa steg i kundresan. Genom att inte ge din kund en tydlig CTA leder du dem snarare in i planlöshet, vilket ökar risken att de känner frustration, förlorar förtroende för dig och lämnar din sida.

Vill du öka effektiviteten av dina CTA:s? Även om det är otroligt viktigt med smart design, sker den verkliga magin när du personaliserar budskapet utefter kunddata (enskilda variabler eller en kundprofil). På så vis kan du optimera relevansen och maximera sannolikheten att besökaren tar steget mot köp.

Ogenomtänkta och irrelevanta pop-ups

Popups brukar målas upp som störande moment som kan liknas vid e-handelns ekvivalent till skräckgenrens klassiska jump scares. Och kanske är det inte så konstigt med tanke på att oväntade popups med plötslig musik på hög volym kan få hjärtat att hoppa över ett slag.

Men en popup behöver inte alltid vara ett störande moment som försämrar användarupplevelsen. Distinktionen görs i graden av upplevd relevans.

Ett perfekt exempel på detta kan vara en så kallad exit-intent-popup som endast dyker upp när personen är på väg att lämna din sida och vänligt varnar för att hen håller på att överge sin varukorg. Om du dessutom vill öka genomslaget i din pop-up kan du personalisera CTA:n eller budskapet genom att dra nytta av den data som finns i dina kundprofiler.

Formulär med för många frågor

Formulär är ett perfekt medium för att få ingående information om dina kunder och deras preferenser. Men om dina formulär är oproportionerligt långa i jämförelse med värdet kunden upplever ökar sidans avvisningsfrekvens till skyarna. Försök istället att anpassa antalet frågor efter vad kunden faktiskt får från dig.

Otydlighet i pris och leveransvillkor

Två av de vanligaste skälen till att en varukorg överges (och därmed att dina besökare inte konverterar till betalande kunder…) är brist på tydlighet i den totala orderkostnaden och villkoren.

Om du vill konvertera dina besökare till förstagångskunder måste du se till att inte chockera med den totala orderkostnaden eller vara otydlig med priset och villkoren för dina leveransalternativ.
 

Krånglig utcheckning

När en kund har lagt produkter i sin varukorg vill hen avsluta köpet så snabbt som möjligt. Om du har en krånglig utecheckningsprocess med för många steg ökar chansen att kunden börjar reflektera över köpet och lämnar din hemsida utan att återvända.

Se därför till att ha en smidig utcheckningsprocess och lämna inget rum för frågetecken i varken leverans eller pris.

 
Vill du veta mer om hur du kan attrahera, engagera och konvertera besökare till betalande kunder? Klicka här!
 
Whitepaper e-handel