3 vanliga myter om GDPR

Av Sahar Torabi

2018-02-28

Känner du dig förvirrad över vilka krav GDPR ställer på dig som marknadsförare? Isåfall är du inte ensam. I följande inlägg kommer jag försöka lindra din huvudvärk genom att slå hål på tre av de vanligaste myterna om GDPR.

Myt #1: Du behöver samtycke för att behandla personuppgifter

Det talas ofta om att samtycke behövs för att uppfylla kraven för GDPR. Även om detta inte är helt fel så är samtycke faktiskt endast en av sex legala grunder som man kan tillämpa för att behandla personuppgifter.

 

Myt #2: Du måste få samtycke från existerande kunder

En vanlig fråga som marknadsförare ställer sig är: måste jag samla in ett nytt samtycke från mina existerande kunder för uppfylla GDPR-kraven? Det snabba svaret är att det beror på din legala grund samt hur du har samlat in samtycke från dina kunder innan GDPR.
 

Myt #3: Opt-in till direktmarknadsföring är detsamma som samtycke under GDPR

Som marknadsförare kan det vara lätt att förväxla samtycke under GDPR med opt-in till att skicka marknadsföringsmaterial. Dock är det inte så pass enkelt; faktum är att de berör två skilda rättsområden.

 

GDPR harmoniserar lagstiftningen som är relaterad till behandlingen av personuppgifter inom EU, men inte marknadsföringslagen. Nästa stora lag som kommer att harmonisera lagarna för marknadsförarare är ePrivacy Regulation (“ePR”). Mer information om ePR kommer inom kort!

Svårt att mätta din kunskapshunger om GDPR? Ladda ned vår handbok om personuppgifter eller ta en kik på vår överlevandsguide till GDPR!