5 strategier för att lyckas med marketing automation

Av APSIS

2017-07-27

Samtiden (såväl som framtiden) inom e-post och digital marknadsföring handlar onekligen om automatisering och personalisering. Tycker du att det känns svårt att komma igång med marketing automation? Då har jag samlat 5 strategier som kan sätta din automatisering i rullning på nolltid!  
 
Psst! Vill du lära dig lite mer om grunderna inom marketing automation innan du fördjupar dig? Läs mitt tidigare blogginlägg Därför är marketing automation viktigt idag och imorgon
 
Hinner du inte läsa just nu? Här kommer kontentan av artikeln: 
● Om du vill lyckas med automatisering är det viktigt att du har strategin på plats innan du implementerar mjukvaran. 
● Vi presenterar 5 exempel på marketing automation och hur det kan påverka din verksamhet.
● När du lärt dig grunderna av marketing automation kan du experimentera och hitta nya användningsområden. 
 

Varför behövs en strategi för marketing automation? 

Nästan allt här i livet kräver en viss grad av strategiskt tänkande - vare sig det handlar om en snabb vända ner till mataffären eller en uttömmande marknadsföringsplan. För att komma igång måste du ha ett mål och en plan som leder dig mot slutdestinationen. Det samma gäller för marketing automation.

Automatisering kan användas för många syften. Det kan skapa en effektivare säljorganisation och en bättre kundservice men också generera en högre försäljning i webbutiken. En strategi kan bara skapas om du vet vad du vill åstadkomma. Så våga ställa följande frågor redan från början: vad vill vi uppnå? vad ska automatiseras? och hur mäter vi resultatet (ROI) av vår marketing automation?
 
För att ge lite inspiration och vägledning har jag samlat fem exempel på vanligt förekommande strategier inom marketing automation. 
 
 
 

Strategi 1: Välkomstmeddelande

Har en kund precis registrerat ett konto på din webbsida? Se till att ge kunden ett trevligt bemötande genom ett triggat välkomstmeddelande som både är personligt anpassat och aktuellt. Faktum är att 74,4% av kunderna faktiskt förväntar sig att få ett välkomstmeddelande. Och som en direkt effekt av detta så har välkomstmeddelande fem gånger högre öppningsfrekvens och fyra gånger högre klickfrekvens än andra e-postmeddelanden från organisationer och företag. 
 
Även om ett välkomstmeddelande kan ses som en grundläggande typ av automatisering så fyller det en mycket viktig funktion: det etablerar en personlig kontakt mellan dig och kunden vilket ger dig bättre förutsättningarna att bearbeta personen vidare genom säljtunneln. Ett automatiserat välkomstmeddelande är  början till en långvarig kundrelation. 
 

Strategi 2: Ge dina besökare en ny chans

Vår undersökning visar att 80% av de som handlar på nätet placerar varor i sina varukorgar utan att slutföra inköpet. Det är svårt att veta exakt varför besökaren överger varukorgen. Hade den bråttom? Eller var fraktkostnaderna för höga?
 
En övergiven varukorg behöver inte innebära att besökaren ångrat sig. Det enklaste sättet att ta reda på om det fortfarande finns intresse för produkten är att skicka automatiserade meddelanden om vilka produkter som besökaren lämnat kvar. Den här strategin brukar ge resultat. Meddelanden som påminner om kvarglömda produkter bidrar i snitt till att företaget får tillbaka 10% av det förlorade värdet. Dessa procent gör en betydande skillnad för de flesta som driver e-handel. 
 
shopping-cart

 

Strategi 3: Vårda relationen med potentiella kunder

Marketing automation spelar en central roll inom lead generation och nurturing (arbetet med att vårda och utveckla potentiella kunder). Ett nytt lead befinner sig allra högst upp i säljtunneln, och med hjälp av automatiserade meddelanden kan du vägleda dem framåt och ge din säljstyrka optimala förutsättningar att lyckas. 

Med ett ”lead nurturing workflow” bygger du upp ett förtroende fram till dess att kunden är redo att fatta beslut om köp. Hemligheten bakom att bearbeta kunden till ett inköp är att skicka innehåll som skapar engagemang och får ditt företag att vara ”top-of-mind”.

Strategi 4: Rekommendationer: “Vi ser att du tycker om x, vad tror du om y?”

Automatiserade rekommendationer kan ha en mycket stor inverkan på din försäljning. Rekommendationer är ett smart sätt att använda data från aktiva och lojala kunder. En rekommendation ska kännas personlig och skickas vid ett tillfälle där sannolikheten att kunden vill handla igen är som störst. 
 
Effekten av automatiserade och produktrekommendationer visar sig i siffrorna; produktrekommendationer kan stå för hela 31 % av en webbsidas totala intäkter. Inte så illa, eller hur? 

Strategi 5: Aktivera den inaktiva kunden

Föreställ dig att du har en kund som inte har varit i kontakt med ditt företag eller köpt en produkt efter ett visst datum. Ta det lugnt, det behöver inte betyda att kunden har tappat intresset för ditt varumärke. Faktum är att ungefär 25% av dina e-postprenumeranter kommer bli inaktiva varje år.
 
Se till att väcka engagemanget hos inaktiva kunder genom att förse dem med spännande nyheter eller ett rabatterbjudande! Återaktiveringskampanjer och automatisering passar som handen i handsken. Du slipper att manuellt bevaka kundernas aktivitet och kan istället låta automatiserade meddelanden se till att ditt varumärke förblir relevant för dina kunder. 
 

Kunskap och erfarenhet föder kreativitet

Utfallet av marketing automation är helt och hållet beroende på hur den strategiska idén kombineras med tekniken. För att dra nytta av teknikens fulla potential måste företaget bygga kunskap och anamma det automatiserade tankesättet. När du väl är bekant med marketing automation är det bara din fantasi som sätter gränserna för vad som är möjligt. 
 
 
Är du nyfiken på automatisering? Upptäck möjligheterna med APSIS Marketing Automation!