Så lyfter din e-handel med marketing automation

Av APSIS

2017-05-08

Marketing automation erbjuder flera möjligheter för dig som bedriver e-handel. Inte nog med att det eliminerar tidskrävande och tråkiga arbetsuppgifter, med rätt strategi lyfter det även kundernas upplevelse såväl som företagets intäkter. 
 
Vill du veta hur marketing automation kan lyfta din e-handel? Läs vidare så förklarar jag! 
 
Har du bråttom? Här kommer artikelns viktigaste punkter:
  • Marketing automation frigör tid och resurser genom att automatisera vissa aktiviteter
  • Nyckeln till högre försäljning är en bättre kundupplevelse
  • E-postmeddelanden som bygger på mottagarens beteende skapar högre relevans...
  • ... och personalisering skapar en känsla av personlig förståelse för mottagaren...
  • ... vilket i förlängningen lyfter dina intäkter! 

Därför ska kundens upplevelse alltid prioriteras

Det går inte att komma ifrån att syftet för alla företag är att öka intäkterna. Och om ditt företag är verksamt inom den konkurrensutsatta e-handeln, är det särskilt viktigt att våga sticka ut och samtidigt ha en god relation till kunderna. Därför måste kundens upplevelse alltid stå i centrum om du ska uppnå goda resultat. 
 
Detta gäller inte minst om du väljer att arbeta med marketing automation. Faktum är att de företag som lyckas bäst med marketing automation utgår från kundens erfarenhet av företaget. Om du lyckas förstå kundernas önskemål och behov, kan du skapa lojala varumärkesambassadörer som hjälper ditt företag att nå nya höjder! 
 
Under arbetet med att förstå dina kunder är marketing automation till stor hjälp eftersom tekniken utgår från dina besökares beteende. Förståelsen kan dessutom användas för att skapa kampanjer som enkelt kan utvärderas och kopplas till din försäljning. Om du inte uppnår ett förväntat resultat kan du kalibrera automatiseringen för att nå de mål som du satt upp. 
 
 

Hur påverkar marketing automation kunden?

För att kundens upplevelse ska vara personlig måste marknadsföraren ha tillgång till data om kunden. Den stora utmaningen ligger i att få tillgång till denna data och omvandla den till meningsfull kommunikation med målgruppen. Marketing automation samlar och synkroniserar data som därefter automatiskt omvandlas till personligt anpassade budskap. Ett personligt budskap signalerar att du förstår kunden och vill hjälpa den. 
 
Med hjälp av statistik och data kan du optimera budskapet och se till att det levereras vid rätt tidpunkt och i rätt kanal. Därmed känner sig kunden förstådd och du minimerar risken att uppfattas som påträngande och irrelevant. 
 

Kraften i triggade och beteendebaserade meddelanden

Vem vill inte få innehåll som är intressant och personligt anpassat? Kraften i triggade och beteendebaserade meddelanden är självklar: det ger digitala marknadsförare ett verktyg som får deras målgrupp att ta steget från besökare till betalande och nöjda kunder. När en person besöker dina produktsidor eller lägger något i varukorgen bör du följa upp engagemanget och vägleda personen vidare på resan. 
 
Om du exempelvis planerar att göra en tillfällig kampanj på utvalda produkter, varför inte skicka ett meddelande till de som nyligen gjort ett köp i denna produktkategori? Då är det stor sannolikhet att mottagaren uppfattar dig som relevant och lyhörd, vilket i förlängningen innebär att de blir positivt inställda till dig.
 

Personalisering tar kundupplevelsen till nya höjder

Marketing automation hjälper dig att leverera en skräddarsydd kundupplevelse över flera kanaler och plattformar. Om dina kunder får ett e-postmeddelande som bygger på deras tidigare interaktioner med dig som e-handlare, är vägen till köp betydligt kortare. Detta är den inneboende kraften i personalisering med hjälp av automatiserad marknadsföring. 
 
Opersonliga och slumpmässigt skickade e-postmeddelanden står i stor kontrast till detta. Vi har alla erfarenheter av att få våra inkorgar fyllda med erbjudanden som inte alls känns relevanta för oss. Och då är chansen stor att vi flyttar meddelandet direkt till papperskorgen. 
 
 

Tänk på att kundresan fortsätter efter köpet

Att vårda relationen med kunden är minst lika viktigt efter kunden genomfört köpet. Om du vill behålla en god relation med dina kunder gäller det att följa upp engagemanget. 
 
Som ett komplement till att skicka en standardiserad bekräftelse på köpet, kan så kallade post-purchase-meddelanden ge en möjlighet att förlänga relationen och inspirera till nya köp över längre tid. Automatiska meddelanden som skickas ut efter genomfört köp är särskilt fördelaktigt om du säljer förbrukningsvaror eller produkter som kräver kontinuerligt underhåll.  
 

Maximera möjligheterna med marketing automation

Som jag nämnde tidigare är nyckeln till ökade intäkter en bättre kundupplevelse. För e-handlare finns många möjligheter att öka kundernas engagemang. Ett exempel på detta är att skicka riktade meddelanden till besökare som övergett varukorgen innan de hann slutföra köpet.
 
Genom marketing automation kan du återväcka intresset som fanns innan besökaren bestämde sig för att inte genomföra köpet. Med tanke på att drygt 80 % av alla svenskar övergett en varukorg på nätet innebär detta en enorm potential om du lyckas vinna tillbaka en liten andel av de som lämnat. 
 
Så vilka möjligheter erbjuder marketing automation för e-handlare? De exempel  som nämnts i detta inlägg ger endast en kort inblick i hur tekniken kan användas. Vilken taktik som fungerar bäst för dig beror helt på vad du vill åstadkomma.
 
Mitt viktigaste tips är att ha ett tydligt fokus på kundens upplevelse och alltid sträva mot att skicka vältajmade och personliga meddelanden. Då kommer resultaten peka i rätt riktning. 
 
Vill du ta nästa steg inom e-handel? Upptäck APSIS Ecom och boka din kostnadsfria demo idag!