Nov 22 | 3 Minuters läsning

Vi slår hål på 4 myter om marketing automation

Marketing automation är en av de hetaste trenderna inom digital marknadsföring. Men precis som för andra buzzwords florerar myter och missuppfattningar kring vad konceptet egentligen innebär. Leder automatisering till tråkiga och opersonliga budskap? Och är tekniken svår att implementera? Vi synar fyra vanliga myter om marketing automation.

 

Myt 1: Marketing automation är till för lata marknadsförare

Denna uppfattning härstammar antagligen från automatiseringens nyckelfunktion: att förenkla vardagen för marknadsförare genom att automatisera kommunikation och bearbetning av potentiella såväl som befintliga kunder. 
 
Även om automatisering innebär att manuellt arbete reduceras går det inte att rulla tummarna och låta systemet göra allt jobb. Tvärtom!
 
Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg innebär marketing automation ett nytt arbetssätt som fokuserar mer på planering och strategi som dessutom kräver en djupare förståelse för dina kunder. Din strategi blir alltså likt hjärnan som ser till att systemet – och din marknadsföring – marscherar mot framgång.
 
 
Ett system för marketing automation hjälper dig att bearbeta en överväldigande mängd data. Systemet gör det möjligt att sätta upp anpassade flöden av innehåll som är skräddarsytt för varje steg på kundernas resa. Ditt jobb som marknadsförare är alltså att analysera och utvärdera resultatet för att kontinuerligt kunna finjustera ditt innehåll och din strategi. 
 
Marketing automation är med andra ord inte till för lata marknadsförare. Det är ett verktyg för smarta marknadsförare.

Myt 2: Automatiska utskick gör innehållet opersonligt

Denna myt har sannolikt sina rötter i tron på att tekniken tar fram innehållet och således tar över kommunikationen mellan varumärke och kund. Utifrån detta antas det att kommunikationen blir generell, opersonlig och själlös.
 
 
Detta hade varit sant om marketing automation inte hade baserats på data om kundens beteende. Den stora fördelen med automatisering är att innehållet just kan anpassas efter mottagarens beteende och intresse.
 
Genom att alltid utgå från kundens handlande kan du anpassa innehållet för att öka relevansen. Detta kan vara allt från en enkel födelsedagshälsning till en ett hyper-personaliserat utskick baserat på en kundprofil.

Myt 3: Marketing automation är spam

Denna myt grundar sig i skräcken att systemet börjar skicka meddelanden på ett okontrollerat sätt. Att skicka för många meddelanden är ingen bra idé med tanke på att den genomsnittlige personen tar  emot 70-80 meddelanden varje dag. Men faktum är att marketing automation råder bot på mottagarens bekymmer.
 
 
Nyckeln är relevans. Fördelen med marketing automation är att meddelandet triggas av individens beteende och därmed tas budskapet emot på ett annat sätt.
 
Som tidigare nämnt är din strategi själva stommen i din marketing automation. Och med en strategi för marketing automation kan du se till att dina utskick blir vassa och relevanta – snarare än trubbiga massutskick.

Myt 4: Det är svårt och dyrt att implementera marketing automation

Det finns givetvis företag som lägger stora resurser på att bygga komplexa rymdskepps-liknande system som aldrig riktigt lyfter. Men så bör det inte gå till. 
 
 
Med marketing automation kan du skala och anpassa efter dina förutsättningar och behov. Därför kan systemet fungera lika bra för små startups som för stora internationella organisationer. Nyckeln ligger helt enkelt i att lära sig krypa innan man försöker springa.
 
Börja med din strategi, bygg upp ditt system och öka kontinuerligt graden av komplexitet. Ett enkelt e-postflöde som följer upp en viss aktivitet kan räcka som ett första steg. När du har blivit lite mer varm i kläderna kan du exempelvis välja att poängsätta dina leads eller personalisera dina budskap efter mer detaljerade segment eller kundprofiler.