Vad är marketing automation? Och varför är det viktigt?

Av APSIS

2017-04-13

Föreställ dig en värld där marknadsföring sker automatiskt… 

Automate your marketing: utopia or necessity? | APSIS Blog

 
En värld där du kan luta dig tillbaka och uppnå samma resultat eller bättre. Låter det för bra för att vara sant? Det är det faktiskt inte. Jag talar givetvis om marketing automation som är en lösning som hjälper dig som marknadsförare att göra mer, på kortare tid och med bättre resultat. 
 
 

Vad är marketing automation?

Inom branschen är marketing automation definitivt en av de största snackisarna. Med all rätt! Faktum är att under de senaste sex åren har användandet av marketing automation ökat med hela 1100 %. 
 
Vad är då marketing automation? Enkelt uttryckt låter dig marketing automation skicka rätt budskap till till rätt person vid rätt tillfälle. Verktyg hjälper dig att automatisera aktiviteter som e-post  och hantering av potentiella kunder. Detta gör det lättare att mäta effekten av dina dina marknadsföringskampanjer. Och under tiden som verktyget arbetar får du mer tid över att maximera andra delar av din marknadsföring. 

Marketing automation innebär ett steg bort från irrelevant och opersonlig kommunikation till den stora massan. Syftet är istället att effektivisera och frigöra marknadsförarnas tid men samtidigt behålla en hög trovärdighet och kvalitet i det innehåll som skickas ut till målgruppen. Det genererar leads, kartlägger din målgrupps beteende och omvandlar potentiella kunder till betalande kunder.
 
 

Den mångsysslande marknadsförarens utmaningar

Både du och jag vet att marknadsförare är mästare på att hålla många bollar i luften samtidigt. Vi måste klara av att planera och hålla i events, hantera sociala medier, sköta webben, skapa innehåll, jaga information, sätta upp strategiska mål, tillgodose kundernas behov och gå på otaliga möten. Listan kan göras lång... 
 

Det är här som marketing automation kommer in i bilden. Hur låter det med ett system som automatiskt kan hantera kommunikationen med potentiella kunder?

What is Marketing Automation, Really? | APSIS Blog

 

Vad är syftet med automatiserad marknadsföring? 

Det är omöjligt för dig att kartlägga och vårda varenda potentiell kundrelation. Om du sysslar med marknadsföring via e-post, flerkanalsmarknadsföring och mätning så är automatisering en genväg till framgång. 
 
När du använder automatisering får du ut mesta möjliga av din tid och din budget. Det innebär att du inte längre behöver tänka på det tråkiga och tidsödande arbetet som krävs för att manuellt samla in leads. Resultatet blir att du kan lägga mer tid på andra viktiga arbetsuppgifter. 
 
Det ultimata slutmålet med marknadsföring handlar om en sak: att öka intäkterna. För att lyckas behöver du driva trafik till din webbsida, omvandla trafiken till leads och förvandla dessa leads till kunder. Det är under den här processen som marketing automation är till störst hjälp för dig. 

Samla, rikta, följ upp och lämna över

Marketing automation hjälper dig skicka rätt meddelande till rätt person, vid rätt tidpunkt. För en marknadsförare kan detta låta för bra för att vara sant, men det är faktiskt precis så marketing automation fungerar. Med hjälp av marketing automation kan du sluta famla i mörkret och låta automatiseringen hjälpa dig att träffa mitt i prick. 
 
Istället för att skicka samma meddelande till alla, utgår marketing automation från besökarens beteende online för att ta fram relevanta budskap. På det sättet kan du kartlägga de potentiella kundernas intressen och beteendemönster i relation till ditt företag. 
 
Resultatet? Personliga och automatiserade meddelanden med information som är relevant för din målgrupp. Och när du har snabb tillgång till värdefull data är det lättare att samspela med dina potentiella kunder när de visar ett konkret intresse för dig. 
 
Detta kan vara skillnaden mellan att pracka på kunden produkter och att överlämna dem till kundens utsträckta armar. 

APSIS Marketing Automation: Evolve your customer experience

Ett förtydligande exempel på marketing automation

Personalisering är själva kärnan i automatiserad marknadsföring. Det är stor skillnad mellan att skicka automatiserade e-postmeddelanden och att skicka automatiserade personliga mejl. Föreställ dig följande: 

 
1. Du skickar en inbjudan via e-post till en specifik mottagarlista och uppmanar dem att ladda ner din senaste rapport. 
 
2. Du skickar ett mejl och tackar för nedladdningen och visat intresse.  
 
3. Några dagar senare skickar du ett mejl till de mottagare som valde att ladda ner din rapport och erbjuder dem mer information.

4. Om de accepterar erbjudandet är chansen stor att de är kommer vara intresserade av dina produkter och tjänster. Nu är det dags att kalla in försäljningsteamet!
 
Det här är bara ett exempel på en automatiserad marknadsföringsprocess. Nyckeln är att inte skicka ut erbjudanden på måfå till personer som kanske inte är intresserade av dina produkter eller tjänster. Istället väljer du att endast skicka ytterligare information till dem som redan visat intresse. På så vis känns din kommunikation både mer personlig och relevant. Trafiken på hemsidan blir leads och dina leads blir kunder. 
 
Den automatiserade marknadsföringsprocessen ökar din synlighet och skapar bättre förståelse för dina potentiella kunders resa. Under resans gång kan du följa och mäta processen i ditt verktyg. Om resultaten visar att konverteringsfrekvensen är låg kan du optimera processen under resans gång! 

5 steg för att komma igång med marketing automation

1. Definiera upp dina behov och målsättningar. Innan du installerar verktyget är det viktigt att du vet vilket resultat du förväntar dig. 
 
2. Välj ett verktyg för automatisering (till exempel APSIS Marketing Automation!) Utvärdera verktygets egenskaper, användbarhet, dess möjligheter till integrering, support, prissättning... 
 
3. Fundera över vad projektet innebär. Är din budget tillräckligt stor? Har du tillräckliga resurser för att den automatiserade marknadsföringen ska ge önskad effekt? 
 
4. Gör upp en plan. När du har satt upp dina mål, valt leverantör och kartlagt dina resurser, är det dags att utforma en plan för processen.
 
5. Slutligen, kom ihåg: kryp, gå och spring! Även om det är frestande att skynda snabbt bör du ta det lugnt i början. Lägg en stabil grund innan du försöker dig på det komplexa och avancerade automatiseringar! 
 
Vill du veta hur APSIS kan hjälpa dig komma igång med din automatiserade marknadsföring? Upptäck våra lösningar och be om en demo av oss!