Jun 28 | 3 Minuters läsning

Så väljer du rätt verktyg för marketing automation

Alla pratar om de svårslagna effekterna av automatisering. Men i surret är det lätt att falla för de stora och överdrivna systemen. Risken blir då att du känner dig förlorad och överväldigad bland alla avancerade detaljer, spakar och funktioner.

Så, hur väljer du rätt system för marketing automation i ett oändligt hav av möjligheter? Vi har samlat 5 tips för att säkra en framgångsrik implementering.

 

 

 

 



Vad vill och behöver du automatisera?

 

Oavsett om du arbetar för ett litet bolag, ett internationellt företag, B2C eller B2B så värderar du optimering och automatisering. Du vill ha effektiva flöden som ökar kundens känsla av relevans samtidigt som manuella marknadsföringsaktiviteter minimeras. Eller hur?

Men innan du lägger tid och pengar på ett system måste du först etablera vad du vill automatisera. Är målet att:

  • Optimera din hantering av leads?
  • Förenkla samarbetet mellan marknad och sälj?
  • Transformera kundresan från linjär till cirkulär?
  • Skapa en omnikanalupplevelse med hjälp av kunddata och automatisering?
  • Skapa en effektivare e-handel som attraherar, engagerar och konverterar?
  • Förbättra din eventhantering?

Det finns många potentiella problem som kan lösas med hjälp av automatisering. Därför bör du bestämma vad som behöver automatiseras för att skapa marknadsföring som står ut i det digitala vimlet.

Fastställ dina mål

Om du vill bli ett riktigt proffs på marketing automation och nå fantastiska resultat behöver dina beslut bottna i er företags- och marknadsföringsstrategi. Bestäm vad ni vill uppnå med automatisering. Och vem ansvarar för strategi, data och innehåll?

 


Rätt system för automatisering må öka din ROI och minimera manuellt arbete. Men i syvende och sist är det människorna bakom maskineriet som styr din framgång - inte maskinen i sig.

Skapa ett inventarium för att utvärdera behov

Dina interna resurser och förutsättningar styr både implementeringsprocessen och det slutgiltiga resultatet. Så, innan du ger dig ut för att hitta det perfekta systemet bör du noggrant utvärdera er existerande datastruktur och hur stor del av budgeten ni kan lägga på den nya satsningen. Vår expert förklarar:

"Skapa ett inventarium över strukturerna och den data som redan finns. På så vis kan du vara kostnadseffektiv med ditt system [...] så du inte investerar i ett rymdskepp om du egentligen bara behöver en båt”

Har du hjärnkraften för att styra hästkrafterna?

Det finns många avancerade system för automatisering som lovar guld och gröna skogar. Men det finns få astronauter som faktiskt har kunskapen och kompetensen som krävs för att kan styra de stora maskinerna.

 


Automatisering vevar igång den digitala motorn. Men du behöver briljanta strateger, dataingenjörer och kreativa konnässörer för att leda maskinen mot rätt väg. Med andra ord kommer du inte nå din slutdestination om du inte har rätt personer bakom ratten.

Detta betyder att om du har begränsade resurser eller är oerfaren med automatisering bör du satsa på den trygga Volvon och successivt avancera.

Behöver ni hjälp från experter?

Oavsett om du arbetar med ren data eller kreativ marknadsföring så är det tryggt att veta att det finns det finns experter som kan hjälpa er mot framgångsrik automatisering. Därför bör du utvärdera era behov för professionell support. Ställ frågor så som:

  • Är lokal support viktigt? 
  • Kommer ni behöva kontinuerlig träning från experter?
  • Är pengar ett hinder?

Så hjälper vi våra kunder!

För att summera...

Ett system för automatisering bör passa dina behov och önskemål. Genom att hitta din perfekta match kan du transformera marketing automation från raketforskning till en konkret verklighet.

Vill du ta nästa steg i din väg mot automatisering? Hämta en kopia (eller två!) av marketing automation för B2B eller B2C!