Jul 13 | 3 Minuters läsning

Så kan digitala marknadsförare hetta till engagemanget under sommaren

Under juli och augusti råder det ofta torka på affärer och kundengagemang...

 


Men under en period då marklöpare svischar förbi och syrsor sjunger på sina vackraste ballader uppenbaras en perfekt möjlighet: att sätta tänderna i något nytt och spännande eller att avsluta uppgifter du inte hunnit slutföra under senvåren.

Inspirera dina semestrande kunder

De flesta människor och företag gör inte många knop under sommaren. Detta betyder i sin tur att du kan förvänta dig mindre trafik och konverteringar.

Men bara för att sommaren är en tid för avkoppling innebär det inte att konkurrensen om kundernas uppmärksamhet avtar. Du måste nämligen fortsätta kämpa för att bryta igenom bruset om du vill behålla din ställning i dina kunders medvetanden.

Se därför till att engagera och inspirera dina kunder genom att exempelvis:

  • Skapa kampanjer med produkter som passar livsstilen under sommaren.
  • Publicera lättsamt och inspirerande innehåll på sociala medier.
  • Planera en lockande sommarrea.
  • Skapa tävlingar och giveaways som engagerar.

 

Analysera kampanjer för ett framgångsrikt Q4

Även om sommaren präglas av ett långsamt tempo, blickar vi mot en period med en uppsjö av högtider. Därför är det en bra idé att ta tiden att se över era tidigare kampanjer.

Vilka kampanjer gav bäst resultat? Och vilken typ av innehåll skapade mest engagemang ? Genom att analysera data och ta lärdom kan du maximera chansen att Black Friday, Cyber Monday och julhandeln blir en succé!

Förbered en kampanj för skolstarten

Kampanjer riktade åt skolstarten må föra tankarna mot skoltillbehör. Men du behöver inte sälja pennor, papper eller ryggsäckar för att boosta försäljningen.

Däremot har det skett en tidsförskjutning då kunder påbörjar deras jakt efter lockande kampanjer redan i slutet av juli. Sätt igång din kreativitet och kickstarta din kampanj redan nu!

Behöver du tips? Så skapar du den bästa kampanjen inför skolstarten!

Bekämpa din avvisningsfrekvens

Vad får dina kunder att gå in på din sida utan att klicka sig vidare? Vår e-handelsexpert skrev ett helt inlägg om utmaningar som påverkar din konverteringsgrad, men de flesta av problemen kan lösas med enkla medel. Du kan exempelvis:

  • Undersöka om du har några onödigt tunga filer som skapar en lång laddningstid. 
  • Gå en mil i kundens skor genom att klicka runt på din hemsida för att se om det finns några förbättringsmöjligheter för navigationen.
  • Ta reda på om det finns popups som försämrar användarupplevelsen.

 


Vill du djupdyka ner i detaljerna som kan ligga till grund för din avvisningsfrekvens? Ladda ned vårt whitepaper för att få svaret!

Planera nya flöden för automatisering

Har ditt företag implementerat automatisering för att öka engagemang och minska manuella arbete? I så fall har du en perfekt möjlighet för att undersöka behov för att planera och sätta igång nya flöden.

Har du flöden för födelsedagar och högtider? För att återaktivera kunder? Och skulle ett flöde för förbrukningsvaror förbättra säljsiffrorna?

Även om möjligheterna är obegränsade med automatisering, behöver vi alla en dos inspiration ibland. Så, varför inte ladda ned vårt whitepaper med 7 effektiva flöden?

Unna dig själv ny kunskap

Digital marknadsföring utvecklas i ultrarapid. Vad som var nytt och fräscht 2015, 2016 och kanske till och med 2017 ses som föråldrat idag. Detta innebär att du som marknadsförare behöver vara alert för att hänga med i de snabba svängarna.

Men...

Verkligheten är att det är svårt för många marknadsförare att hitta en lucka i ett redan fullspäckat schema.

Men det minskade tempot under sommaren gör juli och augusti till den perfekta tiden för att vidga dina vyer. Läs blogginlägg och rapporter, lyssna på webbinarier och närvara på ett seminarium.

För att summera...

Sommaren präglas av sol, avslappning och glass i mängder. Men även om dina resultat följer samhällets tempo, så bör du ta det gyllene tillfället i akt och utveckla dig själv, din marknadsföring och din organisation.

Vill du få en dos digitala insikter – året runt? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!