Aug 13 | 4 Minuters läsning

Så får du toppbetyg på din kampanj för skolstarten

När solen fortsätter att värma våra sommarkroppar kan det vara svårt att föreställa sig att hösten lurar runt hörnet…

Men skolklockan ringer, morgontrafiken tätnar och Alice Cooper’s kultförklarade “School’s Out” har tystats ned för en mer dämpad melodi.

Men misströsta inte - skolstarten är full av möjligheter för alla digitala marknadsförare! Vi delar med oss av tips och lärdomar för att se till att din kampanj för skolstarten når toppbetyg.

Den nya skolstarten

Föreställ dig hur personer shoppar för skolstarten. Föreställde du dig en pittoresk bokhandel med ivriga och förväntansfulla barn? Det har varit verkligheten länge. Och så var det förmodligen för både dig och mig.

Men… Tiderna och trenderna har förändrats. Vi befinner oss i en verklighet där 49% av produkter för skolstart köps på nätet, där kunder håller ögonen öppna för rabatter redan under juli, kläder är den största försäljningskategorin och där kunder spenderar mest per köp på elektronik (Deloitte).

Slutsatsen? Det nya konsumentmönster ställer krav på ett helt nytt tag för kampanjer för skolstarten.

Data gör dina marknadsföringsinsatser relevanta

Oavsett om du gör en digital kampanj via e-post eller sociala medier, eller väljer dela ut direktreklam i brevlådan så kommer du behöva använda data för att leverera ett relevant budskap. I slutändan handlar det trots allt om att veta vilket budskap som är mest relevant och vilken kanal som passar mottagaren bäst.

Kunder använder flera kanaler och kontaktytor innan de når köpbeslut. Detta innebär att omnikanal bör sitta i ryggmärgen.

Låt säga att du vill skicka ett back-to-school-erbjudande till en kvinna i yngre medelåldern. Har hon köpt liknande produkter tidigare? Ta en kik på kundkortet i ditt CRM-system (eller kanske till och med CDP) för att få tillgång till demografisk data, köphistorik och beteendedata. På så vis kan du skicka relevanta erbjudanden som uppmanar till köp.

Visste du att all data om dina kunder kan samlas i en UNIK kundprofil? Läs mer i vår guide om kundprofiler!

 

Ligg steget före med prediktiv data

Genom att kombinera data från flera av dina kanaler kan du teckna en tydligare bild av dina kunder och prospekt, vilket ger dig ett större underlag för att personalisera ditt budskap.

Men är du redo att gå ännu längre? Med predikativ data pushar du gränserna för vad du (och dina kunder) redan vet. Istället för att analysera historisk data för att skapa en bild av kundernas nuvarande behov, ger dig predikativ data en uppfattning om dina kunders framtida behov.  

Allt från storleken på kundens bilmodell till shoppingvanor eller mat- och dryckesvanor kan användas för att göra en predikativ analys som tar dina kampanjbudskap till en ny nivå. 

Utgå från ett flerkanaligt kundbeteende

Dagarna då kunder påbörjade och avslutade sitt köp på en kanal är som bortblåst. Istället använder de flera kanaler och kundkontaktytor för att bilda sig en uppfattning om dig, dina produkter och dina erbjudanden.

En konsument kan exempelvis inleda sin resa genom ett e-postmeddelande som får hen att besöka din hemsida. Därefter kan kunden påminnas om produkterna genom personaliserade displayannonser för att till slut avsluta köpet i fysisk butik. Detaljhandeln har således gått från ett fokus på kanaler till en verklighet som kräver en omnikanalstrategi.

För att lyckas med din kampanj inför skolstarten måste du alltså bryta ner gränserna mellan dina kanaler. Endast då kan du lyckas erbjuda en konsekvent och personaliserad  kundupplevelse över alla kanaler och kontaktytor.

Vill du veta mer om varför kundernas konsumtionsmönster kräver en omnikanalstrategi? Läs här!

Omvandla övergivna kundkorgar till insikter

Kunder överger sina varukorgar för fler skäl än vad som kan räknar på både fingrar och tår. En del väljer att stänga ner webbläsaren för att totalpriset blev för högt, för att fraktalvernativen var för få eller för att betalningsmetoden inte matchade behovet.

Men det finns ett beteende som som kanske verkar negativt på ytan, men som ger dig världens chans; att använda en varukorg som en sorts önskelista. Jag har själv gjort detta. Och sannolikheten är stor att även du har.

Även om denna typ av önskelista kan framkalla huvudvärk hos många e-handlare, så framkallar beteendet otroligt mycket information om kundpreferenser. Du bör därför passa på att ta vara på datan genom att vinna tillbaka köpet med personaliserade produktrekommendationer.

Dessutom är sannolikheten stor att många kunder inväntar lönen för att kryssa av de sista varorna på inköpslistan. Så, om du vill vara riktigt snillrik kan du påminna kunderna om de övergivna varorna under den sista veckan i augusti.

Back-to-school - för alla!

Den tidiga hösten innebär att människor kommer tillbaka från semestern och gör sig redo för hösten, julen och den kommande vintern.

Back-to-school är en viktig tid för alla marknadsförare, oavsett vilken bransch du är verksam inom och oavsett vilken målgrupp du riktar dig mot. Med hjälp av data från flera kanaler kan du personalisera ditt budskap så att det möter kundernas behov.

Lycka till! 

Vill du lära dig mer om datadriven marknadsföring innan skolklockan slår? Hämta din kopia av vår handbok!