Marketing Automation: logiken bakom statistiken

Av APSIS

2018-04-10

Marketing automation håller på att utvecklas från en utopi till en kännbar verklighet. I takt med det breda genomslaget svämmar internet över med statistik och rapporter från leverantörer som vill påvisa att tekniken såväl strategin faktiskt fungerar. Men vad ligger egentligen till grund för statistiken? Vi reder ut logiken bakom den imponerande statistiken!

Staircase confusion


I blogginlägget går vi igenom de bakomliggande orsakerna bakom följande statistik: 

  • 300% högre kundengagemang
  • 180% högre öppningsfrekvens
  • 330% ökning i klickfrekvens
  • 12.2% minskad overheadkostnad inom marknadsföring
  • 1% av din försäljning sker genom så kallade cold calls
  • 14.5% ökad säljproduktivitet
  • 80% av företag ser en ökning i lead generation
  • 69% ökning av försäljning via e-post på sex månader

Källhänvisningar ges löpande i texten. 

Vill du förstå grunderna innan du djupdyker ner i statistiken? Läs följande blogginlägg!

Marketing automation förhöjer kundengagemenget

Inför våra seminarier om marketing automation tidigare i år grävde vi ner oss i data från våra 6000 kunder i syfte att förstå effekterna av automatisering. Den mest häpnadsväckande upptäckten?

Marketing automation ökar kundengagement med 300 procent.

Skälet bakom den imponerande siffran är med största sannolikhet: relevans. De automatiserade mejlen skickas nämligen när det är mest troligt att kunden vill ha information. Varför? För att utskicken triggas av mottagarens beteenden och status i kundresan.

Resultatet? Enligt vår undersökning skapar automatisering:

  • 180% högre i öppningsfrekvens
  • 330% högre klickfrekvens

Så istället för att skicka generaliserade massutskick med låg personlig relevans kan du välja att automatisera dina utskick och således skicka rätt innehåll till rätt person vid rätt tid.

Man sitting on a yellow sofa with a laptop

En sann tidsbesparare som ger dig värde för pengarna

Nästan alla marknadsavdelningar anno 2018 lider av konstant tidsbrist. Därför är det marknadschefens uppgift att effektivisera arbetet för att maximera budgeten och lönsamheten. Detta gör att effektivisering till en självklar knäckfråga.

Så, hur kan ett system för automatisering öka din produktivitet och minska dina omkostnader? Enligt Nucleus Research är svaret:

Marketing automation minskar dina omkostnader inom marknadsföring med 12.2 procent.

Hur? Helt enkelt för att ett system för automatisering frigör resurser och minskar tidskrävande manuella arbetsuppgifter. Och så fort systemet är i rullning kan du fokusera dina resurser på att skapa engagerande innehåll som boostar dina resultat ännu mer.

Marketing automation banar vägen för skarpare lead management

Skarpa leads är livsluft för alla B2B-företag. Den digitala kundresan för B2B kan vara fullspäckad med avstickare och återvändsgränder eftersom att beslutsprocessen involverar fler aktörer. Så, vilken betydelse kan marketing automation ha för hantering av leads? Enligt VentureBeat är svaret:

80 procent av de som implementerar ett system för automatisering ser en ökning i antalet genererade leads.

Samma källa berättar även att 73% av de potentiella kunderna kommer via email. Dessa siffror har även dem en ganska enkel förklaring: att manuellt bevaka leads är en tidskrävande och omständig aktivitet. Kombinationen av ett CRM och ett system för automatisering gör det möjligt för dig att bevaka, poängsätta och nå dina leads med rätt innehåll för varje steg i kundresan. Summa summarum: marketing automation håller koll på dina leads.

Kundcase: Så ökade Net1 kvaliteten på sina leads med hjälp av marketing automation.

Ökad försäljning via e-post

Oavsett om du arbetar inom B2B eller B2C så vill du att resultaten från dina marknadsföringsaktiviteter ska nå ut i i hela verksamheten. Ett företag som gjorde en avsevärd skillnad i sina försäljningssiffror tack vare automatisering är KitchenTime. Faktum är att:

KitchenTime ökade sin försäljning via e-post med 69 procent på sex månaders tid med hjälp av marketing automation.

Hur? Du kan få den detaljerade bilden här, men enkelt uttryckt så satte de upp automatiserade e-postflöden för att stödja de viktigaste stegen på kundresan. Med hjälp av särskilda triggerpunkter skickades ett e-postmeddelande ut när en kund utförde en särskild handling. På så sätt ökade de sin relevans – och sin försäljning.

Ökad produktivitet för säljkåren

Den bistra sanningen är att endast 1% av din försäljning sker genom så kallade cold calls. Även om detta kan vara ett nedslående faktum så finns det en naturlig förklaring. Chansen att någon är redo att köpa vid första kontakten med dig är nämligen väldigt låg. De flesta kunderna behöver nämligen en långsiktig bearbetning för att förstå ditt erbjudande.

Så, hur kan ett system för automatisering boosta ditt företags produktivitet? Nucleus Research berättar att:  

Marketing automation ökar din säljproduktivitet med 14.5 procent

Varför? Genom att integrera ditt system för automatisering med ditt CRM-system kan du spåra varje persons status i kundresan. Som ett direkt resultat kan företagets säljare kontakta kunden och stänga affären medan järnet är varmt.

Iron hot blacksmith

För att summera…

Det gäller alltid att ta statistik med en nypa salt, men vid en närmare analys kan siffrorna berätta de verkliga fördelarna av marketing automation. Med hjälp av vår genomgång hoppas vi att vi har lyckats så ett frö av nyfikenhet och vågar prova på kraften i automatisering.

Vill du få mer kött på benen? Ta reda på mer om marketing automation genom att kontakta våra experter eller ladda ned vår handbok!

vad är marketing automation