Jun 15 | 7 Minuters läsning

Frågar åt en vän... Grunderna inom datadriven marknadsföring

Du känner säkert igen känslan när någon av dina kollegor slänger sig med begrepp som om det vore chipssmaker i snacks-hyllan… Och alldeles för ofta låter dessa bara som några slumpmässigt ihopslängda ord som du hört talas om i en sci-fi-film. Så – för att hjälpa dig på traven i detta virrvarr av begrepp, har vi samlat ihop 9 frågor du alltid velat ställa, men aldrig vågat fråga!

 

Sa du datadriven marknadsföring..?

Om du arbetar med digital marknadsföring, kan jag nästan slå vad om att du hör ordet data minst sextusen gånger om dagen. Och om du inte gör det, bör du definitivt lägga det på minnet. Data, av alla dess slag, har idag blivit en grundläggande del av marknadsföringspusslet. Men – vad är data egentligen? Och varför har det förändrat sättet vi ser på marknadsföring?

Data kan förstås som information om dina leads och kunder, såsom deras demografiska data, konsumtionsbeteenden och köphistorik. Och genom att samla in och sammanställa data från olika kanaler, kan marknadsförare få värdefulla insikter som gör det möjligt att skapa kommunikationsinsatser anpassade efter kundernas önskemål och behov. 

I den ständigt pågående jakten efter kundernas uppmärksamhet och engagemang, är data både samtiden – och framtiden. Så, istället för att tappert försöka utgå från din magkänsla, kan du basera dina handlingar på faktabaserade insikter.

Kundprofil – Ytterligare en profil i sociala medier?

Likes, delningar och superlikes? Nix, kundprofiler har varken med Facebook-konton eller Tinderprofiler att göra. Istället kan kundprofiler förstås som ett uppslagsverk om dina kunder, baserat på olika typer av kunddata – som samlats in genom exempelvis formulär, IP-adresser eller cookies. 

Med dessa kan du samla in mer precis data om dina kunder, vilket gör det lättare att skapa användbara segment och personaliserade upplevelser skräddarsydda efter varje specifik person. Låt oss sammanfatta det såhär:

Om data är grunden för att skapa relevans, är kundprofiler det som konkret möjliggör skapandet.

 

Personalisering: Mer än bara förnamn?

Om du öppnar din inkorg kommer du säkert se mer än en handfull med e-postutskick som tilltalar dig vid förnamn – ett typexempel på ett enklare slag av personalisering. Men att skriva förnamn är enbart att skrapa på ytan av vad personalisering kan, och bör, vara...

Med kunddata samlat i kundprofiler är det möjligt för dig att få en överblick över dina kunder. Och med dessa insikter kan du försäkra dig om att du enbart erbjuder dem relevant och personaliserat innehåll som verkligen träffar rätt.

Exempel på format och innehåll som kan personaliseras:

  • Webbsida
  • E-post
  • Produktrekommendationer
  • SMS
  • Annonser

Vill du lära dig mer? Låt vår handbok om e-handel göra dig till ett riktigt personaliseringsproffs!

Vad innebär automatiserad marknadsföring, egentligen?

Vi känner igen situationen väl: Du nickar och förstår att automatiserad marknadsföring har någonting med automatiska utskick att göra... Men fortfarande känns själva konceptet ganska luddigt. För att hjälpa dig i kluriga situationer som denna, skulle vi vilja förklara det såhär:

Automatiserad marknadsföring är ett verktyg som använder beteende-triggers för att systematiskt och automatiskt kommunicera över ett flertal kanaler.

Alltså: Automatiserad marknadsföring möjliggör för dig att kunna agera på din insamlade kunddata så att du kan leverera skräddarsytt och relevant innehåll – vid rätt tidpunkt.

Kan allt automatiseras?

Okej, vi kanske inte ska använda alltför stora ord, men vi skulle ändå vilja påstå att du kan automatisera det mesta. Bara för att ge dig en förståelse kring möjligheterna för automatisering, listar vi några av dem här:

  • Triggade mailutskick (välkomstmejl, påminnelser, årsdagar, e-handelsflöden m.m.)
  • SMS-utskick
  • Annonskampanjer
  • Publicering i sociala medier

Vill du lära dig mer om hur du kan engagera dina leads och kunder vid varje steg av kundresan? Då bör du spana in våra handböcker om automatiserad marknadsföring för B2B och B2C.

 

Övergivna hundkorgar? Jaha, övergivna kundkorgar!

För marknadsförare är en övergiven kundkorg lika olyckligt som en övergiven hundvalp. Begreppet syftar till situationen när en kund lägger en vara i sin kundkorg, men lämnar webbsidan innan personen avslutat köpet. Detta kan exempelvis vara ett resultat av höga fraktkostnader eller krångliga utcheckningsprocesser. 

Men med nederlag kommer också möjligheter. En övergiven kundkorg visar trots allt på ett intresse för den produkt kunden lagt i sin varukorg, vilket öppnar upp för en ypperlig möjlighet att vinna tillbaka den förlorade möjligheten – och öka försäljningen. 

Så – vad behöver du som marknadsförare göra för att vinna tillbaka dina kunder? Jo, detta leder oss (kanske inte helt oväntat) in på nästa fråga i det här blogginlägget...

Vad menas med “retargeting”?

“Retargeting”, eller återannonsering som det också kallas, är precis det namnet antyder. Det handlar om online-aktiviteter, såsom mejlutskick eller annonser, som du skapar för att nå din målgrupp efter att de avslutat en pågående aktivitet med ditt varumärke. Till exempel: Att överge en varukorg eller att lämna webbsidan utan att genomföra någon aktivitet. 

Återannonsering är alltså ett perfekt sätt att skapa synlighet och medvetenhet kring ditt företag, nå en publik som tidigare visat ett intresse för dina produkter och öka din försäljning – på ett kostnadseffektivt sätt.

Hur “retargeting” fungerar

Okej, nu när du har koll på vad återannonsering är, är nästa steg att förstå hur man går tillväga…

Jo, baserat på din målgrupps beteendedata, har du möjlighet att få en djupare förståelse för din publik. Och med större förståelse för de personer du vill återaktivera, kan du enkelt skapa skräddarsytt innehåll som påminner dem om de fantastiska produkterna du har att erbjuda.

 

Vad är skillnaden mellan CRM och CMS

Hur kan något som stavas nästan likadant, hantera så vitt skilda saker? Medan ett CRM-system behandlar dina externa relationer, finns CMS-systemet vid din sida för att ta hand om det digitala innehållet. 

CRM står för “Customer Relationship Management” och är en teknologi för att hantera ditt företags interaktioner och relationer med både nuvarande och potentiella kunder. CRM-systemet ger dig alltså en tydlig överblick över dina kunder genom hela deras livscykel.

Ett verktyg för CRM bryter ner organisatoriska silos och gör det enklare för alla avdelningar att hantera externa relationer och interaktioner.

CMS, å andra sidan, syftar till “Content Management System”, och är en mjukvara där du hanterar och publicerar olika typer av innehåll på din webbsida. Med andra ord: En riktig guldgruva med beteendedata från dina webbsidebesökare.

Vad exakt är en API..?

BRB, OMG, LOL… Och API? Kan du också känna dig som den äldsta personen i rummet ibland? När dina kollegor slänger sig med akronymer som om det vore det mest självklara i världen? Oroa dig inte. I ett hav av förkortningar är det svårt att lära sig simma.

I lekmannatermer, står API för Application Programming Interface, och det tillåter olika typer av mjukvarukomponenter att kommunicera med varandra. Men att förstå konceptet bakom alla teknologiska detaljer kan vara en utmaning…

Därför har vår egen teknikguru och Product Manager Max Gunstone delat med sig av en något mer relaterbar förklaring av processen:

“Jag brukar likna processen bakom API med en restaurang. När du beställer rätter från menyn behövs ett API för att få den specifika ordern till bordet – snarare än hela menyn.”

Läs mer om Max kunskaper och tankar om API här.

 

API och integrationer – Varför är de nödvändiga

Nu när du är mer bekväm med språkbruket, är det dags att möta APIs syssling: Integrationer. Integrationer kan förstås som det som sammankopplar olika system, såsom ditt CRM- eller CMS-system med din marknadsföringsplattform

Den gemensamma nämnaren för API och integrationer är alltså att de båda, på olika sätt, hanterar den automatiska överföringen av data. Genom att integrera dina system, som är fulla med data om dina nuvarande och framtida kunder, kan du få en värdefull och holistisk förståelse för din målgrupp.

Låt oss snabbt kika på några av fördelarna med integrationer:

  • Ökad effektivitet och bättre organisatoriska resultat
  • Säkerställande att marknad- och säljavdelningen arbetar i samma riktning
  • En ökad relevans gentemot dina kunder

Nu är du redo att imponera under lunchen...

Digital marknadsföring är en djungel av begrepp, förkortningar, system och koncept – så det är knappast förvånande att man kan tappa bort sig. Därför hoppas vi att det här blogginlägget har hjälpt dig genom några av frågorna som kan dyka upp, och att du är redo att ta steget in i den datadrivna framtiden.

Har du några fler frågor? Tveka inte att höra av dig till oss!