5 datadrivna utmaningar för 2019

Av Sarah Chase

2019-01-18

Datadriven marknadsföring har gått från vision till verklighet. Men i jakten på smartare beslut och skarpare segmentering finns det en chans att du stöter på hinder. Låt oss därför ta en kik på 5 av dem – och deras lösningar – i följande blogginlägg.

Att inte gå för snabbt fram

Jargongen i den digitala sfären sätter stor stress och press på att utvecklas i rasande takt. Rubriker dikterar att avancerad datadriven marknadsföring är NU och att det är lätt som en plätt att skapa en enhetlig kundupplevelse med en sömlös dataöverföring mellan kanaler.

Men låt inte grupptrycket föra dig bakom ljuset!

Jag erkänner: marknadsföringsteknologier är coolt. Men, en välarbetad strategi är ännu coolare. Som vår Marketing Operations Coordinator poängterar i denna artikel så behöver du strukturer och strategier på plats för att få valuta för pengarna. För saken är: data är meningslöst om inte det tjänar ett syfte.

Men hur tar du då raka och raska steg mot att bli datadriven utan att trampa snett? Vi har skrivit ett djupgående inlägg om det här, men i grunden och botten handlar det om att skynda långsamt; att lägga grundstenarna för att sedan bygga sig uppåt när grunden känns stabil.

Att analysera, tolka och förstå kunddata

Det går inte att förneka att data har blivit räddaren i nöden för många företag. Det digitala landskapet förändras i ultrarapid och kundförväntningar likaså, vilket ställer enorma krav på att förstå och bemöta förväntningar.

Därför är det kanske inte föga förvånande att Gartner rapporterar att 81% digitala marknadsförare förutspår att en majoritet av beslut kommer grundas i data redan 2020. Men bakom överflödet av data står en ny utmaning: att kunna analysera och förstå data till den grad att det kan konverteras till handlingskraftiga insikter.

Data är komplext, det är utspritt över kanaler och marknadsförare kan inte tolka rådata innan det genomgår behandling och blir till information. Dessutom rapporterar Convertr Media att 70% av all CRM-data är obrukbart eftersom det är duplicerat, föråldrat eller ofullständigt. Och hur kan du sammanföra din data för att kunna skapa en så kallad single customer view?

Men räds inte – det finns ett ljus i slutet av tunneln.

 

För att möjliggöra en datadriven verklighet krävs en lösning som kan hanteras av den gemene marknadsföraren –  inte bara din IT-avdelning.

Genom att använda en källa för datahantering, såsom en serie integrationer eller en CDP som sammanför dina datakällor, kan du försäkra dig om att all din data är aktuell. På så vis blir det lättare att tolka din data och härleda insikter för att bättre styra och optimera dina marknadsföringsinsatser.

Vill du leverera en personlig erfarenhet och nå data-drivna insikter? Upptäck vår nya data-plattform med marknadsföringsverktyg: APSIS One!

Att vara transparent i din datahantering

Datadriven marknadsföring kräver en hel del datainsamling. Men GDPR och den den ökända Facebook-Cambridge Analytica-dataskandalen gödde den redan existerande skepsisen mot datainsamling.

 

Även om rubrikerna och prognoserna har varit dystra, så är det inte ett förlorat lopp. Marknadsförare behöver istället fokusera på att bygga förtroende och vara transparent för att förtjäna ett medgivande för att samla och bearbeta kunddata. Tänk därför på att:

  • Förklara vad individen får ut av din datainsamling
    När du på ett tydligt sätt förklarar varför du samlar in data och vilka fördelar det för med sig så kommer motståndet med all sannolikhet minska. Detta kan vara så pass enkelt som att förmedla grunderna i en GDPR-vänlig cookie-banner.
     
  • Förklara er process på ett enkelt vis
    Juridiska texter är notoriskt svårlästa, men onlineläsare notoriskt otåliga. Även om det finns en tydlig anledning till varför jargongen är komplicerad i en datapolicy så behöver du komplettera med lättsmält innehåll som är anpassad för gemene man.

Vill du lära dig mer om hur du kan (återupp)bygga förtroende i GDPR:s kölvatten? Läs detta blogginlägg!  

Att skapa en personlig kundupplevelse

Efterfrågan på personlig kommunikation är starkare än någonsin. Kunder förväntar sig en personlig och enhetlig upplevelse över alla kanaler och kontaktpunkter. Dessutom förväntas du kunna förutspå vad kunden behöver nu – och i framtiden.

Att möta deras behov kräver mycket data. Du behöver verktyg för att spåra deras klick, sidvisningar, kontakt med sälj, deras inköp offline och kunna mäta deras grad av engagemang på dina kanaler. I slutändan vill du inte spendera dina hårt förtjänade pengar på insatser mot kalla leads eller för att återaktivera personer som redan köpt en vara. Eller hur?

Men, ju mer data du har, desto svårare kan det bli att tolka din data rätt – i synnerhet om du vill sammanföra dina online- och offlinekanaler. Men hur reder du ut datan för att skapa en sömlös kundupplevelse? Genom att aggregera din data över dina kanaler till en insamlingspunkt och binda ihop säcken med hjälp av kundprofiler.

 

Visionen kan realiseras med hjälp av en CDP, Customer Data Platform. Hur? För att systemet integrerar din kunddata över flertalet kanaler till kundspecifika profiler som är som ett uppslagsverk över individens köp, beteenden, demografisk data och interaktioner med dig. Detta ger dig, som digital marknadsförare, en samlad plats för analys och insikter som du kan använda för att optimera dina utskick.

Vill du enhelt kunna nå dina kunder med personlig kommunikation? Ta en kik på vår nya plattform: APSIS One!

Att övervinna algoritmerna på sociala medier

Digitala marknadsförare vet att sociala medier kan kännas lite anarkistiskt då och då. Algoritmerna förändras, det är svårt att förutsäga effekterna och det kan vara ännu svårare att samla in förstapartsdata. Dessutom rapporterar Socialbakers att organisk räckvidd minskade med 20-25% under 2018, vilket innebär att priset för betalannonser höjs.

Detta innebär att strategier för sociala medier som inte har sin bas i kunddata kan dränera dina insikter – och din budget.



Så, vad är lösningen? Vi har tidigare pratat om varför du behöver samla förstapartsdata på sociala medier och hur du balanserar din budget på sociala medier, men kärnan är att du behöver se sociala medier som en del av ett digitalt ekosystem.


För saken är att sociala medier inte är ett mål i sig självt. Det är snarare en motor för att få dina följare att vilja besöka dina ägda kanaler och avsluta sitt köp. Detta gör det dessutom möjligt för dig att berika dina kundprofiler med mer data, vilket skapar skarpare segmentering och en djupare personalisering över dina kanaler.

Summa summarum…

Även om datadriven marknadsföring börjar bli en ny standard i digital marknadsföring så kan resan mot implementering medföra en del hinder. Men när du väl är förberedd och redo för att ta dig an utmaningen och har valt ditt system så ska du se att resultat nås lättare än aldrig förr.

Redo att ta första steget mot datadriven marknadsföring? Upptäck vår nya datadrivna platform: APSIS One!