“Välriktat, kort och koncist: det är smart e-postdesign”

Av Sarah Chase

2018-03-27

Följande artikel är en del av vår nya serie Inside APSIS där vi intervjuar våra experter om deras syn på digital marknadsföring.

Finns det en magisk formula för e-postdesign? Och hur kan du stå ut i bruset? Vår expert på e-postdesign, Fredrik Wremerth, går igenom de hetaste trenderna och ger handfasta tips på hur du kan skina i mottagarens inkorg.

“E-post handlar inte bara om vad som är attraktivt att titta på”

Fredrik Wremerth är en sann e-postveteran med snart 11 års erfarenhet på APSIS. Som Manager på APSIS Creative Services vägleder han ett team som designar, testar och knäcker koder för att du ska kunna skicka e-post som träffar mitt i prick.    

           “Det är ett högt brus idag, vilket betyder att du inte har många sekunder på dig att fånga
           mottagarens intresse. E-post handlar inte bara om vad som är attraktivt att titta på, utan
           även vad som känns relevant för den enskilda mottagaren”
, förklarar Fredrik Wremerth.

Även om Fredrik Wremerth är APSIS version av Yoda när det kommer till e-postdesign, så var hans väg mot e-postmarknadsföring oväntad.

           “Jag har alltid varit intresserad av design, men intresset för e-postdesign kom när jag
           började på APSIS. Jag visste inte helt vad jag gav mig in på, men jag trodde på APSIS.
           Idag kan vi erbjuda elva års spetskompetens inom området”,
säger Fredrik Wremerth.

“Du kommer inte vinna något på massutskick i framtiden”

Med elva års erfarenhet av e-postdesign i bakfickan: hur tror han att branschen kommer utvecklas? Fredrik förklarar att det viktigaste är att inse att vi har en ny generation av läsare är som förväntar sig simplicitet, responsiv design, men framförallt att budskapet ska vara personligt anpassat.

           “Det finns ingen magisk formula eller idealbild när det kommer till e-postdesign. Det är
           inte ovanligt att jag får frågan, men då brukar jag ställa motfrågan: för vem? Det är alltid
           upp till betraktaren vad som är fint och vad som fungerar”
, säger Fredrik Wremerth.

En teknologi som samspelar med personalisering är marketing automation. Med hjälp av systemet kan du automatisera och rikta dina utskick utefter kundens faktiska handlingar och status i kundresan. På så vis kan du se till att rätt innehåll når rätt person vid rätt tid. Men vad har detta för betydelse för framtidens e-postdesign och e-postmarknadsföring? Fredrik svarar:

           “Du kommer inte vinna något på massutskick i framtiden. Branschen blir allt mer datadriven,
           vilket innebär att oriktade massutskick med generella budskap kommer ersättas av riktade
           och beteendestyrda utskick med personlig relevans. Allt handlar – och kommer handla –
           om träffsäkerhet och individuell relevans.”

Relevans och läsbarhet är A och O i kampen om kundens uppmärksamhet. Fredrik berättar att en dominerande trend som går i linje med detta är minimalistiska men färgstarka utskick med smarta grafiska element som skapar en naturlig brygga till hemsidan.

           “Det handlar om att våga ta risker och att göra A/B-tester för att hitta rätt. Men rent generellt
           bör du minimera mängden text, använda autentiska bilder och skapa tydliga call to actions
           som sätter visuellt fokus på var du vill leda läsaren. Välriktat, kort och koncist: det är smart
           e-postdesign”
, säger Fredrik Wremerth.

Vill du veta mer om hur Creative Services löser vanliga utmaningar i e-postdesign? Läs våra tre case!

Image of email

“Standardisering blir avgörande för e-postklienternas överlevnad”

Det är knappast en hemlighet att förutsättningarna för e-postdesign har förändrats under årens gång. E-post har gått från att vara en metod för att få ut nyheter från företagets perspektiv till att bli ett kraftfullt och engagerande verktyg som attraherar, engagerar och konverterar kunder.

           “Utvecklingskurvan är enorm. Men den stora skillnaden ligger i att det fanns tre stora
           webbläsare och ett fåtal e-postklienter för elva år sedan och idag finns det otroligt många
           enheter, webbservrar och e-postklienter att ta i beräkning. Och i detta är mobilen ett otroligt
           viktigt skifte”,
berättar Fredrik Wremerth.

Vill du veta mer om vikten av mobilanpassning? Läs våra 5 konsumentinsikter.

Alla digitala marknadsförare vet hur frustrerande det är att webbläsare, e-postklienter och enheter renderar och hanterar kod olika. Eftersom mottagare kan ta emot utskick med en rad olika utseenden beroende på var mottagaren läser e-postmeddelandet är det av allra största vikt att du försöker säkra att ditt utskick har maximal kompatibilitet. Hur gör Fredrik och hans team på Creative Services? Han förklarar:

           “Vi har ett rum med en uppsjö av olika sorters smartphones, tablets och desktops med
           olika operativsystem, e-postklienter och webbläsare som vi använder för att testa varje
           mall vi skapar. På så vis kan vi säkra att det ser bra ut i de flesta e-postklienter, enheter
           och lägen.”

Kompatibilitet och en brist på standardisering mellan e-postklienter, webbläsare och enheter har visat sig vara ett stor utmaning för e-postdesigners och digitala marknadsförare. Kommer en förändring ske inom de närmsta åren?

           “Microsoft och Litmus har gått ut med att de har ett samarbete för att se över hur
           kompatibiliteten kan förbättras med en standard. Jag tror att standardisering blir
           avgörande för klienternas överlevnad”
, avslutar Fredrik Wremerth.

Vill du att Fredrik och hans team tar fram innovativa lösningar som passar just dig? Kontakta Creative Services idag!