Så blir du en framgångsrik marknadschef 2020 - och framåt

Av Sarah Chase

2019-03-20

I den digitala tidsåldern har marknadschefer fått en allt viktigare roll inom sina respektive organisationer. Men med mer makt kommer också ett större ansvar, och med det: en lång lista förväntningar.

 

En marknadschef 2020 bör vara kunskapsledare, marknadsanalytiker och byggmästare när det kommer till team och företagskultur. Men framförallt: År 2020 kommer en CMO vara en affärsfokuserad growth hacker.

Men vad betyder det egentligen i praktiken? Vi har listat de tre viktigaste aspekterna som ligger till grund för en framgångsrik marknadschef 2020 - och vidare.

En marknadschef måste bygga ett agilt team

Den kultur som skapas i ett team är baserad på delade egenskaper och värden.. Och ett marknadsteam är inget undantag. Huvudansvaret hos en marknadschef ligger alltså i att forma och främja en stark kultur. Men frågan är: Vad definierar en framgångsrik kultur i ett modernt marknadsteam?

 

Svaret är: Att arbeta agilt

När vi nu närmar oss 2020 är agil inte längre ett buzzword - det är ett krav. En agil marknadsavdelning består av människor som till hög grad är specialiserade inom sina respektive områden. Detta samtidigt som var och en också bör ha ett tvärfunktionellt tankesätt som gör det naturligt att integrera externa funktioner, såsom CRM och Business Intelligence, i sitt dagliga arbete.

En smidig integrering av marknads- och säljavdelningen

Du har säkert hört det tusen gånger förut. Men det ofrånkomliga mantrat, att marknadsförare och säljare bör arbeta i samklang, kommer fortsätta att upprepa sig tills den dagen då det blir standard hos alla organisationer. 

Vår tids digitala konsumenter har utvecklat nya och högst oförutsägbara vanor som tvingar organisationer att integrera sina marknads- och säljavdelningar. Faktum är att vissa organisationer till och med skapar hybrida roller av de vi känner till som CMO och CCO. 

För en marknadschef 2020 räcker det alltså inte att luta sig tillbaka medan säljkåren knegar på för att sluta avtal med organisationens kunder. Istället bör hen arbeta aktivt för att undanröja dessa hinder genom att etablera en gemensam grund med delade KPI:er.
 

Teknologi: Reducera friktion och skapa en felfri kundresa

MarTech-branschen har växt explosionsartat. Antalet säljare som listas i den berömda “MarTech 5000” har gått från 350 stycken år 2012 till det svindlande antalet 6829 år 2018. Och den här ökningen kommer med största sannolikhet följa samma mönster när vi nu närmar oss 2020. 

Även om ny teknologi hjälper marknadsförare att arbeta både smartare och mer effektivt, kan alltför många leverantörer orsaka en sprängande huvudvärk för en marknadschef. När mängden tredjepartsleverantörer ökar tenderar nämligen kunddata att separeras i åtskilda silos.

Data-silos gör det inte bara svårare för marknadsförare att förstå varje enskild kund. De tenderar också att orsaka en sämre upplevelse överlag, då kunden kastas mellan olika kontaktytor. Därför är rollen som marknadschef idag viktigare än någonsin och kräver väl eftertänksamma beslut innan nya teknik-leverantörer adderas till högen.

Vill du veta mer? Hämta vår CMO-rapport om datadriven marknadsföring idag!