Optimera julvinsterna: Omvandla dina kampanjer till datadriven succé

Av APSIS

2020-11-17

Julen anländer som vanligt fortare än tomtens skägg växer. Folk jobbar dygnet runt för att maximera julförsäljningen. Marknadsförare och varumärken som lyckas optimera kampanjer med hjälp av data kommer att sprida julglädjen till hela teamet.

 

Så här optimerar du julvinsterna och omvandlar tråkiga kampanjer till datadriven succé.

Oktober, november och december kan generera en massiv ökning av försäljningar och företag har inte råd att missa den här guldgruvan.

De här taktikerna kan användas för att boosta vinster vid tillfälliga händelser, men de kan även ses som bästa praxis för att öka försäljning på lång sikt.

Beteendedata får julklockorna att ringa

Det har diskuterats tidigare, men ett av de effektivaste sätten att inkludera data i intelligenta kampanjer är genom att använda beteendedata för att öka sannolikheten till en försäljning.

Webbsidespersonalisering är en viktig del då det får kunderna att känna sig speciella. Och vilken tid på året vill du känna dig som mest speciell? På julen förstås!

Data kan användas för att visa personligt innehåll för besökare, och det har bevisats öka aktiviteten, konverteringar och mikrokonverteringar.

Det kan låta som mycket hårt arbete, men det är ingenting jämfört med det jobb som jultomten gör när han levererar miljoner julklappar med en ytterst tajt deadline.

Gör det personligt med SMS-marknadsföring

 

Som vi alla vet kommer bra saker i små paket, och SMS-marknadsföring är en utmärkt kanal för att nå ut till upptagna julshoppare. Du har säkert redan en plan för det, men det finns sätt som du kan pynta din SMS-kampanj på:

  • Analysera rapporter för att få perfekt timing, innehåll och CTA:s. Är din öppningsfrekvens som högst på morgonen eller på kvällen? Gav en särskild call-to-action fler klick? Nyckeln finns i rapporterna.
  • Använd kunddata. Har den här kunden köpt något nyligen? Har den här kunden öppnat emails och andra SMS? Tillhör hen rätt demografiska grupp för just det här meddelandet? Analysera dina tidigare siffror för att vässa dina kampanjer i framtiden.
  • Använd dynamiskt innehåll för att tilltala kunden vid förnamn. Julen är en tid för kärlek och personlig uppskattning, så varför inte visa kunderna det också?
  • Koppla SMS till dina e-commerce-flöden. Det är enkelt att glömma en och annan julklapp i varukorgen, och en enkel SMS-påminnelse kan vara tungan på vågen!
  • Anpassa allt till mobilvänligt format. När du skickar meddelanden med specialerbjudanden, se till att det är enkelt för kunden att slutföra köpet på hens telefon! Rent konkret betyder det en helt optimerad, mobilvänlig hemsida och ett kort meddelande.

Målinrikta dina rekommendationer

Kunder spenderar mer sannolikt pengar när de känner samhörighet med ett företag, och kring julen kan du nyttja det genom att skapa kampanjer som känns mysiga och ger riktade och meningsfulla rekommendationer.

Verktyg för produktrekommendationer är värdefulla paket som memorerar och känner igen varje individ baserat på deras handlingar. Det ger marknadsförare en fördel då man kan visa produkter och innehåll baserat på specifika kundbeteenden över olika plattformar och kanaler.

I kampen om uppmärksamheten kring julen kan skillnaden mellan guld och sand handla om vilka som lyckas leverera de här personifierade tjänsterna.

Maximera dina julmejl

Emailkampanjer har funnits sedan den digitala marknadsföringens begynnelse, men de behöver hanteras på rätt sätt. Så här kan du sticka ut med några smarta knep:

 

A/B-tester

Vill du öka sannolikheten för att dina prenumeranter ska öppna och läsa dina e-postkampanjer? I så fall bör du prova på A/B-testning! Genom att experimentera med din ämnesrad, rubrik och innehåll kan du ta reda på vilken typ av kampanj som ger bäst resultat.

Segmentering ökar relevansen

Det är även ett måste att använda segmenterade e-post. De presterar bättre än icke-segmenterade kampanjer vilket gör att du kan skapa personliga e-postmeddelanden som passar dina fördefinierade profiler.

Var kreativ med din copy och grafik

Ta ut svängarna med din copy! En engagerande copy tillsammans med segmenterad e-post känns personliga och erbjuder varenda kund vad de är ute efter inför julen.

Se till att dina e-postkampanjer är fulla av så många virtuella julgranar, pynt och tomteluvor som möjligt och hjälp kunderna att hitta julstämningen. När de sedan börjar klicka på dina e-postutskick börjar din marknadsföringsmjukvara att jobba.

Psst! Som kund hos APSIS One får du tillgång till GRATIS julmallar och glada bildpaket direkt från emailverktyget. Så hoppa på släden och upptäck APSIS One idag! 

Omvandla rabatter till prenumerationer

En julklapp till moster Anna, morbror Urban, syster Susanna, kusin Kalle och mamma Monika.

Kostnaderna som julen medför är inget skämt - särskilt inte för din plånbok. Men när folk vill dela med sig till sin omgivning tenderar de att leta efter klipp som ger extra värde för pengarna.

Alla butiker vet att rabatter kan ge ett ordentligt lyft. Men om du vill gå ett steg längre än den tillfälliga spänningen som ökad försäljning ger, då kan du enkelt skapa en pop-up för ej prenumererande besökare som erbjuder dem 10% extra om de registrerar sig till ditt nyhetsbrev.

Den här taktiken ger inte enbart kunderna en extra anledning till att köpa hos dig, utan den ger dig även deras kontaktuppgifter och deras uttryckliga samtycke till att fortsätta konversationen efter att julen dansats ut.

 

 

Krydda dina inspirerande landningssidor

För en del är julhandeln lika naturligt som en promenad på stan. Men de flesta av oss upplever någon gång eller kanske till och med varje år hur svårt det kan vara att hitta den perfekta julklappen till varenda en i släktträdet.

Inspirerande landningssidor och julklappsguider är vardagsstoff för marknadsförare. Men vet du hur du lyckas med den där lilla extra kryddan (och inblicken) för att få dina besökare att köpa?

Skapa landningssidor som riktar in sig på särskilda personprofiler

Skapa presentguider som är inriktade på särskilda personprofiler eller prisspann, och inkludera dem i dina segmenterade e-postutskick, sociala inlägg eller pop-ups!

Det perfekta stället för beteendedata

Landningssidor är ett enkelt ställe att samla jultomtens favoritsnack på: kakor. Inte enbart håller de den glada gubben mätt och belåten, utan kakorna (med samtycke så klart!) kan även hjälpa dig att spåra aktiviteten på dina landningssidor över hela din webbplats.

Och sen då? Du kan exempelvis använda det för att ta fram personliga erbjudanden, sätta igång flöden för övergivna sökningar, och använda retargeting för produkterna på sociala medier.

Omvandla övergivna köp till julglädje

När besökare surfar och jämför butiker ökar behovet av retargeting. Du har lagt ner hårt arbete på att få dem till din hemsida, och att få köpet i lås ligger alldeles bakom hörnet.

Men vad händer ifall de bläddrar igenom din hemsida utan att spendera något? Eller ännu värre, sätter något i varukorgen men sedan lämnar den stående?

Oroa dig inte, det händer även den bästa. Och det positiva är att om någon har spenderat tid på din hemsida betyder det att de är intresserade av ditt produktutbud.

De goda nyheterna är att du kan använda återhämtningstaktiker för att få tillbaka besökaren och få igenom försäljningen! Använd datans kraft och produktrekommendationer för att skicka vänliga e-postmeddelanden som vinner tillbaka övergivna varukorgar eller tar sökningar tillbaka till din hemsida och direkt till köpknappen.

Optimera relevansen för retargeting och annonsutgifterna

I det här scenariot kommer besökarna att se dina annonser när de surfar på andra webbplatser som Facebook eller Instagram. De här potentiella kunderna konverteras 70% mer sannolikt jämfört med de som inte får riktade annonser.

Men... Sociala medier kan även vara en förrädisk julbock som kan få dina pengar att hamna i fel fickor.

Så om du vill säkerställa att dina annonser når rätt personer behöver du kunna använda data för att inkludera och utesluta målgrupper från att se dina annonser. Detta minskar inte bara kundernas frustration, det sparar även 25% av din annonsbudget.

Vår julklapp till dig… 

En smart smart marknadsföringsplattform som arbetar hårdare än jultomtens åtta renar tillsammans med alla tomtenissars knogande. Och vi har faktiskt vår alldeles egna fina julklapp till dig. Så om du vill skapa sann julmagi med lite planering kan du registrera dig för en GRATIS 14-dagars provperiod av APSIS One idag!