Apr 10 | 4 Minuters läsning

När är det dags för interaktiv e-post?

Meningarna om interaktiv e-postdesign går isär. 

 

Många marknadsförare har länge förutspått (och välkomnat) den interaktiva designen inom e-post, men de som faktiskt designar för e-post har varit lite mer skeptiska. Varför är det så, egentligen? 

De som faktiskt vågar lägga in interaktiva element kommer upptäcka att deras fina design inte kommer fungera i alla e-postklienter, inte ännu åtminstone. 

För de som välkomnar interaktiva element finns det två positiva tendenser att ta fasta på. Den första handlar om den tekniska utvecklingen (HTML 5 i e-post, till exempel) som innebär att fler och fler e-postklienter (Apple Mail, Gmail etc.) klarar av att visa interaktiva element i inkorgen.

Den andra tendensen handlar om en attitydförändring i branschen. Att lägga till en "nödlösning" som aktiveras när elementet inte kan visas (vanligtvis den första bildrutan i sekvensen) har blivit mer accepterat. Detta skapar ett större spelutrymme för designers som vill experimentera med interaktiva lösningar. 

Så vad är egentligen den stora fördelen med interaktiv design? Vi befinner oss i ett stadie där konsumenterna blir allt mer kräsna och får allt kortare koncentrationsförmåga. Det är inte säkert att personligt innehåll och en slagkraftig ämnesrad ger lika bra effekt som för bara något år sedan. Även om dessa bitar fortfarande behövs för att lyckas, krävs det något extra för att verkligen sätta avtryck. Interaktiv e-post ger en unik möjlighet att fånga och behålla dina prenumeranters intresse!

 

Vågar du prova? Tänk på detta först...

Trots att den tekniska utvecklingen går framåt är det fortfarande långt kvar innan interaktiva e-postmeddelanden blir den nya standarden för nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. För dig som vill pusha gränserna och satsa på interaktiv e-postdesign finns det en del saker att tänka på.
 
Även om vissa klienter numera kan visa interaktiva e-postmeddelanden, finns det fortfarande väldigt många e-postklienter som inte kan göra det. Och även när e-postklienten kan visa interaktiv design kan mottagaren (ett företag eller en privatperson) ha en konfiguration som gör att meddelandet inte visas. Detta kan innebära att en stor del av dina prenumeranter inte kommer se meddelandet på det sättet som du tänkt dig. 
 
Om du har ett stort antal prenumeranter kan det vara värt att rikta utskicket endast mot dem som använder en e-postklient med stöd för interaktiva meddelanden. Men om du har en lite mindre lista bör du överväga om det är värt ansträngningen för att nå ut till relativt få personer.
 
Med detta sagt, här kommer några inspirerande exempel från de som faktiskt provat! 

 

 

DIGITALA "SKRAPLOTTER"

Vem kan motstå spänningen i de klassiska skraplotterna? Det finns inget som stoppar dig från att återskapa samma känsla i dina e-postmeddelanden! Den här lösningen fungerar särskilt bra för e-handlare eller andra företag som har exklusiva erbjudanden och tävlingar. Ett meddelande som kräver att dina prenumeranter måste skrapa fram innehållet med musen (för desktop) eller fingret (för mobilen) ger en nostalgisk och spänningsfylld upplevelse för dina mottagare. 

 

MIKROSIDA

Eftersom att programmeringsspråket för e-post (HTML och CSS) ger stöd för att skapa menyer och knappar finns det möjlighet att skapa så kallade mikrosidor i ditt e-postmeddelande. En mikrosida ger dina prenumeranter chansen att hitta informationen de söker efter utan att behöva lämna inkorgen. Detta skapar en känsla som mer påminner om en mobil-app än ett klassiskt e-postmeddelande. Mikrosidor är goda nyheter för företag som skickar stora mängder innehåll...

 

 

 

KÖP ONLINE

... Men också för e-handlare! Föreställ dig ett e-postmeddelande där du kan surfa runt bland olika produkter och välja ut din favorit - utan att lämna inkorgen! Som sagt, programmeringsspråket för e-post stödjer redan mikrosidor (även om meddelandet inte kommer visas i alla e-postklienter). Den här typen av e-handelslösning resulterar i en engagerande och smidig upplevelse som kan omvandla dina prenumeranter till betalande och nöjda kunder. 

SPEL & PUSSEL

Vill du hitta ett roligt sätt att överraska dina prenumeranter? Varför inte prova att skapa ett spel eller ett pussel som knyter an till ditt erbjudande i nyhetsbrevet? I den här kategorin finns flera bra exempel: från Burberrys "skräddarsydda" scarves till Prets erbjudande om att komponera en egen frappuccino. Ett roligt spel är det perfekta sättet att underhålla dina prenumeranter och samtidigt uppmuntra till köp när leken är slut. Det rekommenderas särskilt för B2C-företag och ideella organisationer!

Interaktiva kampanjer i e-post

+1: BÖRJA SMÅSKALIGT

Som jag tidigare nämnde: börja med att prova något enkelt men inte har tid och energi för att bygga ett fullskaligt interaktivt e-postmeddelande. Enklare lösningar som "humburger icons", slideshows, sök-knappar och video kan räcka gott och väl för att fånga mottagarens intresse och hålla dem klistrade under lite längre tid än vanligt. I slutändan är det din egen fantasi som sätter gränserna för vad du kan åstadkomma när det gäller interaktiva lösningar. Så prova med något enkelt och bygg vidare därifrån! 

Vill du veta mer om e-postdesign?  Få koll på det viktigaste i vår designguide!