Maximera din prenumerantrutas effektivitet

Av APSIS

2010-10-06

Det är inte så ofta som vi börjar prenumerera på en tidning bara för att en liten grå lapp med uppmaningen "fyll i din postadress" ramlar ut på golvet. Det ska mer till. Och detsamma gäller för att få prenumeranter till sitt nyhetsbrev. Något måste bryta igenom bruset och fånga vårt intresse. Och vi måste få goda skäl till varför vi ska prenumerera.


Det behöver inte vara så svårt och komplicerat att öka effektiviteten för sin prenumerantruta. Små ändringar kan ge stora resultat. Läs igenom våra råd och se om du kan förbättra din rutas effektivitet och få fler prenumeranter.

Hur är designen?

Att vara blyg tjänar ingenting till. Gör din ruta iögonfallande, utan att vara för skrikig. Experimentera med färg och form och se vad som bäst fångar dina besökares intresse.

Den bästa kombinationen är givetvis den mellan både grafik och text. Om du känner att din ruta blir för minimalistisk, prova då att lägga till en länk som ger mer information, eller kanske en knapp som utökar rutans storlek? Kanske ska du visa ett litet diagram eller en räknare över hur många som registrerat sig för ditt nyhetsbrev under dagen?

Var är den placerad?

Mäklaren brukar säga att det om avgör är: läget, läget och läget. Och tänk dig själv hur stor skillnad rutans placering kan göra. Att placera den längst ned på en lång scrollbar sida är inte alltid optimalt.

Satsa på att fånga besökarens uppmärksamhet så tidigt som möjligt. Du kan till och med göra så att din ruta följer med när besökaren scrollar, eller att den alltid finns med på något annat vis. Var dock försiktig, det är en hårfin gräns mellan att maximera visningen och att maximera irritationen.

Kom ihåg att det bara är fantasin som sätter gränserna. En möjlighet är att knyta din rutas visning till besökarens beteende. Om en besökare läser två artiklar efter varandra, eller varit inne mer än tre minuter på sidan, då kan någon form av direkt förfrågan vara lämplig. Kanske dyker en pratbubbla upp som frågar om besökaren vill bli prenumerant? Fundera även över om det finns andra relevanta tillfällen, utanför din egen webbplats, som du kan utnyttja.

Vad säger du egentligen?

Det är styrkan i argumenten som styr. Det är inte ofta som man kommer långt med enbart "skriv din e-postadress här". Förarbetet är viktigt. Skapa en nyfikenhet bland dina besökare. Erbjud dem något, berätta varför de ska lämna ut sin e-postadress till just dig.

En enkel metod kan vara att modifiera texten i samband med rutan. Säljer du exempelvis kläder? Borde inte rubriken "Vill du få våra senaste stiltips rakt in i inkorgen?" fungera bättre än "skriv in din mejladress för att få vårt nyhetsbrev"?

Du kan även använda dig av prenumeranters utlåtanden eller nämna dem i dina texter. "Gör som 2249 andra modefantaster, registrera dig för vårt nyhetsbrev". Det gäller att ta reda på vad besökarna vill ha. Och var inte rädd för att testa dig fram till de budskap som fungerar bäst för din verksamhet.
Vad händer sen?

Skriver besökaren in sin e-postadress och sen är det klart? Om du använder tillfället rätt, så kan du faktiskt passa på att få mer information om dina nya prenumeranter.

Det är sällan lockande om du vid första steget kräver att den potentiella prenumeranten ska fylla i sitt livs historia för att komma med på listan. Risken är att många blir avskräckta, såvida inte du lockar med något riktigt bra erbjudande. Ett alternativ kan vara att be prenumeranten fylla i kompletterande information när de ska bekräfta sin prenumeration. På så vis komplicerar du inte det inledande steget. Kom ihåg att inte fråga efter mer information än vad du behöver. Var tydlig med hur du använder informationen och vad nyttan blir för prenumeranten.

Alltså.

Anpassa rutan efter din verksamhet och vad du vill uppnå. Var inte rädd för att testa olika lösningar. Försök att hålla inledningsprocessen så tydlig, kort och enkel som möjligt.

Och kom ihåg: Rom byggdes inte på en dag, men det kunde gått snabbare.