Låt beteendedata från hemsidan bli dynamiskt content i APSIS Marketing Automation

Av Dag Thorén

2020-05-19

Marketing automation är ett favoritverktyg för många APSIS One-användare. En anledning till populariteten är möjligheten att använda automatisering för att personalisera kundresan. Sätt upp ett flöde en gång och låt sedan systemet generera och leverera innehållet i rätt ordning. Det låter väl smidigt, eller hur?

Nu tar vi personalisering till nästa steg. Från och med nu kan alla användare av APSIS One Marketing Automation skapa dynamiskt e-postinnehåll baserat på webbplatsbeteende. Men innan vi tittar närmare på den nya funktionen ska vi kort förklara hur och varför dynamiskt innehåll bidrar till att förbättra kundupplevelsen. 

Vad är dynamiskt innehåll och varför är det viktigt? 

Dynamiskt innehåll handlar om att använda kunddata för att skapa anpassat innehåll som landningssidor, e-post och SMS. Det finns i huvudsak två typer av kunddata som ofta används för att anpassa innehåll. Den vanligaste typen är demografiska data som förnamn, geografisk plats och kön. I APSIS One kallas dessa datatyper för Attribut. Med hjälp av attribut går det bland annat att skapa e-postmeddelanden, SMS och landningssidor med en personlig touch.

Anpassat innehåll kan också baseras på beteendemässiga Events, som till exempel att placera en produkt i en varukorg, fylla i ett formulär, besöka en viss sida eller titta på en video. Events är mer dynamiska eftersom de återspeglar kundernas beteendemönster i stället för mer eller mindre statiska attribut. Produktrekommendationer, Abandoned Carts, browse abandonment- och post-purchase är exempel på hur man kan använda dynamiskt innehåll för att öka konverteringen. 

Varför är dynamiskt innehåll relevant för kundupplevelsen?

Dynamiskt innehåll gör det möjligt att skapa känslan av en personlig dialog mellan ditt varumärke och dina kunder. Det gör att du kan presentera ditt varumärke på ett sätt som känns relevant för varje enskild kund och hjälper dem att ta nästa steg i köpresan. 

Netflix och Amazon är exempel på välkända företag som använder kund-data och dynamiskt innehåll för att rekommendera de mest relevanta produkterna eller föreslå vilken tv-serie som kunden borde titta på. 

Mot denna bakgrund ska vi titta på hur man lägger till dynamiskt innehåll baserat på beteendedata i APSIS One Marketing Automation.

Vad är nytt?
Med den nya funktionen i APSIS One kan du lägga till dynamiskt innehåll i automatiserade e-postutskick, baserat på beteendedata från besökarna på din webbplats. Det dynamiska innehållet i utskicken genereras från exempelvis sidbesök, produkter lagda i varukorgen, ordernummer och orderdatum. Funktionen finns nu tillgänglig för alla användare av APSIS One Marketing Automation.

Så här skapar du återkommande kunder med dynamiskt innehåll i APSIS One Marketing Automation

I det här fallet arbetar APSIS One-användaren som marknadsförare för en modebutik på nätet. Marknadsföraren vill få personer som nyligen gjort ett köp att komma tillbaka och bli lojala kunder. 

Post-purchase-flöde för att engagera och konvertera webbplatsbesökare

Med APSIS One Marketing Automation skapar marknadsföraren ett flöde som aktiveras varje gång någon köper något i onlinebutiken. Två veckor efter inköpsdatum får kunderna ett automatiskt e-postmeddelande som erbjuder kostnadsfri frakt om de deltar i en kundundersökning. 

Så här ser flödet ut…

Att personalisera e-postinnehåll

Marknadsföraren använder dynamisk data för två syften. Dels för att visa vilken produkt som kunden tidigare har köpt. Och dels för att presentera en produkt som kunden kan vara intresserad av. Såhär ser E-postmeddelandet ut i redigeringsverktyget i APSIS One…


När meddelandet är klart kan marknadsföraren aktivera flödet. Från och med nu kommer alla kunder att få ett så kallat "post-purchase-meddelande" efter köpet, baserat på beteende och visat intresse. 

Dynamiskt innehåll förbättrar kundens köpresa 

Så hur påverkas kundens upplevelse? Vi tittar på köpresan ur kundens perspektiv. Låt oss säga att kunden heter Jonathan. Han köpte nyligen en beige tröja och har sedan dess letat efter ett par matchande jeans.

 

Två veckor efter att Jonathan köpte tröjan får han ett e-postmeddelande som ser ut så här... 

 

Det dynamiska innehållet har skapats baserat på Jonathans tidigare köp (beige tröja) samt hans visade intresse för andra produktkategorier (jeans). Resultatet är ett e-postmeddelande som matchar såväl Jonathans garderob som hans beteende på webbplatsen. 

Med APSIS One Marketing Automation kan du alltså generera automatiskt innehåll utan att ge avkall på relevans och känslan av personligt tilltal. Du kan skapa flöden med automatiserat innehåll som är baserat både på demografisk data och information om hur de beter sig och interagerar på din webbplats.  

Vill du prova marketing automation? Registrera dig redan idag för en 14-dagars kostnadsfri provperiod på APSIS One.