Jan 22 | 5 Minuters läsning

Kom igång med datadriven marknadsföring: Återaktivera besökare!

Återaktivera besökare och resenärer baserat på data i realtid

Datadriven marknadsföring låter väldigt komplext, och komplexa koncept kan vara skrämmande. Men verkligheten är ofta lättbegripligare, och när du väl greppat det kommer du kunna navigera dig i den datadrivna sfären enklare än du någonsin kunnat tro.

Här kommer en snabb sammanfattning av datadriven marknadsföring för nybörjare. Föreställ dig en kund, vi kan kalla henne för Lisa. Lisa är en sportig tjej och vill köpa ett par nya leggings för tisdagskvällens yoga-pass.

Hon klickar in på sitt favoritmärkes hemsida (det skulle kunna vara er), och bläddrar igenom produkterna. Med hjälp av datadriven marknadsföring visas produkter baserat på hennes tidigare besök och besök från profiler som liknar Lisas, samt byxstilen som sålt mest under dagen hon besöker hemsidan.

Det här är basen för datadriven marknadsföring.

Datadriven marknadsföring fungerar

Lisa har hittat det perfekta paret och genomfört sitt köp. Efter det får hon ett uppföljningsmail med ett trendigt tema som får henne att öppna det, och nu har hon börjat skapa en relation till varumärket.

Nästa vecka ploppar ett SMS upp i hennes telefon. Det kommer från samma varumärke som hon tidigare handlat hos. Meddelandet innehåller ett erbjudande som är giltigt 24 timmar framåt. Lisa nappar på erbjudandet.

Och där har du det, så återaktiveras en besökare baserat på realtidsdata. Det är datadriven marknadsföring i ett nötskal som verkligen fungerar.

Exemplet ovan är baserat på e-handel och inte på experience-branschen, men huvudsyftet är detsamma. Det fiktiva företaget lyckades med en extra försäljning som de aldrig annars skulle gjort utan den datadrivna metoden som återaktiverar tidigare kunder baserat på deras historiska beteenden. 

 

Hjälp kunderna att hitta tillbaka och återaktivera dem med datadriven marknadsföring


Återaktivera besökare och resenärer

Du kan enkelt använda metoden för att övertyga en potentiell kund att boka en weekendresa eller en extra hotellnatt under perioden som leder fram till högsäsongen. Och helt ärligt: företag inom turism- och evenemangsbranschen behöver maximera alla möjligheter som dyker upp.

Det är viktigt att återaktivera kunder för det är billigare än att hitta nya. Data visar faktiskt på att det kostar upp till fem gånger mer att attrahera en ny kund jämfört med att locka tillbaka en tidigare. Fem gånger, det är helt galet?! För småföretagare är det pengar som skulle kunna användas på en rad andra områden för att utveckla företaget.

Ändå har endast 18% av företagen större fokus på att återaktivera kunder jämfört med att värva nya. Det betyder att det finns en utmärkt möjlighet att skilja dig från mängden och verkligen imponera på de kunder som annars inte får särskilt mycket uppmärksamhet där de vanligtvis handlar.

Dessutom spenderar befintliga kunder mer pengar och de är enklare att motivera, vilket gör återaktiveringen av dem ännu viktigare.

Användbar data överallt

En fördel som företag inom resebranschen har, och i synnerhet hotell och vandrarhem är att de ofta har massor av potentiellt användbar data i systemen. CRM-system inkluderar data, vilket gör det enkelt att bygga kundprofiler som hjälper dig att förstå deras beteenden och vilka knappar du ska trycka på.

När du listat ut det kan du segmentera kunderna för att se till att rätt marknadsföringsbudskap når rätt person. 

❓ Valde de ett dyrt rum❓

❓ Betalade de för tillval som spabehandling❓

❓ Beställde de rumsservice❓

Dessa datapunkter kan du använda för att forma ditt marknadsföringsbudskap till varje befintlig kund.

Personalisera dina ämnesrader

Du kan använda data för att återaktivera dessa kunder via email. Det som gör den här metoden effektiv när det kommer till att väcka de inaktiva kunderna stavas PERSONALISERING. Det är något som alla älskar då du får dem att känna sig genuint omhändertagna. För bästa resultat kan du prova följande:

  • Identifiera kunder som inte tagit del av din kundupplevelse under de senaste 12 månaderna
  • Förbered ditt meddelande med en personaliserad copy och ett fängslande ämne
  • Kör ett test
  • Skicka det

Du kan även använda foton och videor för att inaktiva kunder ska minnas tillbaka till deras vistelse och få det att börja rycka i bokningsfingret. En 360-graders video eller VR-upplevelse är ännu effektivare.

Väck deras sug till återbesök genom att påminna dem om de goda stunderna. Och efter förra året längtar vi alla mer än någonsin att åka bort när gränserna väl öppnas igen!

Kan du quizza hem kunderna?

Quiz kombinerat med realtidsdata är en annan metod du kan använda för att återaktivera dina besökare och resenärer. Japp, du hörde rätt! Det finns massor av exempel från företag och hemsidor inom hotell- och resebranschen som använder quiz för att konvertera.

Priceline.com är ett bra exempel. De publicerade ett kategori-quiz på deras hemsida, samt ett plank av sociala medier som visade deras följares resor till Texas. Baserat på svaren delade Priceline ut den ideala stadsupplevelsen (inklusive plats och beskrivning) för varje användare - dessutom deltog alla följare automatiskt i en utlottning av en resa.

Air New Zealand gjorde något liknande. De bjöd in användare att välja bilder från ett fotogalleri, ange personuppgifter och möjlighet att registrera sig för framtida marknadsföringsutskick.

När quizzet slutförts fick användarna reda på deras ideala resmål baserat på bildvalen. Kampanjen gjorde att Air New Zealand fick kontakt med massor av potentiella kunder och lyckades samla på sig personuppgifter.

Data-driven marknadsföring ger framgång

Rese- och hotellbranschen har drabbats hårt av COVID-19. Alla har drabbats, men turistsektorn har fått ett extra hårt slag. Hur kan dessa företag tjäna pengar när alla avråds/ej tillåts resa någonstans eller göra någonting?

Detta betyder att du behöver effektivisera din verksamhet med datarapporter och datadriven marknadsföring för att återaktivera besökare och resenärer baserat på data i realtid. När resandet väl tar fart igen vill du ta vara på varenda möjlighet och det betyder att i större utsträckning återaktivera dina tidigare besökare och gäster jämfört med att värva nya.

Kom ihåg att använda personalisering, emails med fängslande ämnesrader, interaktiva quiz och en multimedia-metod för att återfå kunder och komma in på det vinnande spåret igen.

 

Data-driven marknadsföring kräver ibland experthjälp, så boka gärna ett möte med specialisterna här!