E-post är fortsatt den populäraste aktiviteten på internet

Av APSIS

2014-05-07

E-post befäster sin ställning som en av de absolut viktigaste sakerna vi gör på internet. Det visar den årliga undersökningen ”Svenskarna och internet”. Det finns många trender och tendenser som påverkar ditt arbete som e-postmarknadsförare – bland annat fortsätter den mobila trenden att öka kraftigt. Vi går igenom vad som kan vara viktigt att tänka på!

swedish-meatballs.jpg

Om du skulle gissa – vad är den vanligaste aktiviteten på nätet? Är det att använda sociala medier? Att läsa nyheter? Att söka fakta?

Nej, nej, och nej igen. Det är att läsa e-post.

96 procent läser e-post

Det talas inte så mycket om det, men faktum är att e-post år efter år behåller sin ställning som den vanligaste aktiviteten på nätet. 96 % läser e-post någon gång. 73 % gör det dagligen. Det finns alltså ingen annan aktivitet som är så vanlig som att läsa e-post.

Det här och mycket annat går att läsa i ”Svenskarna och internet”, en undersökning som genomförts varje år sedan 2007. Den visar hur många som har tillgång till internet, hur många som har smartphones och surfplattor – och vad vi faktiskt gör när vi är ute på nätet. Den här statistiken är intressant för alla som arbetar med digital marknadsföring, inte minst för att den ger ett tydligt facit över vad vi ägnar oss åt på internet och vad som kan vara värt att satsa på.

Och för oss som tycker om e-post är många siffror glädjande. Här är några av de mest intressanta punkterna!

Användningen av internet och e-post är stabil

Internet är en naturlig del av vårt dagliga liv och nuförtiden är det inte särskilt stora skillnader från år till år när man mäter antalet användare eller hur mycket tid vi lägger på internet. Men det sker stora förändringar i hur och var vi använder det – och vad vi faktiskt gör. Den största förändringen är att mobilt internet blir allt vanligare. 
 

Den mobila användningen fortsätter att öka

Är det rätt att tala om en mobil boom? Ja, det är det verkligen. Två av tre i befolkningen använder nu en smartphone och en av tre en surfplatta. Om vi tittar på en något snävare del av befolkningen är det idag 90 % i åldern 12–45 år som använder en smartphone ibland och tre av fyra använder den dagligen.
 

Men vad säger det här om våra vanor? Vad förändras egentligen?

Inte så mycket som man kanske kunde tro. Det mest fascinerande är att e-post är en aktivitet som vi burit med oss genom all teknikutveckling som skett de senaste åren. Från stationära datorer till bärbara datorer, från surfplattor till smartphones. Tekniken ändras, beteendet består.

Idag är e-post den vanligaste dagliga aktiviteten på internet för de som har smartphones. Hela 71 % läser epost dagligen. Det är alltså vanligare än att besöka sociala nätverk eller att läsa nyheter. 

Allt tyder på att e-post kommer att fortsätta vara bland det absolut viktigaste vi gör på internet. Det som förändras är sättet som vi använder internet på – och det är den utvecklingen du som e-postmarknadsförare måste vara med i.
 

Det är den yngre generationen som driver på

Idag är det de unga som driver på den mobila utvecklingen, något som syns tydligast i åldern 12–15 år. Så sent som 2010 var det endast några få procent av tonåringarna som använde en smartphone. För tre år sedan började de som är något äldre skaffa smartphone och de yngre följde efter ett år senare. I den åldersgruppen steg användandet från 22 till 62 procent mellan 2011 och 2012.

År 2013 hade 93 procent av dem en smartphone och 78 procent använde den dagligen för att ansluta sig till internet.

I rena siffror innebär det en ökning av den dagliga användningen av internet i mobilen från tre till 78 procent på tre år. En enorm utveckling!

Mobiliteten gör att vi använder internet överallt. Vi lägger fortfarande ungefär lika mycket tid hemma och på jobbet på internet – men vi lägger till små punkter av mobil uppkoppling då och då under dagen. På bussen, i köer, när vi sitter och väntar, på caféet eller efter träningen. Vi scannar av vårt personliga flöde av nyheter, uppdateringar och kommunikation med jämna mellanrum. Potentialen för marknadsförare som sköter sina kort rätt är enorm – vi är i mångt och mycket en nation som törstar efter bra förslag på vad vi ska göra, handla och intressera oss för.

Är det då någon skillnad i vad man väljer för mediekanaler? Ja, ju äldre man är desto mer ”traditionell” är man i sin mediemix. Mer radio och tidningar, mindre internet. Och mer TV med åren. Så om vi generaliserar grovt är det internet för unga, dagstidning för äldre. Inte så överraskande kanske – mer en fingervisning om vart vi är på väg.

En trend till: kvinnor använder nu mobilt internet mer än män. Drygt en timme mer i veckan – störst skillnad hos de unga. De som använder sin smartphone allra mest är alltså kvinnor mellan 16-25 år.

Och nu – om vi inte gjort det tidigare – så kan vi nu säga att det handlar om innehåll, inte om teknik. De klyftor som funnits i befolkningen mellan de som har tillgång till den senaste tekniken och de som saknat möjlighet att skaffa den har i praktiken suddats ut.
 

Råd för e-postmarknadsföraren

  • Om du inte gjort det innan, se till att anpassa dina e-postutskick för mobila enheter. Men en intressant fråga är hur de som har både dator och smartphone väljer att hantera sin e-post. De flesta – 70 % – använder både sin dator och sin smartphone för att läsa e-post – men väldigt få väljer att helt gå över till mobilen. Endast 4 % överger datorn medan så många som 21 % väljer att bara använda datorn trots att de har en smartphone.

    Mycket talar alltså för att vi inte är redo att gå över till en helt mobil e-postupplevelse. Mobilen kompletterar än så länge datorn och det kommer sannolikt att dröja innan den är förstavalet. Det innebär att du som marknadsförare bör anpassa dina budskap till olika plattformar – men se till att utnyttja möjligheterna med att dina läsare blir allt mer mobila!
  • Se till att tänka ”multikanal”. Dina kunder har olika mycket tid och uppmärksamhet beroende på om de är hemma eller om de kopplar upp sig mobilt. Borde de inte få meddelanden som är anpassade efter situationen? Korta, snabba erbjudanden mobilt – längre, fördjupande kommunikation hemma?
  • Samla data om dina läsares beteende och anpassa kommunikationen. Den mobila användningen gör att dina kunder ställer nya krav – men den ger dig också helt nya möjligheter att nå dem med riktade erbjudanden. Automatisera så långt det går.


Vill du ha fler råd? Läs vår handbok i e-postmarknadsföring.

Få den i tryckt version direkt i brevlådan, eller som pdf-fil direkt till din inkorg. Lär dig om allt från planering & utförande, till utvärdering!

Ge mig handboken »