Jan 25 | 2 Minuters läsning

Din preheader - är den bra?

Preheader, precis som ordet antyder, är det som kommer före sidhuvudet

Det är den allra första raden text som ligger i mejlet. Vanligtvis brukar detta vara en länk som länkar till en webbversion av mejlet. Det brukar stå något i stil med 'klicka här om du inte kan läsa detta mejl'. Men du kan använda det här utrymmet till mer än så.

 

Fotografi av två tjejer som sitter vid en dator med APSIS logga på.

Preheadern – en andra ämnesrad

Vad du kan göra är att skjuta webbversionslänken åt sidan, och istället skriva en rubrik eller mening som kort sammanfattar innehållet eller budskapet i mejlet. Se preheadern som en extra ämnesrad. I exemplet här nedan ser vi att avsändaren är 'Apsis nyhetsbrev' och att ämnesraden är 'Bättre design på dina nyhetsbrev'. Men vi ser också på tredje raden (preheadern) att mejlet även handlar om transaktions- och välkomstmejl. Och då har vi fortfarande inte öppnat mejlet. Smart, eller hur?

Preheaders och bildblockering?

Vad har då preheaders med bildblockering att göra? Jo, om vi tittar på ett annat exempel här nedan, så har Victoria's Secret gjort en riktigt smart grej. Eftersom de använder enbart bilder i sina nyhetsbrev, syns ingenting alls när man först öppnar dem och bilderna är blockerade. Förutom högst upp då. För där ligger just en preheader. Och i denna har man skrivit samma budskap som står som text i bilden. Man talar alltså om vad mejlet handlar om och vad du som mottagare kommer att få se om du väljer att ladda bilderna.

Nu ska du såklart inte bygga nyhetsbrev baserade enbart på bilder och tro att preheaders ska lösa allt. Men det är ett enkelt hjälpmedel om du verkligen måste använda mycket bilder i brevet.

 

Lär dig mer om e-post; ladda ned vår e-posthandbok