Därför bör du fokusera på att konvertera dina kunder till prenumeranter

Av APSIS

2017-11-07

E-post är en effektiv och populär kanal som används av vassa marknadsförare. Rätt använt är det ett kraftfullt verktyg för att skapa leads, bygga kundrelationer och stärka varumärket. Men för att kunna kamma hem högsta vinsten är det viktigt att även dina existerande kunder skriver upp sig. Vi berättar varför – och hur – du bör konvertera dina kunder till prenumeranter.


E-post är en effektiv kanal för att stärka relationer och bygga kundlojalitet hos befintliga kunder. Faktum är att e-postmarknadsföring generellt sett är den största vinstdrivande kanalen som, i snitt, bidrar med 23 % av den totala försäljningen. Och enligt den senaste upplagan av Svenskarna och internet, använder 97 procent av alla respondenter e-post någon gång ibland och otroliga 69 procent använder kanalen dagligen. 

E-postmarknadsföring handlar dock inte bara om att få snabba säljresultat. Rätt använt kan olika typer av e-postutskick innebära en omfattande kundbearbetning då du fångar upp kunder i olika faser av köpprocessen.

För att stärka relationen – och lojaliteten

Men varför är det viktigt att konvertera existerande kunder till prenumeranter? Helt enkelt för att e-post är ett ypperligt tillfälle för att förstärka relationen och förlänga kundlivsvärdet.
 
Med hjälp av nyhetsbrev kan du informera den återkommande kunden att du har utökat produktsortimentet inom en given kategori och du kan meddela om nya satsningar som förbättrar den enskilda kundens upplevelse. Med andra ord: du bearbetar kunden för att stärka lojalitet samtidigt som du ökar din försäljning.
 
Utan direkt och personaliserad kommunikation med kunden riskerar förhållandet att svalna – och risken för kundbortfall (churn) ökar. Tänk därför både lång- och kortsiktigt och satsa på en blandning av erbjudanden med tips och råd som visar att du förstår dina kunders behov på riktigt.
 

Vill du veta mer om hur smart innehåll kan stärka kundlojalitet och minska kundbortfall? Läs här!

För att uppnå relevans och förtroende i alla led

Rätt använt är e-post en fantastisk kanal och därför är det viktigt att löpande jobba för att få  prenumeranter. Fundera på om det är värt för er att inkludera en belöning för att prenumerera, exempelvis genom att ge 10 % rabatt på första köpet, alternativt att man får ett whitepaper eller en e-bok i utbyte mot en e-postadress. 
 
Det är viktigt att bygga en kundrelation som baseras på samtycke och förtroende. Det kan därför slå bakut om dina kunder börjar få utskick som de inte har bett om. Därför är det extremt viktigt att du får dina kunders samtycke.
 
Tänk på att det ska vara tydligt för mottagarna hur deras e-postadress kommer att användas och vad de kan se fram emot för innehåll – samt att det är relevant för just dem. Delar ni med er av kunskap, trendspaningar inom branschen eller kan mottagaren se fram emot erbjudanden? 

För att det garanterar intresse och genererar insikter

En lösning som konverterar i linje med samtycke är genom att bädda in en opt-in länk i din call-to-action. Detta innebär att kunden bekräftar att hen vill ta emot kommersiella meddelanden från dig genom att klicka på en länk som för dem vidare till en landningssida med ett formulär.
 
I formuläret kan du sedan fråga efter ytterligare information om prenumeranten – vilket kan användas för att fördjupa segmenteringen av din mottagarlista och personaliseringen av kundupplevelsen. Denna typ av samtyckesbaserad marknadsföring gör det lätt för kunden att upptäcka ditt nyhetsbrev – och prenumerera.
 
 
För att bygga intresse och medvetenhet i alla kanaler
E-post existerar inte i ett vacuum. I dagens digitala marknadsföringslandskap samspelar dina kanaler för att skapa heltäckande kommunikation med dina leads och kunder. Se därför till att bygga upp ett intresse för ditt nyhetsbrev i alla kanaler. 
 
Marknadsför du ditt nyhetsbrev på din hemsida? Har du möjligtvis använt dig av exit-intent popups? Pushar du prenumerationer när du publicerar nytt innehåll? Står det en rad om nyhetsbrev i era trycksaker? Listan kan göras oändlig.
 
En solklar kanal är sociala medier. Lyft fram ditt nyhetsbrev när du har skickat ett nytt. Har du ett innehåll som får den som delar att framstå som kunnig, uppdaterad eller extra generös är det högre chans att mottagaren delar ditt innehåll med andra. På så vis blir alla i personens flöde varse om nyhetsbrevets existens.
 
 
Att konvertera kunder till prenumeranter må låta som en liten detalj. Men i verkligheten är det en stor detalj som kan göra avsevärd skillnad för din kundlojalitet och minimera ditt kundbortfall.
 
Vill du veta mer om hur e-post kan effektivisera din kundbearbetning och stärka din kundrelation? Läs vår fullspäckade guide!