Copywritern tipsar: Så får du in enkelhet i din marknadsföring

Av Amanda Gossell

2019-07-24

I dagens digitala samhälle utsätts vi för tusentals budskap per dag. Och det går inte att frångå det faktum att många av oss är rastlösa själar som söker och kräver snabbare, smidigare och mer bekväma lösningar i vår vardag. Därför är det viktigt att du, som marknadsförare, ser till att rätta dig efter dagens konsumentbeteende och att du levererar en enkel och personlig upplevelse. Men hur skapar man egentligen enkelhet?
 

Vi har pratat med copywritern Sarah Chase som är expert på ämnet.

Vad innebär konceptet enkelhet?

Enkelhet, smidighet eller användarvänlighet – kärt barn har många namn, men konceptet kan med fördel förklaras som ett mått på hur simpel en färdig produkt är när den ska användas av den tänkta användaren. 

Så här säger copywritern Sarah Chase, som dagligen jobbar med enkelhet, om saken: 

 – För mig är enkelhet grunden i all kommunikation och marknadsföring. Utan enkelhet förlorar man sin konkurrenskraft. Därför bör man se till att det genomsyrar allt man gör – rent marknadsföringsmässigt. I mitt jobb ser jag till att skapa enkelhet i varje steg. Det börjar redan i framtagandet av strategier och fortsätter under hela kundresan – från intressent till faktisk köpare. Utan enkelhet funkar inte dagens marknadsföring – så är det bara!

Att inse värdet är A och O

Sarah Chase har arbetat som copywriter på APSIS sedan 2017. Tidigare jobbade hon på en contentbyrå, men det var först när hon började på APSIS som hon, på riktigt, insåg värdet av att alltid tänka och skapa enkelhet. Med ett fokus på att ta fram slagkraftigt innehåll, riktat till B2B-marknaden, har Sarah under de senaste åren lärt sig vad som fungerar när det kommer till att skapa relevant och anpassat innehåll.

  – Mitt dagliga arbete innebär att jag skapar och planerar innehåll, samt att jag tar fram strategier för innehållet. Exempel på innehåll jag skapar kan vara nyhetsbrev, guiderbloggartiklar och innehåll för sociala medier. En stor del av mitt arbete är fokuserat på B2B-marknadsföring, så kort och gott kan man säga att jag jobbar med att skapa slagkraftigt, relevant och effektivt innehåll anpassat efter kundresans olika faser, säger Sarah.

 

Så skapar du enkelhet

För Sarah är enkelhet A och O när det kommer till att planera och ta fram texter och annat innehåll. Så här kan processen se ut för henne:

– Det första steget är att tänka på hur många kontaktpunkter, exempelvis antal mejl, som ingår i ett flöde. Därefter tittar jag på en brief, följt av att jag funderar på vad som krävs för att skapa en sömlös kundupplevelse. Det är nämligen så att sömlöshet och enkelhet går hand i hand. Därför är det allra första steget att studera, och analysera, den faktiska kundresan innan man sätter igång och producerar texter och annat innehåll.

Detta innebär att Jag även arbetar med att anpassa innehåll efter format. När man till exempel skriver ett mejl så handlar det om att hålla det kort och slagkraftigt. Om man däremot skriver en bloggartikel kan man uttrycka sig på ett mycket mer komplext sätt. Därför handlar det om att hela tiden ta kundresan, och de olika behoven, i beaktning, fortsätter Sarah.

 

Målet är att ha ett förenat tankesätt

För att lyckas skapa enkelhet behöver alla avdelningar, och tillhörande processer, i en organisation ha samma tankesätt. Att personalisera sitt innehåll spelar en stor del i resan mot enkelhet för slutanvändaren, och så här säger Sarah om korrelationen mellan personalisering och enkelhet: 

– Personaliseringsprocessen i sig är relativt komplex och den handlar om att skapa maximal relevans för användaren. Men – om man kokar ned processen i mindre bitar, ser man att även denna process har sitt ursprung i enkelheten. Om man exempelvis ser på personliga produktrekommendationer, så handlar ju dessa om att föreslå en viss produkt, vid rätt tillfälle, till en användare.

Tittar man vidare på säljcykeln inom B2B, och innehållet i ett flöde för leadsbearbetning, handlar även detta om att hela tiden guida och hjälpa användaren till nästa steg; allt för att användaren inte ska behöva arbeta det på egen hand och på så sätt förlora sitt intresse, berättar Sarah.
 

Är du intresserad av att lära dig mer om personalisering? Då hittar du vårt podcastavsnitt på ämnet här!

Är enkelhet enkelt?

Att skapa enkelhet kan låta enkelt. Men – faktum är att processen för att skapa enkelhet är något som kräver oerhörd planering, hårt arbete och engagemang från dig som marknadsförare.

– Jag tror att det största misstaget många marknadsförare gör, är att inte ha med enkelhet i sitt tankesätt. Ett annat misstag är att många tror att enkelhet kommer enkelt. Men man kan faktiskt säga att; bakom de enklaste kundresorna, finns det mest komplexa processerna och den mest avancerade tekniken. 

Om man till exempel tittar på automatiserad marknadsföring, vilket är ett utmärkt system för att skapa enkelhet, så är själva systemet i sig ganska komplext och svårimplementerat. Det gäller både rent tekniskt, men också innehållsmässigt samt när det kommer till organisatorisk anpassning. Så – även om automatiserad marknadsföring i slutändan skapar enkelhet, så innebär det inte att systemet i sig är enkelt att bygga, säger Sarah.

 

Den enkla framtiden

Att arbeta med enkelhet bör vara en given del av varje marknadsförares vardag. Och enligt Sarah kommer vi människor att kräva mer och mer enkelhet, smidighet och bekvämlighet ju mer marknadsföringsteknologin utvecklas.

– Om vi tittar på hur vi människor lever idag så förväntar vi oss snabbhet och enkelhet i allt; snabbmat, snabba leveranser och snabbt dejtande, för att nämna några. Enkelhet har helt enkelt blivit en stor del av våra liv och därför menar jag att det inte finns någon möjlighet i världen att vi skulle kunna backa nu och sluta jobba för att skapa enkelhet.

Alltså; ju längre tiden går, och ju mer marknadsföringsteknologin utvecklas, desto mer kommer vi förvänta oss enkelhet i vår vardag och därför måste företag helt enkelt hänga med på den rådande utvecklingen,
fortsätter Sarah.

Men hur gör man då för att komma igång med att skapa enkelhet? Här är tre av Sarahs bästa tips:

1) Rent innehållsmässigt skulle jag säga att det är viktigt att låta innehållskapandet ta tid. Jag menar; även om ett system, för till exempel automatiserad marknadsföring, är en utmärkt katalysator för att skapa enkelhet, är själva innehållet ändå grunden i allt. Så – ta tid till att skapa kvalitativt och relevant innehåll och ha alltid kundresan i åtanke när du skriver.

2) 
Har du inte börjat med automatiserad marknadsföring än, är det hög tid att börja nu. Men –  se till att börja enkelt genom att skapa ett par, enkla flöden. För B2B kan det till exempel handla om att skapa ett flöde för leadsbearbetning eller att skapa ett nedladdningsflöde. För B2C kan det exempelvis handla om att skapa ett välkomstflöde eller ett födelsedagsflöde. Att komma igång med automatiserad marknadsföring kommer både underlätta för dig som marknadsförare och göra att du kan skapa en bättre och mer anpassad kundresa.

3) 
Analysera din data! Med dagens marknadsföringsteknologier kan vi analysera och mäta beteenden. Har man dessutom möjlighet att konvertera data till insikter, har man tillgång till mycket tydliga direktiv gällande vilken riktning man bör ta sin verksamhet – vare sig det handlar om att till exempel skapa en bättre segmentering eller att ta bättre, organisatoriska beslut, avslutar Sarah.

Tack så mycket, Sarah!

En vanlig föreställning är att skapandet av enkelhet är enkel. Men så är det oftast inte... Som marknadsförare behöver man arbeta hårt för att se till att dels betrakta beteendemönster och analysera hur dagens konsumenter agerar och handlar, och dels se till att skapa förutsättningar för att uppfylla kundernas krav och behov.

Men – i längden är det värt mödan och arbetet är en absolut nödvändighet. För precis som Sarah Chase säger: “Utan enkelhet funkar inte dagens marknadsföring – så är det bara!”.
 

Vill du lära dig ännu mer om enkelhet? Lyssna då gärna på vår podcast A Zip of Marketing där vi har ett helt avsnitt tillägnat ämnet!