Briljera i inkorgen på alla hjärtans dag

Av Noemi Gobel

2017-01-30

Alla hjärtans dag har med åren blivit en etablerad högtid i Sverige, även om vi fortfarande ligger en bit efter USA där Valentine’s Day omsatte hela 19,7 miljarder dollar förra året. Det är inte bara blomsterhandlarna och smyckesbutikerna som kan dra nytta av denna högtid, med rätt vinkel kan även företag inom B2B, B2C såväl som välgörenhetsorganisationer nå ut till prenumeranterna med ett kärleksfullt budskap.

Men konkurrensen om mottagarnas uppmärksamhet ökar i takt med att fler företag väljer att skicka en hälsning på alla hjärtans dag. Vi på APSIS vill hjälpa dig att sticka ut från mängden. Därför har vi samlat 5 enkla tips (och exempel) på nyhetsbrev inför den stundande högtiden! 

Great Valentine's Email Example: Need Supply Co.

#1 Var inte rädd för att sticka ut

Hur sticker du ut från mängden? Prova att göra något som är helt annorlunda jämfört med vad du (och dina konkurrenter) brukar göra! Varför inte testa ett nyhetsbrev utan flashiga bilder och istället satsa på texten som bärande element? Kolla in exemplet ovanför från Need Supply för inspiration.

Utöver den smarta användningen av personalisering och demografisk data vinner detta nyhetsbrev på sin enkelhet och den tydliga CTA-knappen i det högra hörnet. Det här nyhetsbrevet behöver inte förlita sig på rabatterbjudanden för att förtjäna prenumeranters uppmärksamhet. Snyggt!

Få fler designtips i vår populära handbok för e-postdesign!

Great Valentine's Email Example: Urban Outfitters

#2 Animera dina känslor

Är text inte din grej? Prova att experimentera med bilder och GIF:ar som i detta exempel från Urban Outfitters. Animationer vinner snabbt mark inom e-post, så se till att visa dina prenumeranter att du ligger i framkant.

Men förlita dig inte endast på en flashig design. Lägg till ett incitament i form av en rabatt, gratis frakt eller något annat som visar att du inte bara är ute efter att imponera på dina prenumeranter. 

Great Valentine's Email Example: charity: water

#3 Det handlar (inte bara) om pengar

Som sagt: Alla hjärtans dag är inte bara företagens högtid. Välgörenhetsorganisation eller NGO:s kan också hoppa på kärlekståget! Och även om du säljer en produkt eller tjänst kan detta vara en bra dag att istället fokusera på relations- och varumärkesbyggande med dina prenumeranter.  

Vill du veta mer om e-postmarknadsföring? Hämta Nordens ledande handbok! 

Great Valentine's Email Example: Modern Marketing Partners

 

#4 utgå från dina prenumeranter

För B2B-företag kan det kännas mindre självklart att skicka en hälsning på alla hjärtans dag, men det finns företag som gör det bra. Exemplet ovan med Modern Marketing Partners visar att det går att hitta ett tonfall och ett budskap som känns rätt även inom B2B-världen. Dina prenumeranter ska alltid komma först. Om du marknadsför dig mot andra företag passar det förmodligen bättre med ett mer dämpat anslag jämfört med ett super-flashiga bilder med hjärtan och glittriga animationer.

Vill du ha mer tips på e-postmarknadsföring? Ta kontakt med våra konsulter - de lever och andas digital marknadsföring och de är redo att hjälpa just dig!

Great Valentine's Email Example: MAC

#5 Lyft fram kontexten

En tight budget är en av de vanligaste invändningarna mot att göra ett utskick under högtider. Företag anser sig helt enkelt inte ha råd att skicka rabatterade erbjudanden för julen, påsken, alla hjärtans dag med mera. Det är en bra poäng, men många gånger handlar det om att placera utskicket i rätt sammanhang.

MAC har förmodligen råd att ge sina prenumeranter en rabatt, men de väljer ändå att satsa på ett tydligt samband mellan deras produkt och den aktuella högtiden, därmed krävs ingen rabatt för att målgruppen ska uppfatta budskapet som relevant.