Jun 21 | 5 Minuters läsning

Bli mer träffsäker genom filter och dynamisk text

Kunskap är en stor källa till inspiration. Ju mer vi lyssnar på andra, desto mer lär vi oss. Och genom att lära oss av andra får vi även bränsle till vårt egna kreativa maskineri - och det är då den verkliga magin skapas. Här är två frågor som ger dig en kreativ boost och hjälper dig att komma igång med skapandet.


1. Känner du till dynamisk text/parametrar och hur man kan använda det?

Om det någon gång i framtiden skulle finnas något som kallas för levande eller intelligent e-post, så skulle dess föregångare antagligen vara dynamisk text. Dynamisk text används för att skapa - du gissade rätt: dynamik. Alltså ett mejl som ändrar sig beroende på prenumeranten och vilka källdata som läggs in i olika områden i ett mejl. Till de allra vanligaste användingsområdena hör infogande av namn och andra enkla demografiska data. Du har säkerligen fått ett massutskick någon gång där det står saker i stil med:

    "Hej Sven"
    "Detta mejl är skickat till e-postadressen: sven.svensson@domän.com"

Bakom dessa textrader döljer sig dynamisk text:

    "Hej ##Firstname##"
    "Detta mejl är skickat till e-postadressen: ##SubscriberEmail##

Och visst finns det mycket du kan göra genom att göra dina texter dynamiska. Du kan skapa ett personligare tilltal. Och du kan även skapa snygga bokningsbekräftelser och andra typer av utskick där prenumerantens data ska visas. Men vad händer om vi lämnar copytexter för en stund och tittar närmre på vad du kan göra bakom fasaden? Om vi tittar på koden bakom utskicken, öppnar sig en helt ny värld, där dynamisk text regerar och reagerar. Här är några exempel på hur du kan göra din kod dynamisk:

Länkar:

I exemplet ovan skapas en dynamisk länk, som leder till prenumerantens profilsida i ett forum. Förutsättningen här, som i alla fall med dynamisk text är att du har ett dynamiskt datafält med information som ska infogas i mejlet. Dynamisk text kan givetvis också användas i e-postadresser ##Firstname##@apsis.com

Bilder:

/bilder/##contactperson##.jpg


Detta är en aspekt som ibland glöms bort. Alla bildnamn kan vara dynamiska. Du kan exempelvis använda detta för att visa olika bilder på kontaktpersoner beroende på vem som får mejlet. Andra användningsområden är att visa olika header- och footer-bilder, eller kanske rabattkuponger kopplade till en favoritprodukt som mottagaren har?

2. Har du testat att bygga avancerade filter och filtrera moduler?

Man skulle kunna säga att filter bygger på en liknande grundtanke som dynamisk text. Båda två bygger på att e-posten anpassas efter prenumeranten - och därmed (förhoppningsvis) blir mer relevant.

Filter kan användas på många olika sätt: för att filtrera rapporter, filtrera utskick och för att filtrera moduler. Filtren kan baseras på: Demografiska data, Datum, Klick, Visningar, Filter och Enkäter. Dessutom kan ett filter byggas upp med flera parametrar. Det går att göra dem i princip hur avancerade som helst. Och kombinerar du dynamisk text med filter, då kan vi i princip tala om e-post på raketbränsle.

Ett exempel på användning av avancerade filter:

Säg att du i ditt nästa nyhetsbrev vill trigga ett specifikt målgruppssegment till att köpa en ny produkt hos dig. Produkten är en ny typ av handväska som du gärna vill få igång snacket kring.

Du bestämmer dig därför för att designa en rabattkupong som enbart inriktar sig till dina varumärkesambassadörer som är kvinnor i åldern 15-27 år, boendes i någon av Sveriges tre största städer.

Det finns flera sätt att sätta upp detta filter på. Om du tänkt att göra liknande utskick i framtiden tjänar du på att skapa ett specifikt filter som definierar dina "brand ambassadors", så slipper du att definiera dem varje gång du ska göra ett utskick. Filtret för dina ambassadörer kan exempelvis baseras på hur många klick de gjort på dela-knappar för sociala medier, hur ofta de klickar på dina artiklar etc.

När du har ditt filter för dina brand ambassadors klart, så inkluderar du det i ett nytt filter som vi kallar för rabattkupong. I det nya filtret gör du även åldersurvalet genom att ange det åldersintervall du vill ha med hjälp av ett filter kopplat till datafältet där du har prenumerantens ålder. Anledningen till att vi har ett separat filter för dina ambassadörer är för att vi då har en större frihet att ändra definitionen av dem, utan att manuellt behöva ändra alla filter där de berörs. Det sista villkoret vi lägger till i filtret är att enbart inkludera de prenumeranterna som har Malmö, Göteborg och Stockholm som sina hemstäder.

Du kan nöja dig med byggandet av flödet kring din rabattkupong nu om du vill. Det enda du behöver göra är att skapa en modul med rabattkupongen och sedan applicera filtret på den. Sen är ditt generella nyhetsbrev klart för att skickas ut. Rabattkupongen syns enbart för de som är definierade i filtret. Men om du vill använda dig av de där filterna med raketbränsle, läs vidare.

Ett knep för att få ut det där lilla extra när du använder filter i dina utskick, kan vara att använda dynamiska parametrar i de moduler som filtreras. Tänk dig: om vi låtsas att den väska som rabattkupongen ska gälla för, finns i tre utföranden: en väska med texten "Stockholm", en annan med "Göteborg" och en tredje med "Malmö". Vi vill att bilden på väskan i rabattkupongen ska ändras beroende på vilken stad prenumeranten bor i. Vi skulle givetvis kunna göra tre likadana moduler, med olika bilder på väskorna och sedan filtrera detta. Men vad som är ännu smartare, det är om vi lägger in dynamiska parametrar i länken till den bild som ska visas i modulen. På så vis behöver du bara använda en modul. Innehållet i modulen kan exempelvis utformas som nedan med två dynamiska parametrar.

    Hallå ##Firstname##
 Eftersom du är en väldigt viktig kund för oss kommer här ett litet vip-erbjudande. Vi är jätteglada över att du talar gott om oss för andra, så kommer här ett bevis på vår tacksamhet.

    src="/bilder/rabattkupong/##stad##.jpg"


Blev du inspirerad?

Förhoppningsvis fick vi igång din skaparlusta. Var det mycket på en gång? Det kan vi förstå. Att använda filter och/eller dynamiska parametrar kräver alltid lite extra tankeverksamhet för att det ska bli bra. Läs gärna igenom denna artikeln mer än en gång. Och glöm inte bort att testa och experimentera mellan varven. Och vill du veta mer om hur du skickar e-post i världsklass? Ladda ned vår e-posthandbok.