Okt 08 | 7 Minuters läsning

9 skrämmande modeord inom digital marknadsföring

Halloween närmar sig med monstruösa kliv och den annars så spännande verkligheten inom digital marknadsföring har blivit infekterad av mode(m)ord. Modeord som riskerar att dra varje marknadsförares strategier och sinnen djupt ner i avgrunden...

AAAAAH!

Men låt oss kliva längre in i mörkret och krypa under skinnet på nio skrämmande modeord och missförstånd inom digital marknadsföring. 

 

Big Data

Inom marknadsföringsbranschen tenderar begreppet “big data” att kastas runt som ett köttstycke bland hungriga vargar. Men vad är egentligen big data?

Big data skiljer sig från “vanlig” data på grund av dess storlek, variation och hastighet. Kort sagt är det stora mängder data (insamlad från flera enheter), som används för att utläsa mönster i interaktioner och mänskligt beteende.

Så här långt är allt rätt och riktigt. Men även om big data är en stor tillgång, kommer inte enbart dess enorma storlek ta dig särskilt långt… För att:
 

“Big data blir bara en tillgång om du vet vilka frågor du ska ställa.”
 

Att sätta kunden i fokus

Du har hört det. Du har sett det. Och låt mig vara helt ärlig och ta fram liket ur garderoben: Jag har skrivit det fler gånger än jag kan räkna på mina blodiga fingrar och tår. 

Begreppet befinner sig inte på listan för att det är ett horribelt ord. Snarare tvärtom. Det är ett starkt ord med positiva konnotationer. Hur du agerar bör baseras på din insamlade data – och när det kommer till dina marknadsföringsaktiviteter bör dessa grunda sig på dina kunders önskemål och behov. 

Och det är det som är så skrämmande; att ett tydligt kundfokus ses som något extraordinärt, när det i själva verket bör vara en självklarhet. 

Automatiserad marknadsföring

Förskräckt av att hitta det här modeordet på listan? Frukta inte! Automatiserad marknadsföring har felaktigt blivit tillskriven rollen som en vild best som enbart kan tämjas av de starkaste och mäktigaste marknadsförarna.

Faktum är att du inte behöver vara marknadsföringens Victor Frankenstein för att väcka automatiseringsprocessen till liv. Det är snarare en skalbar och anpassningsbar lösning som passar perfekt för alla – levande som död.

Automatisering kan vara så enkelt som att använda beteende-triggers för att skicka ut ett bekräftelsemejl vid prenumerationer på nyhetsbrev. Eller så kan det innebära mer komplexa flöden för digitala fönster-shoppare. Så låt inte en liten djävul på din axel viska något annat.

Vill du veta vad du behöver för att komma igång? Läs mer här!

Omnikanal

Omnikanal är en strategi du bör implementera. Jag skulle till och med vilja påstå att det är en nödvändighet – åtminstone om du vill att ditt företag ska komma levande ut på andra sidan. Och det gäller särskilt nu när våra kunders krav och beteendemönster ständigt förändras.

Men…

Det är ganska vanligt att multikanal och omnikanal används synonymt. Men de är inte så kusligt lika som man kan tro… 

Omnikanal är en strategi där data är automatiskt sammankopplad mellan kanaler och enheter. Det allra heligaste med denna typ av strategi, är att den möjliggör nya insikter som gör att du kan trollbinda dina kunder och precisera deras smärtpunkter. Även om det kan göra ont, är det för att i slutändan leverera en sömlös kundupplevelse. 

I en multikanalstrategi, å andra sidan, använder du helt enkelt flera kanaler för att nå din publik. Men, detta innebär (nödvändigtvis) inte en enhetlig syn på kundupplevelsen. 

Vill du veta mer om skillnaden mellan multikanal och omnikanal? Läs mer om det här!

Viralt innehåll eller viral marknadsföring

Den virala strategin nådde toppen så fort viralt innehåll blev så pass viralt att viral marknadsföring blev ett fenomen. Men även om viralt innehåll kan vara trollbindande, måste du skaka av dig det så du inte väljer den mörka vägen inom digital marknadsföring…

 

Du kan helt enkelt inte tävla mot lättsmält innehåll, såsom dansande hundar, friterade oreos eller skallrande dödskallar som vi inte kan slita blicken ifrån. Och det ska du inte heller.

Digital marknadsföring kan inte enbart handla om att vara kul för stunden. Och det är precis det viralt innehåll är; kvantitativ räckvidd – inte kvalitativa konverteringar. Och ännu viktigare; viralt innehåll kanske förhäxar dig en kort stund, men det föder inte det allra nödvändigaste – tillit

“HÅLL I DIG NU – DU KOMMER INTE TRO DINA ÖGON!!!”

Du gissade rätt: clickbait.

Kusin med det viralt innehåll och satans avkomma. Du har sett dem och du har fångats av en del. Det har åtminstone jag gjort och de har dragit mig djupare och djupare ner i avgrunden… Jaja, det där var kanske lite väl dramatiskt, men du förstår poängen!

Det beror på att strategin ofta är fängslande. Den fokuserar nämligen på nervkittlande och gastkramande rubriker specialutformade för att fånga din uppmärksamhet – med syftet att leda dig till en märklig hemsida med intetsägande innehåll. 

Men du lämnar troligtvis sidan snabbare än någon hinner skrika “VARULV!”. Och det är precis det clickbaits handlar om – själlöst innehåll. Innehållet misslyckas helt enkelt att leverera det som rubriken lovat dig. 

Emma Svalin, APSIS egna CEO, uttryckte under en intervju att det finns en särskild plats i helvetet för just clickbaits:

“Jag hatar det, det måste försvinna. Det är bara så irriterande att se alla dessa rubriker med ‘du kan inte ana vad som händer härnäst!!!’. Vi måste sluta klicka på dessa. De måste försvinna.”

Influencer Marketing

Det här är verkligen en vattendelare. Många har hoppat på tåget, medan andras attityder snarare lutar åt det här hållet: 

För en del företag är influencer marketing deras levebröd. Ett exempel är sminkföretaget Anastasia Beverly Hills som växte från noll till hundra på bara ett par år – med hjälp av just influencer marketing. 

Men influencer marketing väcker också frågan: Är det äkta vara eller handlar det framför allt om att tjäna pengar? Skepsis och bristande förtroende växer sig allt starkare och det är svårt att veta om kunder kommer ryta till – eller ryta ifrån.

Problemet är att även om begreppet, under de senaste åren, vuxit fram och blivit otroligt trendigt, är det egentligen bara en gammal strategi som har förbättrats med nya verktyg… Om vi bortser från sociala medie-bubblan handlar influencer marketing egentligen bara om engagemang från en tredje part.

Artificiell intelligens är inte Skynet

Robotarna tar över och de håller på att erövra hela marknadsföringssfären!!!


Skämt å sido! Även om artificiell intelligens är nervkittlande, är inte verklighetens AI särskilt sci-fi-lik. Snarare handlar det om avancerade algoritmer som analyserar och beräknar stora mängder data för att vägleda dig mot ett intelligent och välgrundat beslut. 

Alla dessa hårresande förkortningar...

Låt oss nu följa med Dante som leder oss ner genom de nio kretsarna i helvetestratten. Vi talar alltså om att han tar oss till marknadsföringens djävulskap: nämligen förkortningar. Det är ingen tvekan om att marknadsföringsfältet hemsöks av den tungvrickande sjukdomen: CEM, SoMe, CTR, AIDA, ASMR…

Jag fattar, förkortningar har blivit en del av branschens jargong. Men för nyanställda och människor utanför branschen låter det mest som rövarspråket. Och, om du “googlar” ASMR, förstår du nog problemet... Men dödsfällan går långt bortom extern kommunikation…


Jag fattar, förkortningar har blivit en del av branschens jargong. Men för nyanställda och människor utanför branschen låter det mest som rövarspråket. Och, om du “googlar” ASMR, förstår du nog problemet... Men dödsfällan går långt bortom extern kommunikation…

Kluriga och otäcka akronymer påverkar även din organisation internt. Det finns termer som marknadsförare bör känna till, och det finns termer du inte behöver ha koll på. Och detsamma gäller för människor på dina andra avdelningar. 

Om du vill skapa en marknadsavdelning med fullständig transparens – ja, då måste du begrava förkortningarna och använda ett språk som främjar samarbete och en gemensam förståelse som sträcker sig mellan avdelningarna.

+1: Horribla e-postutskick

Jag vet. Det här är egentligen inget modeord. Men ett halvdant e-postutskick, med bristfällig kodning och design, är rena helvetet. Det gör inte bara att din prenumerant med stor sannolikhet stänger ner ditt e-postmeddelande, utan följden blir dessutom en enorm förlust av potentiella intäkter.

 

Tack och lov har vår avdelning av kreativa e-post-designers testat en mängd webbläsare och enheter för att försäkra sig om att dina e-post är i toppskick. Och tro det eller ej, de har nyss skapat mallar och bildpaket till dina fasligt fantastiska Halloween-kampanjer. Ladda ner dem här! 

För att summera mode(m)orden...

Världen av digital marknadsföring är full av modeord som får en att darra av skräck. Men även om flera av dem kan leda dig på villovägar, har de vuxit fram av en anledning. Alla modeord är inte som en kniv i ryggen. Det handlar bara om att använda dem på rätt sätt och inte förhäxas av deras falska löften.

 

Vill du ta dig ur den här mardrömmen av modeord och väcka dina kunder från de döda? Spana in APSIS One!