Mar 06 | 2 Minuters läsning

5 trender inom marketing automation att hålla ögonen på

Vilka är de största trenderna i marketing automation under 2018? Och vad behöver du för att leverera sylvassa budskap i dagens konkurrenskraftiga landskap? Vår expert Wilhelm Sahlberg vägleder dig genom fem trender inom marketing automation som håller på att omvandlas från buzzwords till måsten.

Trend #1: Artificiell Intelligens vägleder din digitala strategi

Även om artificiell intelligens (AI) kan föra tankarna mot futuristiska sci-fi-filmer, börjar teknologin röra sig mot att bli mainstream. Men hur kan en komplex teknik som AI användas för att automatisera din digitala marknadsföring?

Trend #2: Prediktiv analys förhöjer relevansen

Prediktiv analys har en hel del gemensamt med artificiell intelligens. Precis som sin teknologiska släkting, agerar prediktiv analys som en smart vägledning för din strategi för automatisering. Med andra ord kan prediktiv analys hjälpa dig förutse dina kunders (eller den specifika kundens) beteende i framtiden. Resultatet? Du kan möta och överträffa förväntningar.

Vill du veta mer om hur prediktiv analys kan användas i verkliga livet? Läs våra 5 exempel.

Trend #3: Integrationer får dina system att kommunicera

Allteftersom nya teknologier äntrar marknaden blir det allt viktigare att sammanföra dem till en integrerad helhet. Hur kan du få dina system att kommunicera med varandra snarare än mot varandra? Svaret är: integrationer.

Trend #4: Engagerande innehåll är oljan i ditt välsmorda system för automatisering

De flesta marknadsförare är medvetna om hur kritiskt det är att mata ett system för automatisering med engagerande innehåll. Men hur kan du öka chansen att lyckas fånga och behålla kundens intresse?

Vill du boosta ditt innehåll? Här är 7 välbeprövade tips!

Trend #5: Omnikanal skapar en enhetlig kundupplevelse över alla kanaler

Den femte och sista trenden är den som sköt mot skyarna under 2017: omnikanal. Under 2018 kommer strategin bli allt mer av en vedertagen praxis. Varför? För att allt fler marknadsförare har börjat inse hur en omnikanalstrategi boostar kundupplevelsen – och vinster.

Kanske har du redan börjat implementera en eller två av Wilhelms trender, eller så har du möjligtvis precis påbörjat din resa mot en automatiserad verklighet. Oavsett din status så finns det en uppsjö av metoder som kan förbättra din digitala marknadsföringsstrategi. Knepet? Håll ett vakande öga över kommande trender och lägg successivt till lager av teknologi som förbättrar ditt eller dina system. På så sätt kan du skapa en maskin som gör att du både fångar och behåller kunder.

 

Vill du få ett helhetsgrepp om automatisering innan du avancerar? Ladda ned vår handbok!