5 enkla sätt att öka din öppningsfrekvens

Av APSIS

2016-05-19

Öppningsfrekvens är ett bra mått på resultatet av en e-postkampanj.

Måttet anger helt enkelt hur många procent av dina mottagare som valt att öppna ditt utskick. Det är lätt att förstå varför detta mått är viktigt. Den relevanta frågan är hur vi som e-postmarknadsförare får våra prenumeranter att öppna våra utskick.

Vi har samlat 5 enkla tips för att boosta din öppningsfrekvens!

Boost Your Email Open Rates Like That (ZAP)!

1. Första intrycket räknas

Att ha en catchy ämnesrad är det bästa (och mest uppenbara) sättet att få dina prenumeranter att klicka på ditt meddelande - så se till att ämnesraden svänger! Använd ett aktivt språk och försök hitta den rätta balansen mellan att vara tydlig och samtidigt skapa nyfikenhet. Inkludera det mest läsvärda innehållet i ämnesraden. Det ger läsarna incitament till att klicka och se vad som döljer sig bakom din ämnesrad. Du kan också använda din preheader för att ge en något längre beskrivning av ditt innehåll. Se bara till att inte upprepa det som du redan skrivit i ämnesraden!

Ett sista tips: använd samma avsändarnamn i alla utskick. Konsekvens och tydlighet bygger förtroende bland dina prenumeranter. 

Ladda ner och skriv ut vår checklista för fler praktiska tips på ämnesrader.

 

2. Vem är viktigare än när

En av de vanligaste frågorna från våra kunder är: "När ska jag skicka mina nyhetsbrev?" Dessvärre finns det inte ett enkelt svar. På grund av att alla numera har konstant tillgång till sin e-post i telefonen har de gamla reglerna ställts på ända. Det bästa sättet är därför att skicka test-utskick med syftet att undersöka dina prenumeranters vanor. Detta kommer ge dig möjligheten att segmentera dina mottagare och därmed skapa utskick som känns relevanta för varje enskild mottagare. Även om detta innebär en del arbete i form av tester och utvärderingar så kommer dina ansträngningar löna sig. Vi lovar.

3. Håll din mall uppdaterad

Föråldrad grafik? Trista bilder? Röriga kolumner? Mallen och den grafiska profilen i ditt nyhetsbrev behöver lika mycket omtanke som din webbplats och dina andra marknadsföringsaktiviteter. Jämför med dina konkurrenter och försök överträffa dem! Om du saknar resurser för att lägga tid på nyhetsbrevet är vårt tips att ha en tydlig och stilren layout som grund. Försök hålla det kort, fokusera på att skapa tre artiklar per utskick som dina mottagare enkelt kan ta till sig.Vill du ha mer inspiration?

Upptäck de hetaste e-designtrenderna under 2016!

4. Berätta din historia

En övertygande berättelse om ditt varumärke bygger upp en spänning runt ditt nyhetsbrev. Istället för att använda generiska ord och klichéer som "gratis" eller "erbjudande" gäller det att få ditt nyhetsbrev att sticka ut genom originalitet. Ge dina prenumeranter engagerande, personligt och relevant innehåll. Var inte rädd för att ha roligt och experimentera med såväl form som innehåll. Varje berättelse är unik, även din.

5. Testa, testa och testa igen

Vare sig det gäller tidpunkten för ditt utskick, ämnesraden, eller innehållet så gäller det att testa. Split-testing (även kallad A / B-testning) är ett utmärkt sätt att se vilket innehåll som ger bäst resultat bland dina prenumeranter. Vår eget verktyg APSIS Pro A/B tester gör det möjligt att enkelt skicka ut test av olika versioner till en mindre grupp på din e-postlista, den version som ger bäst resultat skickas ut till återstående prenumeranter på din lista. På så sätt kan du vara trygg med att dina utskick matchar din målgrupps intressen. Och därmed ökar chansen att prenumeranterna faktiskt öppnar dina utskick.

Ta reda på mer om APSIS Pro A/B split test genom att boka en gratis demo

Har du frågor och funderingar kring öppningsfrekvenser? Kontakta oss ​​på APSIS Support. Vi ser fram emot att höra från dig. 

Av Ingela Jensen, APSIS Support 

APSIS Support Professional Ingela Jensen