3 exempel på automatiserade flöden som lyfter B2B

Av Olga Dufvenberg

2019-09-10

Automatiserad marknadsföring för företag verksamma inom B2B, kan såväl effektivisera säljprocessen som minimera dina manuella och tidskrävande arbetsuppgifter. För att komma igång – på ett enkelt och smidigt sätt – har vi samlat 3 automatiserade flöden att ta del av!

Woman with computer in her lap

 

Visste du att 32% av dagens företag ökar sina intäkter ett år efter att de implementerat ett verktyg för automatiserad marknadsföring? Och siffran för de som använt en sådan lösning i två år? Då är den uppe i 40%.

Med ett verktyg för automatisering kan du skapa personaliserat innehåll, precisera dina kampanjer och spara värdefull tid. Dessutom innebär det att du kan vägleda dina kunder till nästa steg med hjälp av detaljerad data om din publik. 

Automatiserad marknadsföring ur ett B2B-perspektiv

Låt oss fokusera på automatiserad marknadsföring i förhållande till företag som arbetar B2B. För att du ska kunna engagera din målgrupp behöver du förstå vad de värdesätter och erbjuda dem kunskap anpassad efter deras behov. På så sätt kan du generera och vårda dina leads genom säljtratten. 

Men att veta hur och var man ska börja är lättare sagt än gjort. Nedan har vi samlat tre enkla, automatiserade flöden för B2B som gör att du kan leverera innehåll som fördjupar relationen med dina kunder. 

Graphic picture of friends

Gör ett gott första intryck med ett personligt välkomstflöde 

Finns det något bättre sätt att inleda en relation på, än med ett varmt välkomnande? Med ett välkomstflöde har du chansen att skapa ett minnesvärt, första intryck – som förhoppningsvis lägger grunden för en långsiktig och lojal relation. 

Din kund har precis genomfört sitt första köp och nu är det din tur att agera. Men innan du tar steget bör du se till att ha en tydlig strategi: Vad är egentligen syftet med ditt meddelande? Och vad vill du faktiskt lyfta fram? Kanske att du vill erbjuda kunskap om din verksamhet, öka antalet följare i sociala medier eller få fler att prenumerera på ditt nyhetsbrev. 

När du har strategin och välkomstflödet på plats, kan flödet hjälpa dig att:

  • Ge dig och dina besökare möjligheten att lära känna varandra
  • Ta din relation till nästa nivå genom att skapa en dialog
  • Skapa ett minnesvärt första intryck som genererar tillit gentemot dina kunder

Graphic picture of people on a plane

 

Men kom ihåg! Ett välkomstmeddelande är en chans du får en gång i livet. Så – se till att inte slarva bort den genom att vara för säljfokuserad. Även om det kan kännas lockande kan det tyvärr bli det sista du gör...

Kunskap är makt – Möjligheten med ett onboarding-flöde

Att dela med sig av kunskap är en viktig del för att skapa engagemang och lojalitet bland dina kunder. Onboarding-flöden gör att du får möjlighet att erbjuda fördjupad kunskap om din verksamhet.Detta genom att dela innehåll som motsvarar deras krav, förväntningar och behov. 

Föreställ dig att du, efter att en kund har genomfört sitt första köp via din webbsida, sätter upp ett automatiserat flöde i form av en uppföljning. Du har nu alltså fått ett hum om vilken typ av produkter den här personen är intresserad av, och bör därför agera i linje med detta. 

För att göra upplevelsen intressant bör du:

  • Identifiera kundbeteenden och anpassa innehållet utifrån den produkt som köpts
  • Engagera dina kunder genom att skicka instruktioner på hur den köpta produkten fungerar
  • Bjuda in dina kunder till ett kurstillfälle för att komma igång

Friends laughing and celebrating

 

Med detta enkla flöde kan du förvandla dina förstagångsköpare till återkommande kunder – genom att förse dem med relevant innehåll, vid rätt tidpunkt. Om du däremot skickar ut irrelevant innehåll kommer dina kunder förmodligen köpa liknande produkter någon annanstans i framtiden. 

Ta tillfället i akt och fira dina kunder med hjälp av tidsbaserade flöden

Jubileum, födelsedagar och andra tillfällen som infaller på ett specifikt datum kan enkelt uppvaktas med hjälp av tidsbaserade flöden. Detta är det perfekta sättet att engagera dina kunder och stärka er relation – året om.

Genom att sätta upp den här typen av automatiserade flöden behöver du inte längre oroa dig för att skapa nytt, kvalitativt innehåll varje gång det är något nytt som ska firas. Detta gör att du minimerar ditt manuella arbete och frigör värdefull tid som kan läggas på andra, icke-automatiserade, uppgifter.

För att ta tillfället i akt, är ett smart knep att sammanfatta vad som hänt sedan sist och uppdatera dem om vad som komma skall. Var dock försiktig med hur du formulerar dig – om det var länge sedan du hörde av dig, kan mycket ha hänt. Exempelvis kan ett mejl för att lyfta ett företags årsdag rasera en hel relation, om det visar sig att företaget till exempel gått i konkurs...

Automatiserade flöden kan gynna ditt företag

Tänk dig en dag på kontoret utan en massa manuella uppgifter på schemat. Det skulle frigöra massvis med dyrbar tid som du istället kan spendera på att skapa välformulerade strategier. Med automatisering kan du dessutom både effektivisera komplexa processer mellan sälj- och marknadsavdelningen och personalisera dina meddelanden på en storskalig nivå. 

Visst låter det nästan för bra för att motstå? Börja utforska möjligheterna med automatiserad marknadsföring nu!

Vill du komma igång med automatiserade flöden? Kolla in vårt verktyg för marketing automation här!