3 exempel på automatiserad e-post som boostar B2C

Av APSIS

2017-10-11

Marketing automation är nära förknippat med digital marknadsföring inom B2B. Men faktum är att tekniken och tankesättet lämpar sig lika bra för B2C. 
 
Inom B2C hjälper marketing automation till att anpassa och portionera ut innehåll till olika segment inom målgruppen. En högre relevans leder också till ett högre engagemang.
 
För marknadsförarna innebär detta fler konverteringar och mindre manuellt arbete. Och för konsumenterna innebär automatiseringen mer relevanta erbjudanden och mindre röra i inkorgen. En klockren win-win-situation!
 
 
Som marknadsförare är det svårt att följa upp varje interaktion med en kund – speciellt om du är verksam inom en bransch som lockar en stor och bred kundkrets. Med hjälp av marketing automation blir det betydligt lättare att initiera och uppföra en god relation med kunden.
 
Exempelvis: om en kund lägger en produkt i deras varukorg utan att slutföra köpet, skickas ett meddelande för att vänligt påminna kunden. E-posten hjälper kunden att enkelt hitta tillbaka till samma produkt på din hemsida utan att behöva påbörja hela kundresan på nytt.
 
Men låt oss konkretisera med hjälp av tre exempel på automatiserade meddelanden inom B2C:
 
Påminnelsemail
Denna typ av e-post baseras vanligtvis på data om kundens köphistorik eller beteende online. Meddelandet knyter tydligt an till vad kunden tidigare visat intresse för. Märker du att kunden är på väg att slutföra ett köp i din webbutik? Skruva upp intresset med en personligt anpassad produktrekommendation.
 
Proaktiv e-post ökar kundens engagemang
Runt 25 % av dina prenumeranter försvinner av olika anledningar från din lista varje år. Följaktligen behöver du kontinuerligt upprätthålla och underhålla kontakten med prenumeranter och kunder. Det finns många faktorer som kan trigga ett meddelande till de kunder som verkar ha tappat intresset.  De vanligaste aspekterna är engagemanget för dina meddelanden (öppningar och klick) samt köphistorik (variabler såsom senaste inköp och ordervärde).
 
 
Denna text är ett utdrag ur vår handbok Den datadrivna framtiden för marknadsföring: Handboken för dig som vill fördjupa kunskaperna inom datadriven marknadsföring. Vill lära dig mer om datadriven marknadsföring, marketing automation och segmentering? Ladda ned ditt exemplar av vår handbok!