10 heta trender inom e-post och nyhetsbrev för 2016

Av Velina Parapanova

2016-05-03

APSIS Email Design 2016

 

Standarden för hur ett e-postmeddelande bör se ut har ändrats snabbt under de senaste åren. Förändringen beror framförallt på skiftet från desktop till mobil läsning. Vår egen statistik visar att antalet öppningar i mobilen överstiger 50% och tendensen är att läsningen på mobil kommer fortsätta att öka. Den mobila läsningen förändrar inte bara mottagarnas läsvanor, det ställer också nya krav på de som designar e-postmeddelanden. Därför har vi låtit våra förträffliga e-postdesigners plocka ut de tio hetaste trenderna inom e-postdesign för 2016. Är du redo att få en kreativ injektion? Håll till godo! 

Behåll korten på bordet

Pinterests enorma popularitet har satt stora avtryck inom designvärlden. Deras karaktäristiska “card layout” har spridit sig till såväl e-post som till Facebook och Twitter. Card-layout är kanske inte den mest banbrytande designlösningen, men det förblir ett snyggt, överskådligt och mobil-anpassat sätt för att presentera innehåll. Om du redan använder card-layout kan du låta korten ligga kvar. 

APSIS Email Design 2016: card design

 

Less is more

Minimalism är en tidlös designtrend. Om du arbetar minimalistiskt finns det stort utrymme att laborera och mixa andra stilar och trender. Ett e-postmeddelande som är enkelt, tydligt och luftigt drar alltid till sig uppmärksamhet. Därför kommer minimalistisk design även under 2016 fortsätta att vara hett inom webb, appar, print och nyhetsbrev.

APSIS Email Design 2016: simple design

 

Nyfiken på vad våra designers har att säga om mobil design? Läs vår intervju med Cynthia Hernandez och Tim Hansson!

Säg mer med bilder

Synen är människans starkaste sinne. Så varför inte fånga dina prenumeranters uppmärksamhet med en krispig HD-bild? Under 2016 kommer du se många nyhetsbrev som inleds med en stor bild följt av en visuell presentation i antingen card-layout eller med bilder presenterade i sicksack-mönster. Att arbeta med bilder ligger rätt i tiden, inte minst eftersom det är snyggt på mobila enheter och dessutom skapar det en fin kontrast till minimalistiska e-postmeddelanden.

APSIS Email Design 2016: NEW image-based design

 

"Flat Design 2.0"

Genomslaget av ”flat design”, eller platt design, har bidragit till tydligare och mer inutiva gränssnitt. Inom den närmsta framtiden förväntas ”flat design” att utvecklas till ”flat design 2.0” som är en blanding av ”flat design” och dess motpol ”art design” med skuggor och tredimensionella illustrationer. Inom e-postdesign kommer den närmsta framtiden vara platt, men förvänta dig också subtila inslag av skuggor och högdagar. 

APSIS Email Design 2016: flat design

Tillbaka till ruta 1

Geometriska former och mönster har använts av designers sedan urminnes tider. Under 2016 är det klassiska rutmönstret på stark frammarsch. Mönster kan användas för att skapa grafiska element, illustrationer, CTA-knappar, bakgrundsbilder. Ja, i stort sett allt som en e-postdesigner kan tänka sig. Möjligheterna är gränslösa. 

APSIS Email Design 2016: shape

 

Responsiv design, ett måste

Att ha en responsiv (mobil-anpassad) design är ett måste idag. Även om mobilen har blivit den primära skärmen utgår många designers fortfarande från desktop. Om du inte redan gjort det, måste du som e-postdesigner alltid anpassa såväl texter som bilder för mobila läsare. En responsiv design i ett e-postmeddelande har bilder som är anpassade för mindre skärmar, stora CTA-knappar, läsbar textstorlek och lagom mycket innehåll. 

APSIS Email Design 2016: responsive design

 

Inga serifer och krusiduller

Under 2016 kommer typsnitt som fungerar bra med flat design fortsätta att dominera. Läsbara och tydliga typsnitt, så som sans-serif, är också lätta att anpassa för mobil läsning. Glöm inte att textstorleken också är en viktig faktor på mobila enheter. 

APSIS Email Design 2016: typography

Släng in en GIF i mixen

Vi har tidigare i bloggen tagit upp möjligheten att arbeta med GIF:ar i e-postmarknadsföring. 2016 är året då vi förväntar oss att fler passar på att använda GIF:en medan den fortfarande känns fräsch och nyskapande för prenumeranterna. 

APSIS Email Design 2016: GIFs

 

Sätt färg på inkorgen

I tider då många satsar på avskalade och minimalistiska e-postutskick kan du göra ett statement genom att våga experimentera med fräscha och uppiggande färgkombinationer.  Sedan det stora genomslaget av ”flat design” dominerar den ljusa färgpaletten, ta därför chansen att sticka ut från mängden med en fin accentfärg. 

APSIS Email Design 2016: colour blocking

Stick ut från mängden

Den största utmaningen under 2016 är att skapa något som fastnar några sekunder extra i läsarnas annars så korta attention-span. Den gyllene regeln för 2016 är därför: bryt mot reglerna! Försök hitta innovativa sätt att kombinera bilder och illustrationer, experimentera med rubriker, CTA-knappar och headers. Gör allt för att sätta avtryck hos dina läsare. Återigen, det finns oändliga möjligheter! 

APSIS Email Design 2016: stand out

 

Vill du ha mer inspirerande designtips för e-post och nyhetsbrev? Kolla in APSIS Gallery och se vad våra kunder nyligen producerat. Eller varför inte kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.