Filmweb and Apsis One solution. Woman in a cinema plus a newsletter overlay.
Apsis One

Helt rätt biljett: Filmweb optimerar medlemsförnyelse med Apsis One


Filmweb är Norges ledande filmportal som levererar B2B-tjänster och B2C-produkter inom filmbranschen. De valde Apsis One för hanteringen av Kinoklubb, lojalitetsprogrammet för biobesökare över hela landet.  

Med funktioner som anpassade events och automatisering kan Filmweb minimera churn av medlemmar och optimera förnyelsegraden.

Att använda anpassade events är ett helt nytt sätt att kommunicera med våra medlemmar, eftersom vi kan spåra vilka och hur många filmer de har sett under en viss period”, säger Elisabeth Brinch, chef för Filmweb Kinoklubb.  

Elisabeth Brinch, Filmweb

Vi har lagt mycket tid på design och layout, och Apsis One gör det enkelt att skapa visuellt tilltalande och strukturerade nyhetsbrev.

An example of a marketing automationflow for a cinema.

Gamification för att inspirera lojalitet


Det finns två viktiga fördelar med denna anpassade strategi. För det första kan Filmweb identifiera de medlemmar som redan har sett en viss film.

Elisabeth Brinch: ”Det gör att vi kan undvika att skicka påminnelsemejl till medlemmar som redan har sett en film, vilket annars kan uppfattas som irriterande.

För det andra kan de skapa VIP-nivåer baserat på hur många filmer medlemmarna har sett, och därmed belöna sina mest lojala kunder. Detta har lanserats som en ”gamification”-funktion för att motivera medlemmarna att se fler filmer.

Segmentering innebär anpassning 


En viktig segmentering för Filmweb är den mellan aktiva och tidigare medlemmar. Bland deras kampanjer finns utskick till tidigare medlemmar, med fokus på kommande filmer och ett ”välkommen tillbaka”-erbjudande.

De första flödena vi startade i samband med implementeringen av Apsis var riktade mot churnande medlemmar”, säger Elisabeth Brinch. ”De får ett transaktionsmeddelande via e-post samma dag som de lämnar oss, men våra flöden når tidigare och churning medlemmar i ännu fler steg.

E-postmeddelanden med rabatterbjudanden till tidigare medlemmar är effektiva, särskilt när de är kopplade till en ny storfilm. Men på lång sikt är de viktigaste aktiviteterna de kontinuerliga flödena för att säkerställa förnyelser och återaktiveringar.

Elisabeth Brinch: ”Winback-flöden ger oss möjlighet att noggrant följa medlemmarnas status och kommunicera med dem på ett personligt och exakt sätt.”  

Vi blev positivt överraskade av hur många medlemmar som kvalificerade sig för våra VIP-nivåer och hur aktivt de utnyttjade sina extra förmåner.” - (Elisabeth Brinch, chef för Filmweb Kinoklubb) 

VIP-medlemmar och exklusiva events


Kinoklubbs 66 000 medlemmar får 50 % rabatt på utvalda filmer – ungefär en per månad – som de kan se på sin lokala biograf.  

Erfarenheten visar att medlemmar är mer benägna att förnya sitt medlemskap om de har använt sin rabattkod minst två gånger. Genom att spåra användningen av koder kan Filmweb kontakta och aktivera medlemmar på en personlig nivå.  

VIP-segmenten uppmuntrar medelaktiva och erfarna användare att bli ännu mer aktiva, och genom att bjuda in människor till speciella events i deras område förstärks känslan av att vara en del av något exklusivt.

Efter att vi började med winback-flödena i maj 2024 kunde vi rädda eller återaktivera 2,5 % av vår totala churn det året”, säger Elisabeth Brinch. ”Halvvägs in i 2025 har vi räddat 3,2 %. Det handlar om hundratals medlemmar som vi annars skulle ha tappat.” 

Cinema red carpet

Med fokus på framtiden


Hur ser framtiden ut för Filmweb, och hur kan Apsis One hjälpa dem att uppnå sina mål när de expanderar till andra nordiska länder?

VIP-segmenten är ett viktigt område att utforska, säger Elisabeth Brinch. ”För att uppmuntra ännu fler medlemmar att nå de två VIP-nivåerna vill vi skapa ett flöde som når medlemmar som är nära att nå en ny nivå och tala om för dem att de till exempel bara behöver se en film till för att nå nästa nivå”.

Lokala förmåner baserade på segmentering efter postnummer gör det ännu mer attraktivt för medlemmarna att nå en VIP-nivå.

Baserat på rabattkoder som används vid registreringen vill Filmweb också undersöka olika målgrupper inom medlemsbasen.

”Vi har många partners och affiliates som marknadsför Kinoklubb till sina kunder, anställda, elever, prenumeranter osv.”, säger Elisabeth Brinch. ”Med skräddarsydd kommunikation kan vi nå dem med erbjudanden och information på ett ännu mer träffsäkert sätt.”

Vill du också skriva nästa kapitel i din kommunikationsresa? Apsis har verktygen!