Varför spelar samtyckesbaserad marknadsföring roll?

Av Romana Walter

2016-03-04

Vad skulle du helst välja: en lång lista med prenumeranter, eller en väl presterande kundlista? Lyckligtvis kan du genom att ändra inställning till samtyckesbaserad marknadsföring få båda.

APSIS Blog: Permission means people

 

I boken Meatball Sundaesäger Seth Godin att "samtyckesbaserad marknadsföring finns till för att hjälpa användaren". Från den synvinkel kan detta uttryck innebära att samtyckesbaserad marknadsföring inte alls hjälper marknadsförare att förenkla deras. Fast i verkligheten, kommer samtyckesbaserad marknadsföring att utveckla din verksamhet avsevärt - om du tillåter det att göra det.

När du börjar jobba med e-postmarknadsföring måste du snabbt göra ett val mellan två vägar: den lätta: “ta-den-snabbaste-vägen”, eller den svårare; ”jag-vill-ta-min-egen-väg”. Den lätta vägen innehåller massor av genvägar och då kan man skylla på andra när problem uppstår; den hårda vägen innebär engagemang, arbete, tålamod och framför allt, respekt från din sida. Den andra, svåra vägen, är den som faktiskt kommer att betala sig i längden, både när det kommer till avkastning och prenumeranter.

 

För en e-postmarknadsförare är dina prenumeranter din viktigaste tillgång. Punkt. Inom e-postindustrin pratar vi mycket om "listor", men tenderar att glömma bort att det faktiskt är riktiga människor bakom varje e-postadress. Alla dessa människor hamnade på din lista på något sätt. Det är här det blir svårt: hur kom de dit egentligen? Har de uttryckligen gett dig tillåtelse att kontakta dem? Eller hittade du dem på någon lista eller kanske till och med köpte deras adresser?

 

Dessa frågor kan vara svåra att möta. Men detta är en av anledningarna till att man istället ska jobba med högkvalitativa listor, även om det tar lång tid och det kräver ansträngning och engagemang från din sida - speciellt om du börjar från ruta ett. (Vilket leder till att så många marknadsförare tar den lätta vägen.)

 

 

Saken är den att vi behöver göra en attitydförändring om samtyckesbaserad marknadsföring Om vi ​​tänker att vi måste ha tillåtelse först, så kommer detta kännas som att vårt dagliga arbetsliv blir lite svårare att utföra. Men om vi istället tänker att vi vill ha tillåtelse, för att det kommer att öka våra intäkter och öka våra chanser att nå fram till våra mottagare, så kommer det istället att bli ett viktigt mål med vår e-postmarknadsföring.  

Kommer det då att bli jobbigare i vårt dagliga arbetsliv, ytterligare en sak att utföra i vår att-göra-lista? Om vi, å andra sidan, tänker på godkännande som något vi vill ha, eftersom det förbättrar vår verksamhet och ökar vår chans att nå våra prenumeranter, kommer detta att bli ett mål i sig, något som ger oss en känsla av bra insats och inspirerar oss att göra ännu mer. Något som helt enkelt ger oss möjlighet att prestera och inspirera oss att göra ännu mer.  

APSIS Blog: Permission ends up in your inbox

 

Så hur ska denna attitydförändring ske i din e-postmarknadsföringsstrategi? Enkelt: tänk bara på en simpel sak när du börjar bygga din lista. E-postadresser är värdefulla. De är bokstavligen värda mycket pengar. På ett sätt är det faktiskt dina prenumeranter som betalar din lön. Så det minsta du kan göra i gengäld är att uppfylla deras förväntningar och vara ärlig, behandla dem väl och tala om för dem vad de får ut av er.

"Men ska jag inte försöka att utöka min lista på alla sätt?" kanske du tänker. Men varför? Varför är det viktigt att ha en enorm lista? Är det inte bättre att fokusera på personer som du faktiskt har en koppling med? Människor som redan har sagt "ja" till att ta emot ditt nyhetsbrev eller kampanj? Om ditt enda mål är att öka din lista, utan att tänka på kvaliteten på dina prenumeranter, kan det mycket väl sluta med högt oengagemang och i slutändan leda till svåra leveransproblem som påverkar dina listor, stora som små.

 

Däremot så kommer människor som gett sin tillåtelse att bli kontaktade definitivt att öka ditt engagemangsvärde. Eftersom vi snabbt närmar oss en mer digital kultur, blir detta godkännande lättare att få: den nya generationen delar personuppgifter med företag som de känner sig bekväma med. Tänk bara på alla sociala ”sign-on” sidor där ute som ber om godkännande. Det är en annan anledning att tänka på att ha godkännande som standard.

 

Om du fortfarande inte är övertygad? Tänk på att: e-postmarknadsföring fortfarande är den enskilda digitala marknadsföringskanalen med den högsta avkastningen, för närvarande cirka 40 %. Med andra ord så finns det stor potential för ditt företag. Föreställ dig nu vad den siffran skulle vara om all e-postmarknadsföring var tillståndsbaserad? Se? Vi sa ju att det var värt det.