Okt 28 | 6 Minuters läsning

Tips & trix för design av nyhetsbrev

 

 

 

Design handlar inte bara om att skapa en vacker yta. Design handlar om att ge användarna en förstklassig upplevelse som ökar din konvertering.

Så här designar du nyhetsbrev som gör skillnad.

Att använda HTML och CSS i nyhetsbrev

Om du är van vid att designa för webben och använda moderna designelement som HTML och CSS, är risken stor att du känner dig besviken när du ska börja designa nyhetsbrev. Många e-postprogram kan inte hantera samma designelement som webben.

Vi rekommenderar att du arbetar med så enkla designelement som möjligt. Ju mer avancerad HTML och CSS du väljer, desto större är risken att nyhetsbreven kommer att få problem i en eller flera e-postprogram.

Lär dig mer om design i vår handbok om e-postmarknadsföring

 

Även om du lyckas utveckla en smart lösning som fungerar i ett särskilt besvärligt e-postprogram, är det inte säkert att lösningen fungerar så länge. Både program och tjänster som erbjuder webbmail utvecklas hela tiden. Det som fungerar idag, kanske inte gör det om ett halvår.

Men det behöver inte vara ett problem för dig. Om du inte vill (eller kan) behöver du inte göra en helt egen design från grunden. Det finns färdiga mallar, verktyg och tjänster som du kan använda för att skapa dina nyhetsbrev.

De flesta professionella verktyg för e-postmarknadsföring erbjuder mallar som är byggda för att fungera i de flesta e-postklienter och alla tjänster för webbmail. Ditt jobb består i att beställa en mall som är anpassad efter dina behov.

Webbsäkra typsnitt för e-post och nyhetsbrev

Använd typsnitt som alla e-postprogram stödjer. De webbsäkra typsnitten är Arial, Comic Sans MS, Courier New, Georgia, Impact, Times New Roman, Trebuchet MS och Verdana. Om du verkligen vill använda ett annat typsnitt, kan du visa texten som en bild. Men då ska du vara medveten om att bilder ibland är blockerade.

Undvik Flash, Javascript och formulär i dina e-postutskick

Grundregeln är att du ska ha enkel formatering i dina nyhetsbrev. VIll du ge mottagarna något extra?  Länka då vidare till hemsidan.

Orsaken till att du ska låta bli att göra Flash-animationer, JavaScript eller lägga in kod till olika slags formulär (till exempel enkäter, anmälningsformulär eller sök- och inloggningsfält) är att de antingen inte kommer att fungera, eller också är risken stor att det inte ser ut som du önskar. Vissa e-postprogram blockerar till och med JavaScript av säkerhetsskäl.

Förhandsgranskningsfönstret – använd det vänstra hörnet av ditt nyhetsbrev smart

Många e-postprogram, bland annat Outlook och Apple Mail, låter läsaren se en kort förhandsgranskning av e-postmeddelandet. För många läsare är denna snabbtitt helt avgörande för om de öppnar brevet eller inte.

Förhandsgranskningsfönstret visar ofta den övre vänstra delen av ditt brev. Det innebär att du behöver tänka på vilket innehåll som du väljer att placera där.

Är det värt att öppna det här brevet? Det är troligen den första frågan en mottagare ställer sig. Och det är tre saker som brukar avgöra om de faktiskt gör det: Vad de ser i förhandsgranskningsfönstret, vem som är avsändare och vad står i ämnesraden.

Därför placerar många sin logga uppe i vänstra hörnet och använder en så kallad "preheader" för att locka mottagaren att öppna brevet.

Testa, testa, testa

Även om du använder en färdig mall ska du ta för vana att testa varje nyhetsbrev innan du skickar ut det. Det finns en rad mindre skillnader mellan olika e-postprogram som gör att meddelandet inte visas på samma sätt, även om du använt en färdig mall.

Var beredd på bildblockering i dina nyhetsbrev

Många e-postprogram och tjänster för webbmail blockerar automatiskt bilder. Mottagaren har alltid en möjlighet att se till att programmet läser in bilderna, eller bestämma att bilder från vissa avsändare ska läsas in automatiskt. Men den bistra sanningen är att en hel del av de som öppnar ditt nyhetsbrev aldrig får se dina bilder. Detta kan du hantera så här:

• Se till att brevet fungerar även när bilderna inte visas.
• Uppmuntra mottagarna att läsa in bilderna.

Ange höjd, bredd och skriv ALT-texter

Om du vill att ditt brev ska ha samma layout oavsett om bilderna syns, bör du se till att bilderna innehåller kod som anger bildernas höjd och bredd. Den kodningen gör att de flesta e-postprogram visar något i bildernas ställe, i många program kan du se en tom fyrkant i bildens storlek.


Skriv också ALT-texter. Det är text som visas när en bild har blockerats. Skriv några sammanfattande ord om vad bilden föreställer. Det gör att läsaren inte går miste om viktig information och kan locka denne att tillåta att bilderna visas.
 

Animationer i e-post

En del e-postprogram och tjänster för webbmail har möjligheten att visa animationer och film.

GIF:ar i nyhetsbrev

GIF-animationer fungerar i de flesta e-postprogrammen. Outlook 2007 och 2010 visar dock bara den första rutan i animationen. Det innebär att det är säkert att använda GIF-animationer – så länge du ser till att den första rutan ser bra ut och att den för fram ditt budskap. En välgjord GIF-animation kan till och med se ut som en film.
 

Länka till en film i nyhetsbrev

Även om det inte är möjligt att spela upp en film i e-postprogrammet, så kan du använda en bild som lockar läsaren att klicka sig vidare till filmen som finns på din hemsida. Gör så här:

• Spela upp din film. Ta en stillbild från filmen.
• Välj en intressant och engagerande bild.
• Placera en ”play”-ikon i mitten av bilden. Skriv en bra rubrik och en tydlig uppmaning. (Lägg också till en textlänk och en ALT-text, mottagaren kan ju ha bildblockering aktiverad.)
• Lägg bilden i brevet och länka till den webbsida där filmen ligger.

De som klickar på ”play”-ikonen kommer till webbsidan där de kan se filmen.

Se till att länken för avprenumerationen är väl synlig

Se till att länken för avprenumeration är enkel att hitta. När du arbetar med e-postmarknadsföring som bygger på att mottagaren tackar ja till dina nyhetsbrev är det viktigt att du gör det lätt för läsarna att enkelt att avsluta sin prenumeration. Det kravet finns också i alla marknadsföringslagar som vi känner till. När du har en tydlig länk för avprenumeration, ökar det din trovärdighet. När kunden vet att hon snabbt och lätt kan avregistrera sig, riskerar hon varken att känna sig inlåst eller lurad.

Vad riskerar att hända om någon som inte längre vill ha dina nyhetsbrev inte hittar länken till avprenumeration? De kan markera dina brev som skräppost. Ju fler som gör det, desto större är risken att en e-postleverantör klassificerar mail från dig som skräppost, och därmed inte levererar dem alls.

En varning: Lägg aldrig avprenumerationslänken i en bild – eftersom den inte syns när bilder blockeras De flesta förväntar sig att hitta länken i brevets sidfot. Vi har stött på avsändare som föredrar att lägga länken ännu mer synlig, högre upp i brevet. Och de menar att den högre placeringen har gett en positiv effekt. Testa hur det fungerar för dig.

Designa för e-post i mobilen

Allt fler läser mail i sina smartphones. En Google-undersökning visade att hälften av alla svenskar hade en smartphone i början av 2012 och det är sannolikt betydligt fler i dag.

Samma undersökning visade att nästan två tredjedelar av alla som har en smartphone läser e-post i mobilen varje dag.

Marknaden för smartphones och surfplattor växer så snabbt att det är svårt att hitta aktuell användarstatistik. Men du kan vara säker på att flera av dina prenumeranter kommer att läsa dina brev i en smartphone, surfplatta eller annan mobil enhet.

Det betyder bland annat att:
• Breven blir lästa på små pekskärmar och i ännu fler e-postprogram än tidigare.
• Breven blir lästa överallt, när som helst – inte bara på dagtid på kontoret, utan i sängen, i badrummet eller på bussen

Vill du ha hjälp med att skapa professionella nyhetsbrev? Kontakta oss så berättar vi mer.