Tidsaspekter och nyhetsvärden - Del 2

Av APSIS

2012-08-29

Del 2

Om du var på något av våra frukostseminarier våren 2011 minns du säkert att jag pratade om bland annat timing, situation och aktualitet i samband med e-post. Denna tvådelade artikelserie är baserad på delar av min föreläsning och är tänkt att fräscha upp ditt minne och ge dig nya idéer för ditt e-postande.


En av de saker som präglat oss mycket de senaste 15 åren är explosionen av information. Och de senaste fem åren så har även publiceringsmakten lagts hos medborgaren. Nu är det inte bara medierna som kan göra sig hörda. Alla har chansen i och med sociala medier. På detta sätt finns en helt ny arena där du kan agera. Men det är också en arena där andra kan agera och diskutera dig. Sociala medier kan vara en arena som kan öppna upp för dialog mellan dig och dina kunder.

I denna artikel kommer jag att tala kring vad vi kan lära oss av den direkthet som sociala medier har och hur vi kan kombinera det med vår e-postmarknadsföring.

Snabbhet och Nyhetsvärde

Nyhetsvärde i e-post realtime marketingDet finns en stor inneboende kraft i det som sker i realtid. Genom att följa med i nyhetsrapportering kan du hitta unika öppningar till att själv synas. Jag pratar inte om att du nödvändigtvis måste skriva om sådant som det talas om på Aktuellt och Rapport. Nyheter kan givetvis även vara branschspecifika. Tricket är att haka på en nyhet så snabbt och tidigt som möjligt och vinkla det på ditt eget unika sätt.

En variant är att du själv skapar dina nyheter, din egen exklusivitet. Tror du att det finns människor som skulle betala 2 000 kr för ett nyhetsbrev? Ja, om det du erbjuder är av tillräckligt exklusiv och relevant karaktär. Ta V75-guiden Express som exempel. Här spelar man på snabbhet och exklusivt nyhetsvärde. Den skickas ut som ett mejl varje fredag eftermiddag. Där kan prenumeranten läsa senaste nytt om alla hästar som startar på lördagen. Nyhetsbrevet innehåller allt mellan himmel och jord i faktaväg, allt för att den som spelar ska kunna fatta klokare beslut.

Aktualitet och trender - vår gemensamma tidsuppfattning

De ständigt tillkommande informationskanalerna och den mer direkta kommunikationen över hela vår glob har stärkt vår medvetenhet kring vad som händer i världen. Det är då också lättare att snabba upp aktuella trender och använda dem i din marknadskommunikation.

Ett naturfenomen som exempel

Ta ett enkelt men effektivt exempel på att utnyttja det aktuella, som är på samtalsagendan. I vintras var det kallt. Mycket kallt. Vädret var något som var på allas läppar. Alla diskuterade vilken vargavinter vi hade. Vad gör då klädbutiken Campadre? De använder vad alla pratar om i sitt nyhetsbrevsutskick. Ämnesraden löd: "Kylan håller i sig ute, kom in till oss! Varma underställ och mycket mer!". Detta är ett av många exempel på hur du kan öka relevansen och hitta argument för att dina prenumeranter ska köpa genom att använda dig av samtalsagendan och vinkla det efter din verksamhet.

Ett mediefenomen som exempel

Jag tror att de flesta antingen hört talas om eller följer den populära TV-serien Solsidan. Skandiabanken är en av sponsorerna till tv-serien och syns i samband med det. Och Skandiabanken vet hur man ska utnyttja ett mediefenomen. Solsidan har rönt stor framgång och det är också något som är på mångas läppar vid kaffeautomaten, vid middagsbordet och på busshållplatsen. Vad gör då Skandiabanken i ett av sina nyhetsbrevsutskick? Jo, de knyter an till samtals- och medieagendan. Först och främst med ämnesraden: "Ny Androidapp - Fortsatt hög avkastning - Vem i solsidan är du?". Att blanda företags- och kundnyheter med sitt sponsorskap och dess aktualitet ger en vinnande kombination för Skandiabanken. När man öppnar nyhetsbrevet kan man se att de länkar till ett test där man - som utlovat - kan se vem i solsidan man är.

Ett varningens ord för aktualitet och att agera i realtid
- tänk hellre efter en gång för mycket, än en gång för lite

Samtidigt som det kan vara fördelaktigt att jobba med marknadsföring baserat på realtid och även att agera i realtid med händelser, så bör du tänka igenom det du gör en extra gång. För med realtidskommunikation kan du även få problem i realtid om du gör fel, och det är inte så lätt att ställa till rätta när det väl skett.

Ta den amerikanska kläddesignern Kenneth Cole som exempel. I början av det känsliga läget i Kairo 2011 skapades mycket diskussioner och rapporteringar på Twitter. Hashtagen #Cario var en av de som användes mest. Vid detta tillfälle tyckte Kenneth Cole att det var ett unikt tillfälle för marknadsföring. Ett tillfälle för god exponering via en hashtag som många följde. Han gjorde därför Tweeten som du kan se på bilden nedan.

Reaktionerna blev inte helt oväntat väldigt många. Och de var inte speciellt positivt inställda till Kenneth Cole. Vad som till en början kan ha verkat som en god idé, en oskyldig publicitetsaktivitet, förvandlas inom loppet av några sekunder till en smärre varumärkeskatastrof. Låt detta exempel stå som ett varningens ord. Vi vill inte avskräcka dig från att jobba med realtid i din marknadsföring, men ta för vana att tänka efter lite extra innan du agerar.

Trender och aktualitet: Rätt använt kan du addera en effektiv dimension till din marknadsföring i sociala medier och med e-post.