Tidsaspekter och nyhetsvärden - Del 1

Av APSIS

2011-06-27

Del 1

Om du var på något av våra frukostseminarier våren 2011 minns du säkert att jag pratade om bland annat timing, situation och auktualitet i samband med e-post. Denna tvådelade artikelserie är baserad på delar av min föreläsning och är tänkt att fräscha upp ditt minne och ge dig nya idéer för ditt e-postande.


Till att börja med skulle jag vilja att du tänker dig in i följande situation: Du sitter på en säljavdelning och lyssnar när en av dina kollegor svarar i telefon.

Säljare: "Hej, välkommen till oss. Hur kan jag hjälpa dig"?

Möjlig kund: Hej, jag ringer från företag x och vi är nyfikna på ert företag och den produkten som ni erbjuder.

Säljare: Ok. Tack för att du ringde, det är registrerat hos oss. Hej då.

Nu kanske du tycker detta låter som en absurd situation. Och visst är det. Men faktum är att många företag och organisationer begår detta misstag. Kanske inte i sin telefonförsäljning. Men de begår det gång på gång i sina välkomstmeddelanden när de får en ny prenumerant. Oftast ser välkomstbrevet ut som på bilden här under.


Som att missa öppet mål

Nu vill jag att du ska gissa kring en sak. Vi har två stycken e-postutskick från ett företag. Det första har en öppningsfrekvens på 67 %, medan det andra har 22 %. Kan du gissa vad det är för två typer av utskick? Det utskicket med lägst öppningsfrekvens är ett vanligt nyhetsbrev. Brevet med 67 % öppningsfrekvens är ett välkomstbrev till nya prenumeranter. Enligt källor som eMarketeer.com och bazaarvoice.com så har välkomstbrev i realtid tre gånger så hög respons som nyhetsbrev. Med dessa siffror i åtanke är det lätt att räkna ut hur mycket du går miste om, om ditt välkomstbrev ser ut som på den tidigare bilden. Det är som om du har ett öppet mål framför dig men skjuter ut för hörna istället.

Vad kan vi då använda vårt välkomnande till?

Vi har fastslagit att vi går miste om många positiva intryck om vi helt utesluter vårt välkomstbrev eller om vi enbart bekräftar prenumerationen med ett vanligt textmeddelande.

Vi kan istället använda välkomstbrevet för att bygga värde. Förutom att tacka prenumeranten kan vi exempelvis bygga vidare vårt varumärke, presentera produkter och skapa ett mervärde av brevet för mottagaren.

Vi kan till och med gå så långt att vi skapar ett välkomstflöde som består av fler än ett brev. Då skulle ett exempel kunna vara

1. Välkomstbrev
2. Brev inriktat mot varumärkesbyggande
3. Brev inriktat på sälj/merförsäljning

Naturligtvis är välkomstflöden situationsberoende. Om du ska testa att sälja via ditt välkomstflöde gäller det att inte vara för påflugen och inte låta säljbiten ta överhanden av välkomnandet.

I dagens medieklimat med sociala medier går det inte att undvika dialogbegreppet. Det du bör tänka över i samband med ditt välkomstflöde är om du försöker starta en dialog eller om du annonserar - båda kan nämligen ha sälj som slutmål. Om du försöker få igång en dialog med din prenumerant ökar chansen för att du ska kunna ge dem mer relevant information och därmed få dem att förstå varför de ska köpa av dig.

Utöver välkomstbrev kan följande e-postsituationer öppna upp för dialogskapande:

Intresseförfrågningar
Evenemang/seminarier
Transaktioner

I nästa del av artikeln kommer vi att diskutera vidare kring dialogskapande, men även kring nyhetsvärde och hur det kan användas i marknadsföringen.