Svenskarna och internet: 5 framträdande trender för 2019

Av Olga Dufvenberg

2019-10-17

Internetstiftelsen har precis släppt årets rapport Svenskarna och internet 2019 – som fokuserar på internetanvändningen i Sverige – och vi har självklart läst igenom den och fastnat för en handfull trender! Här tar vi fasta på dem och diskuterar vad de kan innebära för dig som digital marknadsförare.

Man with mobile phone

Mobilanvändningen ökar alltmer

Att Sverige är ett ständigt uppkopplat land är knappast en nyhet. Idag använder hela 95% av Sveriges befolkning internet och vi tenderar att utföra så mycket det går, online; allt från att konsumera och  kommunicera, till att fördriva tid i olika forum och med olika spel. 

Av dessa är det ett jämnt lopp mellan användningen av internet i mobilen och användningen av internet i datorn. Men när man tittar på de nya siffrorna för den dagliga användningen, är trenden tydlig. Allt fler tar till mobilen (87%) istället för datorn (67%).

Med ett ökat mobilanvändande krävs det att du som marknadsförare förstår vikten av att erbjuda en sömlös upplevelse för dina kunder – såväl inom som mellan dina olika kanaler. Och för det krävs en så kallad omnikanalstrategi!


Vill du lära dig mer om omnikanalmarknadsföring? Ladda då gärna ner, och läs, vår rapport på ämnet!

E-post är fortfarande herre på täppan...

Under de senaste tre åren har 97% av internetanvändarna använt e-post någon gång – och nästintill 70% gör det dagligen. Detta är alltså en utmärkt kommunikationskanal för att nå och engagera både potentiella och nuvarande kunder. 

Men i ett kluster av ständigt inkommande meddelanden i inkorgen, krävs det att du tar din kommunikation ett steg längre och levererar anpassade och personaliserade meddelanden. Och med ett verktyg för automatisering i dina händer kan denna dröm bli verklighet. 

Vid sidan av e-post är chattandet på väg in i matchen. Bland befolkningen under 45 år, är det drygt 9 av 10 som kommunicerar via chatt. Och med chatten som ett populärt medium bland yngre, kommer detta antagligen ta ett kliv in i framtidens arbetsliv.

Samtycke – nödvändigt eller ej?

Den nya EU-datalagstiftningen GDPR trädde i kraft i maj 2018 och syftar till att skydda individers personuppgifter så att dessa inte behandlas utan samtycke. Lagstiftningen handlar alltså om att, till exempelvis genom användarvillkor, tydliggöra för kunder hur deras data kommer hanteras och användas. Trots denna viktiga lag, är det hela 4 av 5 som accepterar användarvillkor utan att läsa igenom dem först.

Paradoxalt nog är det samtidigt 45% som känner sig övervakade på internet och det finns en växande oro kring att såväl myndigheter som storföretag inkräktar på den personliga integriteten. För dig som marknadsförare innebär detta att du bör arbeta aktivt för att bygga ett förtroende bland dina kunder. Men kom ihåg:

Tillit ges inte bort – det förtjänas!


Om du är intresserad av att veta mer om hur du kan bygga tillit i en tid av skepsis, bör du spana in vår handbok som undersöker nordiska attityder mot datadriven marknadsföring.

Folk är trötta på meningslöst scrollande i sociala medier

Bland de svenska internetanvändarna är det hela 83% som använder sociala medier – och även om populariteten kring vilka kanaler som används mest varierar från år till år – är siffran för själva användandet stabil. 

Däremot är det enbart 4 av 10 som upplever sin tid i de sociala kanalerna som meningsfull. Men vad betyder det egentligen för dig som arbetar med marknadsföring? Jo, att det är av största vikt att erbjuda kunderna relevant innehåll – baserat på deras beteenden och preferenser.

Intresset för poddlyssnande växer

Även om podcast är ett medium som varit i ropet under ett par år, ser vi fortfarande en stabil ökning när det kommer till poddlyssnande. Antalet personer som lyssnar på podcasts har nästan fördubblats sedan 2015: från 29% till 55%.

Genom att addera podcast till din marknadsföringsstrategi kan du både erbjuda kunskap och inspiration på ett genuint och intressant sätt, samt nå din målgrupp på ett mer personligt plan. Detta då podcast ofta är ett samtal mellan två, eller fler, verkliga personer.  


Här hittar du APSIS egna podcast om digital marknadsföring, A Zip of Marketing!

Trender kommer och trender går…

… Särskilt inom vår digitala bransch. Och vi vet att det kan vara svårt att sålla bland alla tusentals nyheter och buzzwords. För att hjälpa till på traven har vi samlat kunskap, inspiration och reflektioner kring trender och nya händelser i vår blogg och i våra rapporter. Trevlig läsning!