Så påverkar nya Android 5 Lollipop din e-postmarknadsföring

Av APSIS

2015-01-28

Android 5 Lollipop är den senaste versionen av Googles operativsystem för mobila enheter. Namnet till trots är det ingen sockersöt nyhet för den som gillar e-post.

Google har nämligen valt att slopa den inbyggda e-postappen i sin senaste uppdatering. Istället hänvisas användaren till Gmail-appen, som nu kan hämta e-post även från andra konton som Exchange, POP och IMAP.

Så varför är detta intressant för e-postmarknadsförare? Svaret stavas CSS. 

Ingen responsiv design i godispåsen

Gmails app saknar nämligen CSS-stöd och kan därmed inte visa mobiloptimerade mail som är gjorda med responsiv design.

andorid-4.4.2.png

Så här ser ett responsivt mail ut i Androids (4.4.2) standardklient för mobil e-post.

andorid-lollipop.png

Så här ser samma mail ut i Gmails app i en mobil med Android Lollipop installerat.

 

På en liten mobilskärm kan detta innebära att mottagaren måste zooma och scrolla i sidled, något som stjäl fokus från läsningen. 

Nexus är först ut

Vi vet ännu inte vilket genomslag Lollipop kommer att få. Än så länge finns uppdateringen bara till utvalda Nexus-modeller men giganter som Samsung och Sony följer sannolikt snart efter.

Vad vi definitivt vet är att mobiloptimerad design är viktig; vår undersökning från 2014 visar att 77 % av svenskarna läser e-post i mobilen och att 65 % anser att dåligt mobiloptimerade mail minskar chansen för köp.

Android på frammarsch

Globalt dominerar Android med en marknadsandel på 84,7 % jämfört med 11,7 % för iOS. Sverige sticker dock ut som ett Apple-älskade land: här står iOS för mer än 50 % av trafiken, även om Android börjar komma ikapp, enligt StatCounter.

Missa inget

Prenumerera på vårt nyhetsbrev APSIS More och få de senaste nyheterna först.

Ja, tack!

E-post i mobila enheter

Nu läser fler e-post i mobila enheter än på datorer. Vi har kartlagt svenskarnas mobila e-postvanor.

Ladda ner rapporten