Så många svenskar läser e-post i mobilen

Av APSIS

2014-12-19

När vi för fjärde året i rad kartlägger svenskarnas mobila e-postvanor står en sak klar: de smarta mobilerna gör ett allt större avtryck i våra liv. Vi läser nu e-post under dygnets alla vakna timmar – sju dagar i veckan. Samtidigt anser 65 % att chansen till köp minskar om du slarvar med mobilanpassningen.

I studien framkommer att 77 % av svenskarna har minst ett e-postkonto i mobilen och de är mycket aktiva:

  • 27 % anger att de klickar på länkar i e-post i mobilen, en ökning med 20 % sedan 2013.
  • Andelen som väntar med att läsa tills de är vid en dator har nästintill halverats under samma period.
  • 64 % läser e-post i mobilen när det är reklam på tv.
  • 2014 går till historien som året när fler började läsa mail i mobila enheter än på datorer. 

mobilarapporten2014-blog.png
Ny rapport: E-post i mobila enheter 2014

Ta del av mer statistik och fördjupande analyser i rapporten “E-post i mobila enheter 2014”.

Ladda ner rapporten

Tidigare använde fler mobilen bara för att få en överblick i inkorgen. 2014 ser vi ett genombrott där allt fler börjar agera på innehållet direkt. Om nya mobila betalningslösningar får fäste är potentialen stor för e-postmarknadsförare som tar mobiltrenden på allvar. 

E-posten är aldrig mer än en armslängd bort

Tack vare den nya tekniken är konsumenterna alltid nåbara via e-post. Samtidigt har mottagaren full kontroll över sin inkorg. Relevans och tajmning är därför viktigare än någonsin när e-posten aldrig är mer än en armslängd bort. Med A/B-tester kan du ta reda på när din målgrupp är mest mottaglig för ditt budskap.

Fundera på i vilket sammanhang dina mottagare befinner sig när du gör ditt utskick. Tajma det med ett relevant event, ett tv-program eller röda dagar. Kontexten är viktigare än att jaga den genomsnittliga tidpunkten där flest öppnar dina utskick.

Flest föredrar e-post

E-post stärker sin position som konsumenternas favoritkanal; hela 81 % föredrar e-post för kommunikation från företag och organisationer. På andra plats kommer SMS följt av telefonsamtal, app och sociala medier.

Vill du veta mer?

Läs hela rapporten

Uppgifterna i den här artikeln är hämtade från rapporten “E-post i mobila enheter 2014”. Ladda ner den kostnadsfritt.

Ladda ner rapporten

Vi hjälper dig i den mobila eran

Det är aldrig för sent att förbättra din mobila närvaro. Vi hjälper dig att skapa e-postmarknadsföring med fingertoppskänsla.

Kontakta oss

Boka demo