Optimera din e-handel: vad du bör och inte bör göra (del 2)

Av APSIS

2017-04-27

(Detta blogginlägg är del 2 i vår serie om att återfå besökare som lämnat din webbutik. Glöm inte att läsa det första inlägget  - Optimera din e-handel: vinn tillbaka förlorade kunder!

Vilken fråga ställer sig alla e-handlare? 

 

Vi har redan guidat dig igenom principerna för att vinna tillbaka kunder som lämnat webbutiken. I detta inlägg tänkte jag fokusera rent konkret på hur du ska gå tillväga. 

Med rätt verktyg och analys kan du använda insamlad data för att väcka intresset hos de som lämnat din webbutik. Om du lyckas kommer din konverteringsfrekvens öka drastiskt. Nu kommer den stora frågan: hur ska du lyckas vinna tillbaka de som lämnat?

Hinner du inte läsa hela artikeln? Här kommer de viktigaste lärdomarna: 

  • Meddelanden som går ut till besökare som lämnat måste vara personliga för att ge resultat

  • Skicka meddelandet vid rätt tidpunkt och inkludera en påminnelse om kvarglömda produkter

  • Skapa en känsla av "nu eller aldrig" och ha ett lättsamt tilltal i meddelandet

Därför bör du komma igång 

Låt oss säga att du driver en framgångsrik webbutik. Dina produkter delas av viktiga influencers och dina kunder ger dig högsta betyg. Visst låter det som en drömsituation? 
 
Men det finns fortfarande ett problem. Faktum är att du en stor del av dina besökare kommer lämna sin varukorg utan att slutföra köpet. Så mycket som 80 % av svenskarna har nyligen övergett en varukorg på nätet. 
 
Föreställ dig nu att du kan dubbla eller till och med tredubbla din avkastning genom personliga meddelanden till de som lämnat. Visst låter det fantastiskt? Låt oss titta närmare på hur du gör för att lyckas.

Nyfiken på vad konsumenterna själva tycker? Hämta vår rapport om den Skandinaviska e-handeln för att ta reda på mer! 

Var personlig

Personlig anpassning är nyckeln för att lyckas övertyga dina besökare att återvända till webbutiken. Generiska budskap räcker inte för att återväcka besökarens engagemang för den specifika produkt som den letade efter. Kunderna vill snarare känna att meddelandet är skrivet för just dem. Samtidigt får det inte blir för påträngande, kunden vill inte känna att den lever i ett övervakningssamhälle där storebror ser allt.

Timingen är allt

Timingen på e-postmeddelandet är avgörande för att meddelandet ska kännas aktuellt för mottagaren. Jakten på förlorade kunder är en kamp mot klockan. Därför är det viktigt att e-postmeddelandet går ut så fort som möjligt efter kunden lämnat sin kundvagn eller stängt ner webbläsaren. 
 
Ett meddelande som skickas 20 minuter efter att kunden lämnat varukorgen leder i normala fall till att 5,2 % väljer att återvända till butiken, men om du väntar längre än så kommer konverteringsfrekvensen minska. 
 
Vad beror detta på? Kundernas minne är kort, särkilt när man surfar på nätet. Om du skickar en påminnelse efter en vecka är risken stor att kunden inte kommer ihåg att den lämnat produkter i varukorgen och då kan meddelandet uppfattas som skräppost. 

Påminn kunden om det avbrutna köpet

För att meddelandet ska vara personligt anpassat bör meddelandet innehålla produkter som besökaren visat intresse för. Det är stor skillnad mellan att precisera ett antal produkter jämfört med att slumpvis välja ut något från sortimentet.
 
För att vara personlig måste meddelandet baseras online-beteende och insamlad data från individuell såväl som aggregerad kunddata. 
 

Se till att ämnesraden sticker ut

Våra inkorgar blir dagligen överrösta med budskap från kollegor, vänner, företag och organisationer. För att ditt meddelande inte ska försvinna i inkorgens ”svarta hål” måste du se till att sticka ut från mängden. Så vad är då nyckeln till att vinna kundens uppmärksamhet? Att skapa en proffsig och intresseväckande ämnesrad. Var kortfattad – och samtidigt engagerande! 

Var inte för teknisk

Idag förväntar sig kunderna en interaktiv dialog med företagen, detta ställer nya krav på innehållet i dina e-postutskick. Det är inte särskilt troligt att du lockar tillbaka dina besökare om du är alltför formell eller teknisk i ditt tilltal. Däremot ökar dina chanser om du använder en lättsam och vänlig ton! 
 
Texter med ett lättsamt och medryckande tonfall ger oftast bättre gensvar. Satsa därför på ett vänskapligt tilltal som varken känns för säljande eller insmickrande.

"Det är nu eller aldrig!"

Att skapa en brådskande känsla är ett smart sätt att locka tillbaka kunderna till din webbutik. Speciellt om besökaren tvingades lämna varukorgen på grund av omständigheter som inte är direkt relaterade till din produkt.
 
Faktumet att kunden lagt en produkt i varukorgen är ett tydligt tecken på intresse, genom att skapa en känsla av ”nu eller aldrig” ser du till bemöta besökarens intresse. 

Klara, färdiga, uppmana till handling! 

En påminnelse via e-post är ett sätt att skapa en brygga mellan din besökares inkorg och din webbutik. Se till att göra denna övergång så enkel som möjligt med hjälp av en tydlig CTA – call-to-action. En tydlig CTA-knapp kan öka klickfrekvensen med hela 158%. Se därför till att din CTA sticker ut! 
 
Använd grafiska element, som en knapp med en unik färg som drar till sig mottagarens uppmärksamhet. 
 
Och sist men inte minst: glöm inte att använda aktiva verb och ord som lockar till handling!
 
Letar du efter fler sätt att optimera din e-handel? Upptäck hur vår lösning APSIS Ecom kan öka din konverteringsfrekvens!