Maj 31 | 3 Minuters läsning

Marketing automation: 5 steg på vägen till rätt data

 

 

 

 

Just nu vill många hoppa på tåget och satsa på marketing automation. Men däremot är det inte lika många som vet var tåget är på väg eller vad som behövs för att nå resans mål. Så vi börjar med en kort definition som förklarar essensen med marketing automation: 

Marketing automation ger dig möjligheten att skicka rätt budskap, till rätt person, vid rätt tillfälle.

Dessvärre räcker det inte att knäppa med fingrarna för att komma igång. Det krävs data. Och inte vilken data som helst, det krävs rätt data.

För att hjälpa dig att navigera rätt i den snåriga djungeln av data har vi listat de 5 viktigaste stegen på vägen till rätt data.

När du har en plan för att genomföra de 5 stegen kan du skapa bättre och mer effektiva kampanjer med hjälp av marketing automation.

Lär dig mer om marketing automation i vår kostnadsfria handbok!

 

1.) Vilken data har du redan?

Börja med att rita upp en strategi som definerar vad du vill uppnå. Är syftet att generera fler kunder? Få mer kvalificerade leads? Eller underlätta arbetet för kundservice? När du vet syftet är det enklare att veta vilken data du behöver. Det naturliga steget är att börja med att se vilken data som finns i CRM-systemet. Glöm inte att leta i andra gömmor också. Det kanske finns ännu mer data i deltagarlistan från ditt senaste event? Alla företag har någon form av data, nu handlar det om att samla det som är relevant för din automatiserade kampanj, vare sig det rör sig om kontaktuppgifter, demografisk data eller köpvanor.

Vill du veta mer om CRM-system? Ta kontakt med våra experter inom integrations!

2.) Behöver du samla in mer?

Var inte rädd för att fråga dina befintliga prenumeranter om mer information, men tänk på att bara fråga efter den information som kännas relevant. Analysera också vilka möjligheter du har att samla information om nya kontakter. Erbjud whitepapers, handböcker eller annat innehåll som målgruppen kan ladda ner i utbyte mot deras e-postadress och relevant demografisk data. Ditt innehåll måste matcha din målgrupps intressen och din övergripande strategi. Vilken kunskap kommer den som läser ditt material att få? Kommer detta kvalificera läsaren som ett lead? 

3.) Hur kommer du använda din data?

När du är klar med steg 1 och 2 gäller det att sammanställa den data som ska trigga ditt automatiserade flöde. Ska ditt flöde aktiveras när någon laddar ner en handbok, anmäler sig till nyhetsbrevet, eller fyller år? I planeringen av flödet ska det också ingå en plan för att vårda dina leads. När du har dessa bitar på plats är du redo att trycka på startknappen och köra igång.

4.) Hur ser dina resultat ut?

När din automatiserade kampanj är satt i rullning gäller det att kalibrera och finjustera. Utforska rapporterna och utvärdera vilken effekt din kampanj har i realiteten. Det går inte att veta från början vad som verkligen fungerar, därför är det bra att börja i mindre skala. Testa. Utvärdera. Och testa igen!

5. Hur kan din data användas ännu bätte?

Efter ett tag kommer du kunna se ett allt tydligare mönster från resultaten av din automatiserade kampanj. Om öppningsfrekvensen i det tredje meddelandet är för låg, varför inte prova med en ny ämnesrad och se om den ger bättre resultat?  

Att implementera marketing automation innebär inte att du automatiskt når rätt person med rätt budskap, vid rätt tillfälle. Men chanserna att lyckas är större om du använder (rätt) data.