Hur ökar du genomslaget på Black Friday? Vi har statistiken.

Av APSIS

2017-12-01

Black Friday 2017 är över och den som vågade öppna inkorgen förra veckan kunde knappast missa näthandelns nya högtid. I år nådde försäljningen nya nivåer, enligt sajten ehandel.se handlade svenskarna varor på nätet för hela 5 miljarder kronor under årets rea. 
 
Vi märkte också att våra kunder omfamnar Black Friday. Totalt skickades nästan 92 miljoner e-postmeddelanden och 2,5 miljoner SMS från våra kunder under fredagen. Många är nyfikna på om det finns några hemligheter för att nå ut i bruset. Så vi grävde ner oss i statistik om öppningsfrekvenser, ämnesrader och utskickstider för att ge er svaren! 
 

Vilken dag ger bäst genomslag? 

Black Friday gör sig påmint långt före själva fredagen. Många företag väljer att förlänga perioden med rabatterade priser under paroller som “Black Week” eller “Black Weekend”.
 
Det kan löna sig att vara ute tidigt på veckan. Dels för att kunderna får tid att förbereda sig på den kommande rean och dels för att konkurrensen från andra inte är lika benhård. Statistiken nedanför visar hur många mejl som innehöll “Black Friday” i ämnesraden: 
 
Föga förvånande ökar antalet utskick stegvis för att sedan slå i taket under fredagen. Tisdagen är den dag då aktiviteten dippar som mest, detta visade sig ha en positiv effekt när det gäller kundernas benägenhet att öppna mejlen… 
 
 
Så vilken dag är bäst att skicka på? Om du vill att så många som möjligt ska öppna ditt mejl ska du satsa på tisdagen.
 
Däremot var andelen som faktiskt klickade i mejlet markant lägre under tisdagen. En möjlig förklaring är att vissa rabatter börjar gälla först under fredagen. Detta minskar kundernas incitament att klicka vidare på länkarna i mejlet.
 
Om du däremot vill att läsarna ska klicka vidare från mejlet är onsdagen en bra dag. Under onsdagen klickade nästan en fjärdedel av alla läsare vidare till mejlets landningssida. Inte illa! 
 
Även om det procentuella andelen öppningar och klick nådde sin topp under inledningen av veckan dröjde det till torsdagen innan trafiken tog fart på allvar…
 
I grafen ovanför ser vi att konsumenterna var som mest aktiva under torsdagskvällen och fredagsmorgonen. Morgon och kväll ger nästan alltid högt engagemang eftersom de flesta har tid att läsa mejlen före eller efter arbetstid. Men inför och under Black Friday blir topparna ännu brantare på grund av att många väntar på att rean ska smygstarta och vill vara först för att få tag i företagens bästa erbjudanden. 
 

Tre tips inför Black Friday 2018... 

Det är nästan omöjligt att säga när det är mest lönsamt att göra större utskick: I samma sekund som en viss tidpunkt blir en etablerad sanning kommer det löna sig att sticka ut genom att göra precis tvärtom. Därför gäller det att ta statistik och rekommendationer med en nypa salt. Med det sagt, här kommer tre lärdomar från årets Black Friday: 

1. Optimera klickvänligheten på tisdagen. 
Tisdagen hade en udda kombination av hög öppningsfrekvens och låg klickfrekvens. Om du satsar på att optimera innehållet finns det stor potential till högt engagemang!  
 
2. Gör ditt största utskick på onsdagen
Onsdagen hade högst engagemang bland de som valde att öppna mejlen. Samtidigt visar den sammanlagda statistiken att de flesta e-handlarna valde att vänta till torsdagen och fredagen. Om du planerar ett stort utskick inför nästa år kan det vara värt att lägga extra krut på onsdagen. 
 
3. Undvik fredag eftermiddag
Även om kunderna öppnar och klickar under fredagen finns en överhängande risk för "information overload" bland dina kunder. Om du planerar ett utskick under fredagen är det smartare att välja tidig morgon eller sen kväll. 
 
Statistiken ger en del intressanta svar men det absolut viktigaste är att lyssna på kunderna och förstå vad de vill ha. För att förstå kunderna behöver du samla in data om deras beteendemönster.
 
Om du använder din data rätt kan du anpassa budskapet efter kunden och hens beteende, då ökar också sannolikheten att du uppfattas som relevant. Och med en högre relevans får du kunderna att öppna och klicka. Oavsett årstid, månad, veckodag eller tid på dygnet.