Gmail utvecklas med tabs

Av APSIS

2013-07-30

– så påverkar det dig som marknadsförare

E-post har haft en långsam, men stabil utveckling sedan 80- och 90-talet när användandet började ta fart. Gmail har med en marknadsandel på ca 4% (enligt undersökningar av Litmus) tagit en tydlig, central och innovativ position sedan lanseringen 2004.

Då och då görs det försök att förnya och förbättra användandet av e-post. Härom året lanserade Google Priority inbox som ett sätt att sortera mellan viktig och vanlig e-post.  Priority inbox ser inte ut att ha tagit någon större fart, men det hindrar inte Google från att ta nya grepp för att utveckla upplevelsen.

gmail-tabs-google.png

Nästa steg är att Google automatiskt vill sortera vår e-post baserat på sammanhang: ”Primär inbox”, ”Socialt”,”Kampanjer”,”Uppdateringar” och ”Forum”.

”Primär” innehåller typiskt vanliga mail från andra personer.

”Socialt” innehåller typiskt mail från sociala nätverk som Facebook och LinkedIN.

”Kampanjer” innehåller typiskt mail från kommersiella avsändare och nyhetsbrev. Men, här visas även annonser från Googles annonsörer i ett format som är förvirrande likt ett mail.

”Uppdateringar” innehåller typiskt mail med orderbekräftelser och leveransbesked.

”Forum” innehåller mail relaterade till online-forum eller diskussionsgrupper.

Detta sker genom en uppdatering av Gmail och Googles mobilappar för e-post, en uppdatering som rullats ut under sommaren 2013.

Vad betyder detta för dig som avsändare?

Som kommersiell avsändare måste du nu vara beredd på att mottagare som läser sin e-post i Gmail nu inte kommer att få se dina meddelanden direkt i sin inbox efter inloggning utan att de istället måste gå till ”Kampanjer” för att se nyhetsbrevet.

För mottagare med Gmail-adresser som läser sin e-post via gmail.com eller Gmails app förväntar vi oss följande effekter:

  • Tiden från det att ett mail skickas till att det läses kommer att öka något.
  • Andelen som öppnar mail kommer att minska.
  • Andelen av de som väl öppnar ett mail som sedan klickar i mailet kommer att öka.

Summa summarum kommer detta sannolikt att leda till en liten generell minskning i effekten av mail skickade till mottagare som läser sin e-post i Gmail. Men... minskningen kommer att vara störst för dem som har mindre värdefullt innehåll och minst (eller ingen alls) för de som skickar bra mail.

Vad skall du göra?

  1. Fortsätta arbetet med att förbättra och förädla innehållet i mail till era kunder.
  2. Hjälp dina mottagare att få er e-post i sin primära flik. Att kontakta Google för att få e-posten sorterad under en annan flik än sannolikt meningslöst. Den bästa vägen framåt är istället att hjälpa mottagarna att sortera det ni skickar på det sätt som ni (och de) önskar.

    Sortera ut mottagare med domänen ”gmail.com” och skicka dem instruktioner om hur de automatiskt sorterar era mail i den primära foldern.

Det är enkelt: Dra och släpp ett mail till primär folder och klicka ”Ja” för att göra detta automatiskt framöver.

gmail-tabs-how-to-move-a-sender-to-a-new-tab-google.png

Men kom ihåg att väldigt få mottagare sannolikt tycker att detta är lika viktigt som ni gör och att det krävs en hyfsad ”säljinsats” från er sida för att få dem att flytta. Men med ett bra nyhetsbrev i allmänhet och med lite humor i instruktionen så kan ni säkert få en del mottagare att lära Google var era mail hör hemma.

Om du har många mottagare med gmail.com och behöver hjälp med ett utskick - kontakta din kontaktperson på Apsis - så kan vi ta fram ett förslag!

Lycka till!

Anders Frankel