Flytande design och pixel-perfect dröm

Av APSIS

2015-10-09

Vi pratade med två av e-postexperterna på APSIS: Cynthia Hernandez Mejia och Tim Hansson, om vikten av mobil design och hur detta har kommit att spela en avgörande roll för e-postdesign världen över.

 cynthiatim.jpg

Skulle ni kunna presentera er kort innan vi börjar? 

Cynthia: "Absolut! Hej! jag heter Cynthia och jag jobbar som e-postdesigner här på APSIS. Jag har arbetat med e-postdesign här i mer än två år nu. Jag gillar att skapa och på min fritid reser jag gärna runt i världen och hämtar inspiration från alla möjliga platser, människor och mat. Vi lever i en färgsprakande värld som jag älskar att utforska."

Tim: "Jag heter Tim och är grafisk designer på APSIS. Det är med andra ord jag som ansvarar för det grafiska på våra seminarier, på webbplatsen, i mejlen och på våra trycksaker. Jag har arbetat med e-postdesign i mer än fyra år nu och med webbdesign i fem år."

Skulle ni kunna börja med att förklara för oss om det är någon skillnad mellan responsiv design och mobil design?

Cynthia: "Ja, det skulle jag säga att det är. När man talar om mobil design talar man bara om en enhet. Och om man ser på tekniken i dag finns det mobila enheter med skärmar i en mängd olika format. Det finns även en mängd olika enheter! Jag tycker att vi ska sluta använda uttrycket mobil design och istället bara använda responsiv design, så att mejlen anpassas till prenumerantens miljö, baserat på skärmstorleken. Det skulle fungera både i desktop och mobil vy."

Tim: ”Jag menar att det både finns och inte finns en skillnad mellan dem, så att säga – eftersom mobil design trots allt är en typ av responsiv design. Vilket kan vara förvirrande för många. Hos oss på APSIS talar vi mycket om mobiloptimerad design, för att tydliggöra att vi använder oss av responsiv design i "ett steg". Med det menas att designen bara har en brytpunkt, mellan desktop och mobil vy. (En brytpunkt är där utseendet i ditt mejl ändras.) Det som vanligtvis anses vara responsiv design är "flytande" responsiv design. Flytande design är vanligast inom webbdesign, där layouten flyter på mjukt när du skrollar ned på webbsidan. Layouten innehåller fortfarande steg, men man lägger inte märke till det eftersom man arbetar med procenttal för bredd istället för fasta breddvärden.”

Kommer du ihåg första gången du tänkte tanken att ”Varje mejl borde vara utformat för mobila enheter"?

Cynthia: "Jag kommer inte ihåg första gången. Men jag tänker på det varje gång en klädbutik skickar ett nyhetsbrev till mig där de försöker visa hela sortimentet i ett enda mejl. Less is more, por favor!"

Tim: "Jag tror det var 2012 som vi lyckades skapa responsiv design för e-post. Sedan dess har jag aldrig sett någon anledning till att man inte skulle använda det."

Vad är det första du gör när du får en kundförfrågan om en ny e-postlayout?

Cynthia: "Det första jag frågar om är alltid syftet! Vad vill kunden skapa? Vill du ha ett informativt eller ett säljande nyhetsbrev? Jag har blivit en bra människokännare efter att ha jobbat med både stora och små svenska och internationella företag, många olika personlighetstyper och olika kompetensnivåer; det är något som har gett mig insikten att se varje uppdrag som ett individuellt projekt, och fatta beslut utifrån situationen snarare än att bara följa ett färdigt manus."

Tim: "Jag frågar också alltid vad syftet är, och hur kunden vill arbeta med sitt innehåll. Om jag inte gjorde det, skulle det bli svårt att skapa e-post med en bra layout. Efter det försöker jag hålla mig till en layout med en enda spalt för att inte krångla till det i onödan, och för att det ska vara läsvänligt."

Vad tror ni om framtiden? Kommer ni vara tvungna att ändra era designvanor eller kommer de här principerna att fungera framöver?

Cynthia: "Jag tror att vi har kunskapen om vad som är det bästa för det som gäller just nu. Allt handlar om trender och om teknikutvecklingen. Jag är säker på att det kommer att dyka upp nya saker! Om folk börjar vakna upp från sina perfekt pixlade drömmar, kommer de att upptäcka en massa nya och snygga alternativa layouter. En sak är säker: framtiden kommer att bjuda på mycket mer."

Tim: "Nu när vi har lyckats bemästra responsiv design tror jag att nästa steg är att ta ett helhetsgrepp om typografin. Precis som med e-postdesign rent generellt tror jag att även om vi är ledande på området, så finns det fortfarande mycket kvar att göra. Vi kan inte skapa flytande design för alla e-postkunder (eftersom det ofta saknas stöd för CSS), och det begränsar möjligheterna att skapa perfekta mejl. Just nu känns det mest som en avlägsen dröm, men vi kan alltid hoppas!"

Har du några frågor?

Kontakta oss