De 5 största fördelarna med Gmails senaste uppdatering

Av APSIS

2016-11-22

Något STORT har precis hänt inom e-postdesign. 

APSIS Email Design 2016: responsive design

 

Den globala e-postgiganten Gmail har precis lanserat sin senaste uppdatering som innebär att Gmail stödjer responsiv design och inbäddade stilar (embedded styles) i nyhetsbrev.

Det låter ganska tekniskt och invecklat, eller hur? Men för dig som arbetar med e-post innebär Gmails uppdatering att ditt jobb blir mycket enklare. Läs vidare för att ta reda på varför! 

1. Gmail stödjer media queries. 

Efter en del "om och men" har Gmail äntligen tagit steget och stödjer responsiv design. Från ett tekniskt perspektiv innebär detta att Gmail stödjer media queries (CSS3 moduler som specificerar hur innehållet ska visas baserat på skärmens bredd och upplösning). 

...Så om du redan designat nyhetsbrev med responsiv design kan du dra en lättnadens suck: Gmail kommer klara av att visa innehållet precis som du föreställt dig. 

2. 75% av alla e-postklienter klarar av responsiv design.
Gmails stöd för media queries innebär att hela 3 av 4 e-postmeddelanden kommer läsas i en klient som stödjer responsiv design. Detta är inte bara goda nyheter för oss som arbetar med e-postdesign, det är också en tydlig signal för alla de som ännu inte stödjer nyhetsbrev i olika skärmstorlekar. 


Läs mer om fördelarna med responsiv design i E-POSTDESIGN: en guide för digitala marknadsförare!

APSIS Email Design Gallery: BMW Sverige

 

3. Större typsnitt = bättre leverans.

Gmails nya stöd innebär också att dina prenumeranters upplevelse kommer bli bättre tack vare stöd för större typsnitt (som givetvis bara kommer appliceras när det är lämpligt). 

Utan responsiv design kan mindre typsnitt som är läsbara på desktop bli för små på en smartphone eller surfplatta, med Gmails uppdatering blir det möjligt att förstora typsnittet på mobila enheter vilket betyder att alla läsare får en smidigare upplevelse. 

4. Inget mer strul med kod.
Eftersom att e-postdesigners inte längre är begränsade till så kallad "inline CSS style" kan varje nyhetsbrev (inklusive moduler) innehålla cirka 10-15% mindre kod än tidigare. 

... Inte nog med att uppdateringen säkerställer bättre leverans, hela processen - från design till att trycka på skicka - blir smidigare! 

5. Sist men inte minst: du kan prova redan nu!

Är du redan nu redo att testa Gmails uppdatering med en ny e-postmall? Fråga APSIS Creative Services efter en offert och upplev förbättringarna på din egen skärm - sätt bollen i rullning och se den responsiva magin hända! 

 

Det här inlägget är skrivet av Fredrik Wremerth, Creative Services Manager på APSIS tillika mycket dedikerad hundägare. 

APSIS Creative Services Manager Fredrik Wremerth

Vill du veta mer om e-postdesign? Kolla in vår guide för e-postdesign och läs hur du kan skapa nyhetsbrev som sticker ut i inkorgen.