Därför behöver du balansera höger- och vänsterhjärnorna för digital framgång

Av APSIS

2017-11-29

Den digitala omställningen är påtaglig för alla som arbetar med kommunikation och marknadsföring. Kreativa workshops har bytts ut mot datadrivna strategier som används för att rita upp kundernas digitala “köpresa”. Men håller någonting på att gå förlorat i skuggan av digitaliseringen? Eller krävs det bara nya sätt att samarbeta inom marknadsavdelningen? 

Two people typing on computers

Det går inte att förneka att tekniken banar väg för en effektivare, personligare och mer relevant marknadsföring. Med hjälp av stora mängder data och avancerad teknik går det att följa kunderna och finjustera budskapet in i minsta detalj. Därför behöver en modern marknadsavdelning två typer av marknadsförare:
 
Den första typen är den logiska, rationella och strukturerade vänsterhjärnan som rattar tekniken och gräver ner sig i statistiken. Vänsterhjärnan tar fram flöden för marketing automation och integrerar data till företagets CRM-system för att kunna nå givande kundinsikter och optimera kostnaderna per klick.
 
Den andra typen är den kreativa, intuitiva och fantasifulla högerhjärnorna. Dessa kreatörer arbetar med att påverka och övertyga genom engagerande berättelser, rätt tonfall och vackra grafiska element.

Man standing by a drawing of right and left brain

Väntsterhjärnorna vinner mark

I dag läggs allt mer resurser på att ge vänsterhjärnan möjligheter att finputsa och optimera kuggarna i marknadsföringsmaskinen. Konkret data och statistik används för att ta fram nya “flöden” som kan ge mer engagerade resor, fler MQL och bättre SQL. 
 
Och när maskinerna går på högvarv behövs mer bränsle. De kreativa högerhjärnorna måste jobba allt snabbare med att ta fram innehåll som ser till att det inte blir soppatorsk i maskineriet.
 
Laptop with OOPS! on the screen
 
Detta leder till att marknadsförarna fokuserar mer på att det fylls på med innehåll, snarare än vad innehållet faktiskt innehåller. 
 
I en värld som styrs av klick och data kanske det ser ut som att ditt innehåll hjälper dig skapa engagerande “kundresor”. Men kundernas hjärnor är mer komplexa än så. För att marknadsföringen verkligen ska fungera måste innehållet också prata med kunderna på ett övertygande och meningsfullt sätt. 
 
Om du endast litar på antingen höger- eller vänsterhjärnorna gräver du en grop som antingen fylls av:
 
Avancerade data-drivna kommunikationsflöden med menlöst innehåll.
 
eller
 
Engagerande innehåll som gömmer sig på din hemsida utan att nå kunderna.
 
Bra innehåll utan kundinsikter och automatiserade system faller platt. Och intrikata flöden utan bra och engagerande innehåll får marknadsföringsmaskinen att gå på tomgång.
 
Hitta magin i gränslandet mellan data och kreativitet
Nyckeln till att uppnå fantastiska resultat är inte att ställa typerna emot varandra eller att tvinga en fyrkantig dataanalytiker att sadla om till kreatör. Framgången ligger i samarbete.

 
Utan teknisk finess och fenomenalt innehåll slutar hjärnkontoret att fungera. Och då blir det svårt att ta ditt budskap på allvar. 
 
Vänsterhjärnornas data och insikter är i själva verket är en förutsättning för högerhjärnornas kreativitet. Data ger insikter i en omfattning och med en detaljrikedom som inte ens går att jämföra med att använda magkänsla och intuition för att förstå kunderna. 
 
Med rätt samarbete fungerar de djupgående kundinsikterna som en katalysator för engagerande innehåll som stimulerar kunden mot nästa steg i kundresan.
 
 
Vill du veta mer om hur ett system för automatisering kan påskynda din framgång i det digitala landskapet? Ladda ned vår handbok om marketing automation!