Black Friday 2018 Infograf: Siffrorna du behöver för att maximera försäljningen

Av APSIS

2018-10-24

Den största konsumenthögtiden står runt hörnet…

Fram till och med den 23 november sitter kunder bänkade och e-handlare med hjärtat i halsgropen inför årets stora konsumenthögtid: Black Friday. Men hur kan du skapa bästa möjliga förutsättningar för fantastiska försäljningssiffror? Jag vägleder dig genom buskar och snår med en lättöverskådlig infograf och en förklarande text.

Ta en god kopp kaffe, luta dig tillbaka och låt ögonen vandra!

Se infografen!

Black Friday blir Black Week

Konceptet och betydelsen bakom Black Friday har förlorat sitt fäste. Konsumtionshögtiden som en gång var en dagsfest med svårslagna erbjudanden har numera blivit till en veckokavalkad.

Varför? Det finns fler anledningar än vad som kan räknas på fingrar och tår. Men de vanligaste är att kickstarta med en tidigare försäljning för VIP-kunder, att vara först bland fyndsugna kunder eller helt enkelt för att krama ur maximal vinst.

Vill du ha fler tips för att skapa en hejdundrande Black Friday? Läs följande blogginlägg!

Vilken dag och tid genererar bäst resultat?

När, var och hur… Som marknadsförare är huvudet fyllt av olika parametrar, faktorer och fallgropar som kan påverka genomslaget under Black Friday.

Behöver du vägledning? Vi lyckades beräkna vilken dag och tid som genererade bäst resultat under 2017 genom att analysera 92 miljoner e-postmeddelanden som skickades genom våra servrar.

Våra siffror visar att mängden utskick dippade under tisdagen, följt av en stadig uppgång och ett, knappast överraskande, crescendo på fredagen.

Men… Det finns en viss korrelation och mellan överfyllda inkorgar, öppningsfrekvens och klickfrekvens:

Även om öppningsfrekvensen var högst under tisdagen så fick våra kunder, i genomsnitt, högst genomslag på sina utskick under onsdagen med en 25% klickfrekvens.

Trots att engagemanget per utskick tenderar att stagnera under torsdagen och fredagen så är det viktigt att fånga upp shoppare som vill fynda i elfte timmen. Den optimala tiden för utskick? Slå till mellan 08-09 samt 20-21 när kunderna pendlar eller har fått sina små att krypa till kojs.

Vill du få helhetsbilden? Vi har samlat vår statistik här!

Black Friday växer lavinartat i Norden

Black Friday har sitt ursprung i USA, där kunder sitter som på nålar under Thanksgiving-middagen och väntar på rean som slår igång morgonen därpå.

Men nationella konsumtionsvanor förändras sakta allt eftersom e-handeln flyttas från småskaligt och lokalt till globalt och gränsöverskridande.

Som en följd har den amerikanska högtiden, konsumtionshysterin och jakten på julklappsfynd orsakat ett massivt påslag i Black Friday-försäljningen. Faktum är att försäljningssiffrorna för Sverige har ökat från 3,6 miljarder under 2016 till 5,3 miljarder 2017.

Översvämmade paketutlämningsställen

Om du beställde paket under Black Friday 2017 så minns du kanske att du uppmanades att hämta ut ditt paket snarast möjligt. Med god anledning...

Under 2017 skickades hela 719,000 paket i Sverige under Black Friday genom Postnord. Faktum är att siffran var så pass hög och oväntad att paketutlämningsställen bokstavligen blev översvämmade av post och paket.

Mobilen tar täten, men datorn kammar hem vinsten

Mobiltelefonen börjar bli en väsentlig del av shoppingupplevelsen. Faktum är att nordisk m-handel, mobil handel, växte från 16% 2016 till 26% 2017. Dessutom tog mobiltelefonen första pallplatsen för att driva trafik under Black Friday, enligt MarTech Today.

Vår e-handelsguru skrev ett helt inlägg om vikten av att mobilanpassa din e-handel och dina marknadsföringsinsatser. För att gjuta olja på vågorna påvisar även data från Black Friday att allt fler fyndare använder mobiltelefonen som en del av köpresan.

Men, även om m-handel har ett tydligt användningsområde så är inte det mobila formatet idealt för djupgående research… Därför är det vanligt att kunder påbörjar sin resa på mobiltelefonen för att avsluta köpet på datorn. Detta är en trend som även håller i sig under Black Friday.

Slutsatsen? Om du vill maximera chansen att kundens resa börjar och slutar med dig så är det viktigt att du skapar en smidig väg mellan mobilen och datorn genom exempelvis SMS, retargeting eller kundprofiler.

Kunder tänker omnikanalt

Det snackas mycket om separata kanaler. Men även om mobilens roll i e-handeln växer stadigt, så är sanningen snarare att vi bör skifta fokus från enskilda kanaler till ett samspel av kanaler.

En undersökning av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research visar exempelvis att kunder kontinuerligt hoppar mellan kanaler under resan mot köpbeslut:


Detta betyder att du, som e-handlare, inte bör kategorisera och isolera dina marknadsföringsaktiviteter till online eller offline. Du behöver snarare skapa ett samspel mellan dem om du vill tillmötesgå kundens behov. Det är trots allt kärnan i din framgång.

Vill du veta mer om hur du kan implementera en omnikanalstrategi? Vi har skapat innehåll som bygger på den teoretiska såväl som den praktiska aspekten. Välj en av dem – eller båda!