APSIS intervju: Leveransbarhet

Av Noemi Gobel

2016-03-04

I vår nya miniserie av intervjuer frågade vi leveransexperten Johan Karlsson om han kunde berätta mer om leveransbarhet, misstagen man gör och framtidens hot för e-postmarknadsföring.

APSIS Lightning rounds - fast as the wind!

 

Varför tycker du om att arbeta med leveransbarhet?

Det känns väldigt bra att ha möjlighet att kunna hjälpa våra kunder. Eftersom leveransbarhet fortfarande är ganska okänt så finns det alltid mycket att göra. Men det är också en utmaning att övertyga kunder att de ska ändra sina metoder och börja göra digital marknadsföring på rätt sätt, även när varningsklockorna ringer! Så jag försöker att utbilda dem eftersom de egentligen inte ska behöva kontakta oss, men ​​när de gör det så innebär det oftast att de verkligen har stora problem.

 

Vad är det vanligaste leveransmisstaget e-postmarknadsförare gör?

De flesta fall som når vår leveransavdelning är ganska allvarliga (som när kunderna använder dåliga listor för sina utskick). Jag skulle säga att det vanligaste problemet är låg kvalitet på listan. Den ökar oftast med tiden på grund av dåligt underhåll av listan, eller en "quick and dirty" opt-in process; som tex en tävling eller en "påtvingad" opt-in genom att acceptera villkor när de köper från en webbutik (för att få något i gengäld). Du kan samla in gamla adresser på ett bra sätt, men om du inte underhåller de på rätt sätt (genom att hantera och följa upp studsar och inaktivitet etc.), blir listan inaktuella ganska fort. Särskilt för B2B-marknaden, där människor tenderar att ändra e-postadresser oftare. En bra tumregel är att inte använda listor med okänt ursprung och som är mer än ett år gamla.

 

(Jag kommer att tala mer om detta på mitt webbinarie, om du vill ha mer information!)

 

Tror du e-posthot (som t ex spam) kommer att bli större i framtiden eller inte?

Eftersom trenden med digitala meddelande växer, kommer oönskade meddelanden också att växa, men jag tror att vi kommer att märka att dessa "hot" förändras i takt med att plattformarna utvecklas. Exempelvis har genomförandet av IPv6 verkligen satt fart; eftersom många spamfilter idag fortfarande förlitar sig på IP anseende från en avsändares e-postserver relativt "obegränsade" källa till IPv6 IP-adresser kommer detta att utmana den befintliga skräppostfiltreringen. Jag tror också att avsändarens rykte kommer att bli ännu mer kopplad till själva avsändaren, baserat på rubriker och innehåll i deras e-post. Vilket innebär att, som avsändare kommer du inte att kunna ta genvägar och göra dåliga utskick (som till potentiella kunder som inte har valt dig) från en e-postserver (ESP) och bra utskick (opt-in kommunikation) från en annan eftersom du kommer att betraktas som en avsändare med en enhetligt anseende, oavsett ESP.

 

Jag skulle till och med säga att även om antalet oönskad e-post kommer att öka i framtiden, kommer mottagarna inte märka det mer än i dag, tack vare dessa utvecklade spamfiltreringsprocesser. Men för en e-postmarknadsförare innebär detta att man måste komma förbi filtren, vilket kommer bli mycket svårare -  det vill säga om du skickar icke-relevant innehåll till mottagare som den faktiskt inte vill ha.

 

Johan Karlsson är en av APSIS Leveransbarhetsexperter.

 

 

 

APSIS Deliverability Expert Johan Karlsson